UTBILDNINGSPROGRAMMET FÖR DATAVETENSKAP
/Master of Science in Computer Science/
c8 PROGRAMSPECIFIK UTBILDNINGSPLAN
c8.1 Mål
En datavetenskaplig magister utgår från en fast teoretisk
grund i logik, matematik och teoretisk datalogi, är väl orienterad
i kognitionsvetenskap och behärskar ett brett spektrum av programmeringsparadigmer
och har god kännedom om och erfarenhet av programmeringsmetodiker.
c 8.2 Gemensamma bestämmelser
Gemensamma bestämmelser för samtliga program vid
LiTH finns sammanställda i avsnitt b1-b6.
c8.3 Uppläggning av utbildningen
Utbildningsprogrammet består av kurser som framgår
av läro- och timplanen. Läro- och timplanen anger en lämplig ordning
att läsa kurserna i. Vid schemaläggning tas i första hand hänsyn
till hur kurserna är placerade i programmet. Kurserna får läsas
om förkunskapskraven är uppfyllda. Frivilliga kurser får ej räknas
med i de 160 poäng som fordras för examen.
c8.3.1 Magisterexamen - allmänna krav
Magisterexamen uppnås efter fullgjorda kursfordringar
om sammanlagt minst 160 poäng. I huvudämnet krävs fördjupade studier
på 80-poängsnivån med godkänt resultat. För att erhålla magisterexamen
skall studenten ha fullgjort ett självständigt arbete om minst 20
poäng eller två om vardera minst 10 poäng. Detta/dessa skall ingå
i huvudämnet. I huvudämnet får 40 poäng från forskarutbildningen
tillgodoräknas.
c8.3.2 Datavetenskaplig magisterexamen
Förutom de allmänna kraven på magisterexamen krävs
80 poäng kurser i huvudämnet datavetenskap varav minst 30 poäng
på C- och D-nivån, varav minst 5 poäng på D-nivån.
Datavetenskap omfattar kunskapsområdena datalogi
och kognitionsvetenskap.
Inom huvudämnet datavetenskap krävs
- minst 10 poäng i kognitionsvetenskap
- minst 60 poäng i datalogi
- 30 poäng i matematik varav
- minst 10 poäng i analys och linjär algebra
- minst 10 poäng i diskret matematik
- minst 10 poäng inom tillämpad matematik
- 10 poäng i datorteknik
Kursernas nivå och klass anges i kursplanerna. Samtliga
kurser inom Elautomatik och datamaskinteknik/Datorteknik
betecknade med TSEA i läro- och timplanen, Informationsteori betecknade
med TSIT i läro- och timplanen samt Datorsystem betecknade med TDTS
i läro- och timplanen samt TSDT02 Kodningsteori
klassas som datorteknik.
Vid dubbel klassificering får kurserna räknas med
i båda grupperna.
c8.4 Uppflyttning till högre årskurs
Den som har mindre än 25 poäng godkända kurser i
årskurs 1 (avser godkända kurser i programmets årskurs 1) skall
senast 1 oktober termin 3 söka upp studievdgledningen för studieplanering.
Tillsammans avgör man om ett "kontrakt" skall upprättas, kontraktet
innebär att studenten förbinder sig att följa den studieplanering
som gjorts tillsammans med studievägledningen. Önskar studenten
inte upprätta ett kontrakt eller om kontraktet inte följs går ärendet
vidare till verkställande avdelningen.
Motsvarande poäng för årskurs 2 är 50 poäng (avser
godkända kurser i programmets årskurs 1-2).
Reglerna gäller från och med 1 juli 1997. Antagna
före 1 juli 1997 kan välja att följa antingen de nya eller de gamla
reglerna.
c8.5 Profiler
Möjlighet till profilering i slutet av utbildningen
finns inom fyra olika profiler:
- Ctda Teoretisk datalogi /Theoretical Computer Science/
- Caik Artificiell intelligens/ Kognitionsvetenskap /AI/Cognitive
Science/
- Cpvk Programvarukonstruktion /Software Design/
- Mein Medieinformatik/Media and Information Technology/
För att en profil skall ingå i examen måste minst
20 poäng profilkurser lästs.
