2003
GITARRBYGGERI 120 poäng
Organisation
Gitarrbyggarutbildningen är en treårig grundutbildning och ett av fem fristående program som administreras av Carl Malmsten - Centrum för Träteknik & Design. Utbildningen är yrkesförberedande och vilar på såväl hantverksmässig som vetenskaplig grund. I relevanta delar samordnas undervisningen med centrum bildningens övriga utbildningsprogram.Utbildningen ges endast vid Linköpings universitet.
Förkunskapskrav
För att antas till gitarrbyggarprogrammet krävs grundläggande behörighet för högskola och universitet. Därutöver fordras särskild behörighet i form av dokumenterad hantverksskicklighet och musikalitet inom det område som utbildningen avser.
Utbildningens mål
Utbildningens mål är att frambringa grundligt skolade gitarrbyggare/knäppinstrumentbyggare med en bred erfarenhetsbaserad kunskapsbas. I syfte att lägga grunden för tvärvetenskapligt förankrad yrkespraxis avser utbildningen att utifrån musikaliska, tekniska, humanistiska och naturvetenskapliga kunskapsområden förmedla ett synsätt där stor vikt läggs på att tillvarata och utveckla det traditionella instrumentbyggarhantverket.
Utbildningen skall hos den studerande utveckla förmåga att:
- identifiera, avgränsa och lösa problem inom verksamhetsområdet
- redovisa kunskaper och resultat i praktiskt arbete, tal, skrift och visuella presentationsformer
- överblicka och förstå kulturhistoriska sammanhang och skeenden
- samverka och kommunicera med övriga yrkeskategorier inom musikens område
Utbildningen skall ge den studerande:
- kunskaper om det traditionella knäppinstrumenthantverkets material och tekniker
- kunskaper om materials egenskaper för att frambringa och kontrollera tonala kvaliteter
- fördjupade kunskaper och färdigheter om gitarrbyggandets material och metoder
- insikt i relevanta konstnärligt, tekniska och naturvetenskapliga kunskapsområden
- insikter i vetenskaplig metodik och teoribildning
- insikter i konstnärligt och musikaliskt arbete
- insikter i restaurering av musikinstrument
Den studerande förväntas efter genomgången utbildning äga förmåga att självständigt kunna identifiera, avgränsa, planera och praktiskt lösa inom verksamhetsområdet förkommande arbetsuppgifter. Utbildningen avser att förbereda de studerande för främst privatpraktiserande verksamhet.
Utbildningens innehåll och utformning skall kontinuerligt revideras så att nya tekniska, vetenskapliga och hantverksrelaterade rön integreras i kurserna. Vidare bör utbildningens forskningsanknytning stärkas i takt med att kunskapsbasen utvecklas.
Utbildningens innehåll och uppläggning
Programmet omfattar totalt 120 poäng. Studierna är uppdelade på tre årskurser.
- Gitarrbyggeri årskurs I, 1-40 poäng
- Gitarrbyggeri årskurs II, 41-80 poäng
- Gitarrbyggeri årskurs III, 81-120 poäng
Undervisningen förmedlas genom föreläsningar, lektioner, seminarier, studiebesök och praktik men framför allt genom tillämpningsövningar i form av laborationer och praktiskt gitarrbyggeri. För att de studerande skall tillägna sig ett holistiskt perspektiv och därigenom insikter i tillverkningsprocessens tvärvetenskapliga karaktär är utbildningen uppbyggd kring ämnesintegrerade kunskapsområden. Studierna är därför tematiskt organiserade vilket innebär att kurserna delvis ges parallellt samtidigt som den teoretiska undervisningen där så är möjligt integreras i de praktiska tillämpningsövningarna.
Årskurs I, 1-40 poäng
Utbildningens första år har karaktär av en basutbildning och syftar till att ge de studerande grundläggande kunskaper inom konstnärliga, tekniska, humanistiska och naturvetenskapliga kunskapsområden av relevans för gitarrbyggarens område.
I syfte att utveckla de studerandes manuella färdigheter och erfarenhetsbaserade kunskaper innehåller den praktiska delen av undervisningen under första året kurser i relevanta hantverkstekniker.
Efter genomgången kurs ska de studerande ha tillägnats sig ett tvärvetenskapligt förhållningssätt gentemot områdets övergripande problemställningar. De ska äga insikter om etablerade grundprinciper och teori samt traditionella för gitarrbyggaren förekommande tekniker och material för klassiska gitarrer.
Gitarrbyggeri årskurs I, se läro- och timplan.
Årskurs II, 41-80 poäng
Under utbildningens andra år ska de studerande framför allt beredas möjlighet till att under handledning utföra arbeten med varierande teknisk svårighetsgrad samt uppövandet av känslan och förståelsen för gitarrers estetiska och tonala kvaliteter.
Undersökning, analys och dokumentation av gitarrers alla relevanta dimensioner samt skriftliga redovisningar av de övervägande som ligger till grund för de vidtagna åtgärderna bör samordnas med den teoretiska delen av undervisningen.
Efter genomgången kurs ska de studerande självständigt kunna analysera, planera, rita, dokumentera och utföra inom området avancerade och vanligen förekommande gitarrer/knäppinstrument. Ett betydande inslag av kurser i entreprenörsskap och ekonomi ger den studerande goda insikter i företagande inom verksamhetsområdet.
Gitarrbyggeri årskurs II, se läro- och timplan.
Årskurs III, 81-120 poäng
Undervisningen under tredje årets första termin ska i forsknings- och yrkesförberedande syfte dels förläggas till extern institution/verkstad/industri, samt avsättas tid för studier i vetenskapsteori/forskningsmetodik. Tredje årets andra termin ska efter teoretiska och praktiska studier inom restaurering av gitarrer/knäppinstrument avsättas för examensarbete i form av en vetenskaplig undersökning med tillämpningsaspekter. Tredje läsåret innehåller också studier inom såväl formgivning som industriell tillverkningsteknik.
Examensarbetet ska syfta till att utveckla studenternas förmåga att såväl praktiskt som vetenskapligt bearbeta, lösa och dokumentera ett valt problem/problemområde alternativt en föregiven gitarrbyggaruppgift. Metodutveckling samt tillämpad forskning kring såväl traditionella som moderna material och tekniker liksom tonala kvaliteter bör ges hög prioritet. Den skriftliga delen av examensarbetet ska baseras på såväl empirisk förvärvade insikter som traditionell vetenskaplig källforskning. Examensarbetet ska således inrymma både en teoretisk och en praktisk del med åtföljande muntlig och skriftlig avrapportering. Efter examination förväntas de studerande äga erforderliga kunskaper för att bedriva professionell yrkesverksamhet alternativt tillträde till fortsatta studier inom området.
Gitarrbyggeri årskurs III, se läro- och timplan.
|