studiehandbok@lith   Länk till universitetets hemsida
 

Linköpings tekniska högskola

Länk till universitetets hemsida

2006

HÖGSKOLEINGENJÖRSUTBILDNING I DATA- OCH ELEKTROTEKNIK 120 POÄNG

/Bachelor of Science in Computer and Electrical Engineering/

c14 PROGRAMSPECIFIK UTBILDNINGSPLAN

c14.1 Mål

Utöver de allmänna målen för högskoleingenjörsexamen (se b1.2.3) gäller följande särskilda mål:

Utbildningen syftar till att uppehålla och utveckla den kompetens, som fordras för att effektivt och tidsenligt utnyttja teknik i samhällets och individens tjänst. Den skall också ge förmåga att tillämpa och deltaga i utveckling av teknik med utgångspunkt från en matematisk naturvetenskaplig modellsyn.

Utbildningen skall ge kunskaper och färdigheter inom

  • matematik
  • datorsystem och programmering
  • analog och digital elektronikkonstruktion
  • datorers konstruktion och funktion
  • elektrisk mätteknik
  • reglerteknik
  • andra tekniska och icke tekniska ämnen av betydelse för yrkesverksamheten
  • dessutom fördjupade kunskaper inom valt profileringsområde

Utbildningen skall ge kännedom om sambandet mellan den naturvetenskapliga och tekniska utvecklingen och människans livsmiljö.

Utbildningen skall ge träning i

  • att identifiera och formulera problem samt inhämta de ytterligare kunskaper som erfordras för dess lösning,
  • att samverka och kommunicera med såväl tekniker som icke tekniker,
  • att använda facklitteratur och facktermer på engelska.

Utbildningen skall förbereda för yrkesverksamhet inom ett brett fält av teknik områden såsom elektronik, datorteknik, reglerteknik och elkraftteknik.

c14.2 Gemensamma bestämmelser

Gemensamma bestämmelser för utbildningsprogrammen finns sammanställda i avsnitten b1-b6.

c14.3 Programmets uppläggning

Enligt gällande läro- och timplan.

c14.4Bestämmelser för uppflyttning till de högre årskurserna

c14.4.1Motivering till bestämmelserna

Erfarenheterna visar att det är av stor betydelse för framgångsrika studier i högre årskurser att vissa centrala moment i årskurs ett är avklarade. Av denna anledning finns det inom programmet vissa obligatoriska moment i form av kurser, laborationer och seminarier som måste vara godkända före uppflyttning till högre årskurs.

c14.4.2Uppflyttning till årskurs 2

För att få påbörja studier i årskurs 2 (termin 3 och 4) skall den studerande vid registrering till termin 3 uppfylla följande krav:

  1. Samtliga obligatoriska moment i årskurs 1 skall vara godkända. Med obligatoriska moment avses alla examinationsmoment, utöver tentamen (TEN), angivna i kursbeskrivningen.
  2. Dessutom skall minst godkänt erhållits i följande kurser:
    • Analys i en variabel
    • Kretsteori
    • Digitalteknik
Alternativt är kravet uppfyllt om studenten erhållit minst godkänt i kurser enligt punkt 2 och den sammanlagda poängsumman av punkt 1 och 2 blir minst 23 poäng.

c14.4.3 Uppflyttning till årskurs 3

För att få påbörja studier i årskurs 3 (termin 5 och 6) skall den studerande vid registrering till termin 5 uppfylla följande krav:

  • För antagna hösten 2000 eller senare:
    • villkoren för studier i årskurs 2 enligt punkt c14.4.2
    • minst 50 poäng i kurser ur årskurs 1 och 2.
    • utbildningsprogrammets samtliga obligatoriska matematikkurser skall vara godkända.

c14.5 Programmets inriktningar/profileringar

  • För antagna 2001 eller tidigare framgår inriktningarna av gällande läro- och timplan.
  • För antagna 2002 eller senare gäller:
    Profilerna påbörjas i åk 3. En profil omfattar ett utbud av kurser om minst 15 poäng. För att profilen skall framgå av examensbeviset måste samtliga obligatoriska kurser inom profilen ingå samt totalt minst tolv poäng av profilkurserna. Kurser kan vara obligatoriska (o), obligatoriska/valbara (o/v) eller valbara (v) inom profilen.

    Tolv poäng ska uppnås inom

    1. obligatoriska kurser
    2. därutöver obligatoriska/valbara kurser
    3. dessutom valbara kurser
    Utöver erbjudna profiler enligt läro- och timplan, har den studerande möjlighet att ansöka om en individuell profil. Ansökan lämnas till studievägledaren, varefter beslut fattas av utbildningsnämnden. Individuell profil skall ha teknisk karaktär.

c14.6 Examensarbete

Allmänna bestämmelser om examensarbete återfinns i avsnitt b3.2.

c14.6.1Inriktning/profilering data och elektronik

Ämnesområden för examensarbete Huvudämne för kandidatexamen
Datakommunikation Datateknik/Elektroteknik
Datorteknik Datateknik/Elektroteknik
Mätteknik Elektroteknik
Reglerteknik Elektroteknik
Tekniska informationsystem Datateknik
Tillämpad elektronik Datateknik/Elektroteknik

c14.6.2 Inriktning/profilering data- och elsystem
Ämnesområden för examensarbete Huvudämne för kandidatexamen
Elanläggning Elektroteknik
Elektriska drivsystem Elektroteknik
Kraftelektronik Elektroteknik
Mätteknik Elektroteknik
Reglerteknik Elektroteknik

c14.7 Praktik

Ettårig frivillig ingenjörspraktik ingår i detta utbildningsprogram för studenter antagna höstterminen 2000 eller senare. För studenter som inte genomför ingenjörspraktik gäller bestämmelserna under b4.

 

Linköpings tekniska högskola

Länk till sidans topp


Informationsansvarig: Sten Granath, stegr@tfk.liu.se
Senast ändrad: 2005-06-10 12:25