Vilka kurser som ingår i profilerna framgår av
profilbeskrivningarna, samt resp. läro- och timplan.
c 8.6 Val av kurser och profiler
Val av profil och anmälan till kurser sker under anvisade tider.
Den som gör studieuppehåll ska deltaga i anmälan inför
den termin som studierna skall återupptagas. Tidigare inlämnad anmälan ogillas.
c8.7 Examensarbete
Allmänna bestämmelser om examensarbetet återfinns
i avsnitt b3. För C-programmet ingår ett examensarbete om 20 poäng
på D-nivå, vilket motsvarar en tid av 20 effektiva arbetsveckor.
Alternativt kan två examensarbeten om vardera 10 poäng fullgöras,
ett på C-nivå och ett på D-nivå. Om två 10-poängs examensarbeten
utföres varav ett på C-nivå skall ytterligare kurser på D-nivå omfattande
minst 5 poäng läsas.
Examinator skall vara anställd vid LiTH samt vara
verksam inom huvudämnet datavetenskap. Utbildningsnämnden kan efter
ansökan besluta om examinator verksam inom annat område. Studerande
bör välja examensarbete som följer studiernas allmänna inriktning.
c8.8 Praktik
Bestämmelser för den praktik som erfordras för avläggande
av datavetenskaplig magisterexamen finns i avsnitt b4.
c8.9 Forskarutbildningskurser
Vissa forskarutbildningskurser är öppna för teknologer.
Följande forskarstudierektorer kan kontaktas för närmare information
om dessa kurser:
För att få räkna med dessa kurser i examen lämnas
en ansökan in till Tekniska fakultetskansliet varefter utbildningsnämnden
beslutar om kursplaner med avseende på datavetenskaplig magisterexamen.
c8.10 Överlappande kurser
Kurser som överlappar varandra får ej ingå i examen samtidigt.
c8.11 Kurser utanför programmet
Ansökan om att få räkna med kurser i datavetenskaplig
magisterexamen lämnas till tekniska fakultetskansliet varefter utbildningsnämnden
beslutar om kursplanerna med avseende på datavetenskaplig magisterexamen.
c8.12 Frivilliga kurser inom LiTH
Frivilliga kurser kan delas in i två kategorier:
- De som är markerade som frivilliga i C-utbildningens
läro- och timplan och är att betrakta som servicekurser. Dessa kurser
får ej räknas med i de 160 poäng som krävs för examen.
- Frivilligt kan - i den mån resurserna tillåter och
plats finns tillgänglig - läsas samtliga kurser, som förekommer
i läro- och timplanerna för samtliga utbildningsprogram (avser kurser
på civilingenjörutbildningarna). Kurserna kan i många fall räknas
som valfria efter ansökan hos och beslut från utbildningsnämnden.
c8.13 Valfria kurser
Utvöver de särskilda krav om kurser som anges i examenskraven
kan samtliga kurser i läro- och timplanen för C läsas som valfria
för att 160-poängskravet skall uppnås. I många fall kan kurser på
civilingenjörutbildningarna räknas som valfria efter beslut från
utbildningsnämnden, se under rubriken Frivilliga kurser ovan.
c8.14 Vartannatårskurser
Några kurser i C-utbildningen gås som vartannatårskurser.
Följande kurser ges eller planeras att ges år 2003:
- TATA03 Kombinatorik och grafteori
- TDDB40 Omskrivningssystem
- TDDB08 Logik fördjupningskurs
- TSIT05 Grundläggande telekommunikation
Följande kurser ges eller planeras att ges 2002:
- TATM54 Talteori
- TDDA16 AI-kunskapsrepresentation
- TDDA18 Databehandling av naturligt språk
- TDDB41 Komplexitetsteori
- TSRT02 Verktyg och metoder för kontinuerliga system
c8.15 Betyg
För antagna efter 1 juli 2001 gäller inom C-programmet att betyg i kurs vanligtvis sätts
i skalan underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm
godkänd (4), med beröm godkänd (5).
Tidigare har betygskalan underkänd
(U), godkänd (G) och väl godkänd (VG) använts.
För antagna före
1 juli 2001 gäller, från och med HT2 2001, att studenterna
för varje kurs får välja mellan de båda betygssystemen.
|