2003
HÖGSKOLEINGENJÖRSUTBILDNING I BYGGNADSTEKNIK 120 POÄNG
/Bachelor of Science in Civil Engineering/
c13 PROGRAMSPECIFIK UTBILDNINGSPLAN
c13.1 Mål
Utöver de allmänna målen för högskoleingenjörsexamen (se b1.2.3) gäller följande särskilda mål:
Utbildningen syftar till att uppehålla och utveckla den kompetens, som fordras för att effektivt och tidsenligt utnyttja teknik i samhällets och individens tjänst. Den skall också ge förmåga att tillämpa och deltaga i utveckling av teknik med utgångspunkt från en matematisk naturvetenskaplig modellsyn.
Utbildningen skall ge kunskaper och färdigheter inom
- grundläggande byggnads- och samhällsplanering
- matematik, byggfysik, miljö och byggnadsteknik
- mätningsteknik och geoteknik,
- konstruktion, anläggningsteknik och produktionsteknik
- installationsteknik, förvaltning
- CAD
- andra tekniska och icke tekniska ämnen av betydelse för
yrkesverksamheten
- dessutom fördjupade kunskaper inom valt profileringsområde
Utbildningen skall ge kännedom om sambandet mellan den naturvetenskapliga och tekniska utvecklingen och människans livsmiljö.
Utbildningen skall ge träning i
- att identifiera och formulera problem samt inhämta de ytterligare kunskaper som erfordras för dess lösning,
- att samverka och kommunicera med såväl tekniker som icke tekniker,
- att använda facklitteratur och facktermer på engelska.
Utbildningen skall förbereda för yrkesverksamhet inom ett brett fält av teknikområden såsom planering, projektering, konstruktion, produktion, byggnadskontroll, marknadsföring, förvaltning av byggnader och anläggningar.
c13.2 Gemensamma bestämmelser
Gemensamma bestämmelser för utbildningsprogrammen finns sammanställda i avsnitten b1-b6.
c13.3 Programmets uppläggning
Enligt gällande läro- och timplan + profilinformation.
c13.4 Bestämmelser för uppflyttning till de högre årskurserna
c13.4.1 Motivering till bestämmelserna
Erfarenheterna visar att det är av stor betydelse för framgångsrika studier i högre årskurser att vissa centrala moment i årskurs ett är avklarade. Av denna anledning finns det inom programmet vissa obligatoriska moment i form av kurser, laborationer och seminarier som måste vara godkända före uppflyttning till högre årskurs.
c13.4.2 Uppflyttning till årskurs 2
För att få påbörja studier i årskurs 2 (termin 3 och 4) skall den studerande vid registrering till termin 3 uppfylla följande krav:
- Samtliga obligatoriska moment i årskurs 1 skall vara godkända. Med obligatoriska moment avses alla examinationsmoment, utöver tentamen
(TEN), angivna i kursbeskrivningen.
- Dessutom skall minst godkänt erhållits i följande kurser:
För antagna hösten 2002 eller tidigare:
- Analys i en variabel
- Byggnads- och samhällsplanering
- Hydrologi och hydraulik
För antagna hösten 2003:
- Analys i en variabel
- Planering och byggnadsteknik
Alternativt är kravet uppfyllt om studenten erhållit minst godkänt i kurser enligt punkt 2 och den sammanlagda poängsumman av punkt 1 och 2 blir minst 23 poäng.
c13.4.3 Uppflyttning till årskurs 3
För att få påbörja studier i årskurs 3 (termin 5 och 6) skall den studerande vid registrering till termin 5 uppfylla följande krav:
- villkoren för studier i årskurs 2 enligt punkt c13.4.2
- minst 50 poäng i kurser ur årskurs 1 och 2
- utbildningsprogrammets samtliga obligatoriska matematikkurser skall vara godkända.
c13.5 Programmets inriktningar/profileringar
Enligt gällande läro- och timplan.
c13.6 Examensarbete
Allmänna bestämmelser om examensarbete återfinns i avsnitt b3.16.
Ämnesområden för examensarbete |
Huvudämne för kandidatexamen |
Anläggningsteknik |
Byggteknik |
Konstruktionsteknik |
Byggteknik |
Produktionsteknik |
Byggteknik |
c13.7 Praktik
Ettårig frivillig ingenjörspraktik ingår i detta utbildningsprogram för studenter antagna höstterminen 2000 eller senare. För studenter som inte genomför ingenjörspraktik gäller bestämmelserna under b4.
|