studiehandbok@lith   Länk till universitetets hemsida
 

Linköpings tekniska högskola

Länk till universitetets hemsida

2005

MAGISTERUTBILDNING I ERGONOMI
/Master of Science in Ergonomics/

PROGRAMSPECIFIK UTBILDNINGSPLAN

Mål

En magister i ergonomi skall ha bred insikt i ergonomi vad avser system som omfattar människor, teknik och organisation samt samspelet däremellan. Magistern i ergonomi skall ha kvalificerade kunskaper om ergonomins grunder och kunna analysera arbeten, arbetsmiljö, produkter och produktionssystem utifrån ergonomiska aspekter. En magister i ergonomi skall kunna utföra utrednings- och utvärderingsarbeten, samt i samverkan kunna planera och genomföra förändringar av produktionssystem och arbetsorganisation och därvid ansvara för att ergonomiska aspekter, som bygger på vetenskap och god praxis, kommer med.

Utbildningen syftar till att ge en bred insikt i ergonomi vad avser system som omfattar människor, teknik och organisation. Utbildningen ger kvalificerade kunskaper om ergonomins grunder, om ergonomisk utformning och analys av arbeten, arbetsmiljö, produkter och produktionssystem. Utbildningen innehåller även moment om planering, ledning, genomförande och utvärdering av utvecklingsprojekt och fördndringsarbete. Utbildningen skall ge en god grund inför doktorandstudier inom ämnesomredet ergonomi. Ett ytterligare syfte med utbildningen är att introducera möjligheter att kommunicera och söka kunskap inom ergonomiområdet med hjälp av IT.

Målgrupper och behörighet

Den primära målgruppen utgörs av yrkesverksamma och universitets-/högskolestuderande med akademisk utbildning på minst 120 poäng inom endera områdena hälsovetenskap, teknik eller samhälls-/beteendevetenskap varav minst 40 poäng hänför sig till ämnen inom ergonomi, t.ex. anatomi, fysiologi, psykologi, sociologi, pedagogik, produktionsteknik eller produktutveckling.

För behörighet gäler allmänna krav för behörighet att studera vid högskola samt minst 120 poäng inom ämnesområde enligt ovan.

Utbildningens upplägg

Utbildningen är uppdelad i fem kurser om 5 poäng vardera och ett examensarbete om 20 poäng (se läro- och timplanen). Utbildningen bedrivs på halvfart (motsvarande 20 arbetstimmar/vecka, 20 arbetsveckor/termin, 2 terminer/år). Kursträffar om tre dagar, ca en gång i månaden, innehåller föreläsningar, seminarier, diskussioner av tillämpningsfall samt grupparbete. För helfart kan den studerande arbeta med kursdelen och examensarbetet parallellt.

Kursuppläggningen kräver att deltagarna mellan kursträffarna kommunicerar med varandra, med kursledningen samt med aktuella lärare/handledare på olika sdtt, t.ex. via internet. Denna uppläggning förutsätter att deltagarna aktivt engagerar sig i och tar ansvar för sitt lärande.

Examensarbete

Examensarbetet bör genomföras i nära anknytning till en arbetsplats, om möjligt den egna. Arbetet kan med fördel ha anknytning till något större projekt/program inom Arbetslivsinstitutet, Arbetshälsoenheten eller respektive institution vid Linköpings och Lunds tekniska högskola. I undantagsfall kan laboratoriestudier tillåtas. Titel, inriktning på och uppläggning av examensarbetet ska godkännas av examinator innan arbetet påbörjas. I arbetet ska ingå en genomgång och sammanställning av relevant forskning inom området.

Examenskrav

För erhållande av magisterexamen krävs att alla kurserna, obligatoriska moment och examensarbetet är godkända. Avslutad och godkänd utbildning leder till Magisterexamen i ergonomi.

Tid och plats

Utbildningen startar i januari 2004. De propedeutiska kurserna samt kurserna Belastningsergonomi och Metodkurs är förlagda till Arbetslivsinstitutet i Stockholm och Göteborg. Kursen i Kognitiv ergonomi och människa-maskin-system är förlagd till Linköpings universitet. Kursen i Organisation och förändringsarbete är förlagd till Lunds universitet.

 

Linköpings tekniska högskola

Länk till sidans topp


Informationsansvarig: Lennart Hågeryd, lenha@tfk.liu.se
Senast ändrad: 2006-10-19 07:23