studiehandbok@lith   Länk till universitetets hemsida
 

Linköpings tekniska högskola

Länk till universitetets hemsida

 

HÖGSKOLEINGENJÖRSUTBILDNING I ELEKTROTEKNIK 120 POÄNG

/Bachelor of Science in Electrical Engineering/

c16 PROGRAMSPECIFIK UTBILDNINGSPLAN

c16.1 Mål

Utöver de allmänna målen för högskoleingenjörsexamen (se b1.2.3) gäller följande särskilda mål:

Utbildningen syftar till att uppehålla och utveckla den kompetens, som fordras för att effektivt och tidsenligt utnyttja teknik i samhällets och individens tjänst. Den skall också ge förmåga att tillämpa och deltaga i utveckling av teknik med utgångspunkt från en matematisk naturvetenskaplig modellsyn.

Utbildningen skall ge kunskaper och färdigheter inom

  • matematik,
  • programmering,
  • analog och digital elektronik,
  • datorers konstruktion och funktion,
  • mätteknik,
  • reglerteknik,
  • telekommunikation,
  • övriga tekniska och icke tekniska ämnen av betydelse för yrkesverksamheten.

Utbildningen skall ge kännedom om sambandet mellan den naturvetenskapliga och tekniska utvecklingen och människans livsmiljö.

Utbildningen skall ge träning i

  • att identifiera och formulera problem samt inhämta de ytterligare kunskaper som erfordras för dess lösning,
  • att samverka och kommunicera med såväl tekniker som icke tekniker,
  • att använda facklitteratur och facktermer på engelska.

Utbildningen skall förbereda för yrkesverksamhet inom ett brett fält av teknikområden såsom elektronik, datorteknik, reglerteknik och telekommunikationsteknik.

c16.2 Gemensamma bestämmelser

Gemensamma bestämmelser för utbildningsprogrammen finns sammanställda i avsnitten b1-b6.

c16.3 Programmets uppläggning

Enligt gällande läro- och timplan.

c16.4 Bestämmelser för uppflyttning till de högre årskurserna

c16.4.1 Motivering till bestämmelserna

Erfarenheterna visar att det är av stor betydelse för framgångsrika studier i högre årskurser att vissa centrala moment i årskurs ett är avklarade. Av denna anledning finns det inom programmet vissa obligatoriska moment i form av kurser, laborationer och seminarier som måste vara godkända före uppflyttning till högre årskurs.

c16.4.2 Uppflyttning till årskurs 2

För att få påbörja studier i årskurs 2 (termin 3 och 4) skall den studerande vid registrering till termin 3 uppfylla följande krav:

  • Samtliga obligatoriska moment i årskurs 1 skall vara godkända. Med obligatoriska moment avses alla examinationsmoment, utöver tentamen (TEN), angivna i kursbeskrivningen.
  • Dessutom skall minst godkänt erhållits i följande kurser:
    • Analys i en variabel
    • Digitalteknik
    • Datorteknik eller Kretsteori

Alternativt är kravet uppfyllt om studenten erhållit minst godkänt i kurser enligt punkt 2 och den sammanlagda poängsumman av punkt 1 och 2 blir minst 23 poäng.

c16.4.3 Uppflyttning till årskurs 3

För att få påbörja studier i årskurs 3 (termin 5 och 6) skall den studerande vid registrering till termin 5 uppfylla följande krav:

  • villkoren för studier i årskurs 2 enligt punkt c16.4.2
  • minst 50 poäng i kurser ur årskurs 1 och 2
  • utbildningsprogrammets samtliga obligatoriska matematikkurser skall vara godkända.

c16.5 Programmets inriktningar/profileringar

Enligt gällande läro- och timplan.

c16.6 Examensarbete

Allmänna bestämmelser om examensarbete återfinns i avsnitt b3.16.

Ämnesområden för examensarbete Huvudämne för kandidatexamen
Datalogi Datateknik (Inriktningen mot Programvara)
Datorsystem Datateknik (Inriktningen mot Programvara)
Medicinsk teknik Elektroteknik (Inriktningen mot Medicinsk teknik)
Mätteknik Elektroteknik
Reglerteknik Elektroteknik
Telekommunikation Elektroteknik
Elektronikkonstruktion Elektroteknik

c16.7 Praktik

Ettårig frivillig ingenjörspraktik ingår i detta utbildningsprogram för studenter antagna höstterminen 2000 eller senare. För studenter som inte genomför ingenjörspraktik gäller bestämmelserna under b4.

 
 

Linköpings tekniska högskola

Länk till sidans topp


Informationsansvarig: Sten Granath, stegr@tfk.liu.se
Senast ändrad: 2002-09-04 18:14