c23 KEMIPROGRAMMET, 120-160 poäng
/Chemistry/
PROGRAMSPECIFIK UTBILDNINGSPLAN
c23.1 Utbildningsprogrammets syfte
Kemiprogrammet syftar till att
den studerande skall tillägna sig och utveckla grundläggande kunskaper
och färdigheter inom det kemiska ämnesområdet, fördjupade kunskaper
inom vissa delar av kemin, samt stödkunskaper i angränsade områden. Målet är
att förbereda den kemistuderande för fortsatta studier/forskarutbildning
inom kemiområdet och framtida yrkesverksamhet inom näringslivet och den
offentliga sektorn. Vidare skall utbildningen ge de studerande en beredskap
för förändringar i samhället på det vetenskapliga och tekniska planet samt ge
dem en grund för att självständigt utveckla och värdera ny kunskap inom
kemiområdet.
Utöver de mera generella målen avser utbildningen ge
- kunskap om olika kemiska substansers egenskaper och funktion
- kunskaper om de lagar som styr kemiska förlopp
- förmåga att planera, genomföra och utvärdera experiment
- förmåga att använda mät- och analysmetoder, samt att tolka och utvärdera mätresultat
- träning i muntlig och skriftlig framställning och att inhämta ny kunskap som behövs för att analysera, formulera och lösa problem
- förmåga att bedöma kemiska ämnens påverkan på människa och miljö
c23.2 Utbildningsprogrammets uppläggning
I Linköping inriktas universitetsutbildningen i kemi mot att i första hand ge
en gedigen kunskapsbas med stora inslag av laborativ verksamhet.
Utbildningen i kemiprogrammet är upplagd enligt den tradition som är vanlig inom
matematisk-naturvetenskaplig utbildning, dvs kurserna läses koncentrerat och
normalt bara en i taget.
Ett basblock om 80 poäng inleder studierna. Det innehåller förutom kemi
även matematik (10 poäng). Basblocket skall ge kunskaper och färdigheter i
kemi och utgöra en god grund för vidare studier.
Under tredje och fjärde åren ges möjlighet till påbyggnad och fördjupning
inom ett eller flera områden. Kurserna kan här i stort sett väljas fritt såvida
förkunskapkrav är tillgodosedda. Ett huvudalternativ för val av kurser anges i
blockschemat under punkten utbildningens innehåll. Utbudet av dessa kurser
kan ändras/kompletteras kontinuerligt.
Valfria fördjupningskurser:
Ett mindre antal kurser på kemiprogrammet kan inte erbjuda
plats till obegränsat antal studenter. Om en kurs väljes av flera studenter än kursen
har platser sker urval efter antal uppnådda poäng studenten har.
Urval göres och beslutas av utbildningsnämnden.
Genom valet av påbyggnads- och fördjupningskurser under de avslutande
två åren kan programmet ge olika profiler. Fördjupningskurser ges inom
delämnena: analytisk kemi,
biokemi, fysikalisk kemi, oorganisk kemi
och organisk kemi.
Kemiprogrammet omfattar antingen 160 eller 120 poäng och avslutas med
ett examensarbete om 20 respektive 10 poäng för magister- resp. kandidatexamen.
c23.3 Utbildningens innehåll
Basblocket om två år (80 poäng) innehåller kemins olika delämnen samt
en breddgivande kurs i matematik. Kurserna i allmän kemi under den
första terminen, utgör en bred introduktion till kemi och innehåller
grundläggande avsnitt från fem av kemins delämnen:
- Oorganisk kemi behandlar kemiska egenskaper hos grundämnena och
viktiga oorganiska föreningar, vidare komplexkemi och fasta tillståndets kemi.
- Organisk kemi behandlar kolföreninganas struktur och egenskaper, samt hur man med olika reaktionstyper kan syntetisera organiska föreingar.
- Fysikalisk kemi behandlar bl.a. reaktionskinetik, kvantmekanik,
spektroskopi, elektrokemi, termodynamik och ytkemi.
- Analytisk kemi behandlar olika kvantitativa och kvalitativa
analysmetoder, såväl klassiska våtkemiska metoder som moderna instrumentella metoder..
- Biokemi behandlar proteinkemi, enzymers reaktionsmekanismer och
kinetik, molekylärgenetik och DNA-metodik samt metaboliska förlopp.
Dessa delämnen behandlas sedan ytterligare under de följande terminerna
i form av påbyggnadskurser. Kursen Matematik och statistik
för kemister är anpassad till kemiutbildningen efter de förkunskapsskrav som är uppställda
för påbyggnadskurser, bl.a. Fysikalisk kemi 2.
Under tredje året ges möjlighet till ytterligare påbyggnad och fördjupning
av kunskaperna i kemi med anknytning till tidigare lästa kurser.
Under det fjärde året sker en tydlig profilering av utbildningen. Hela
utbildningen under magisteråret har en stark koppling till pågående
forskning inom kemiämnet. Fördjupning ges inom delområdena
analytisk kemi, fysikalisk kemi, oorganisk kemi, proteinkemi
och organisk syntes. Magisterutbildningen avslutas med ett examensarbete på 20 poäng (under termin 8), där
den studerande tränas att självständigt formulera problem och söka
lösningar till dessa. Examensarbetet utförs inom ett ämnesområde med naturlig
koppling till ämnesvalet i termin 5-7. I examensbeviset kan den som så önskar få en
vald profilering angiven och ingående kurser uppräknadeunder förutsättning att för
profilen rekommenderade kurser, eller motsvarande omfattande minst
20 poäng C/D kurser är godkända samt att examensarbetet gjorts inom
profilens ämnesområde. De ämnesområden inom kemi som kan ges som profil är:
- ANALYTISK KEMI
- BIOKEMI
- FYSIKALISK/OORGANISK KEMI
- ORGANISK KEMI
Studievägledaren kan ge upplysningar om vilka kurser vid institutionen
som kan inräknas i respektive profilering.
c23.4 Tröskelregler för uppflyttande till årskurs 3
För att den studerande skall få påbörja studierna i årskurs tre fordras att han
eller hon klarat minst 50 av de 80 poängen under basblocket. Av dessa skall
minst 25 poäng avse teorimoment. Kurser som har angetts som förkunskapskrav
skall vara genomgångna, dvs studenten ska ha varit registrerad på kursen
och godkänd på alla obligatoriska moment. Utöver tröskelregeln till år tre
och examensarbete (se nedan) finns inga andra krav på att enskilda kurser skall
vara godkända, endast att kurser är genomgångna.En studerande som inte
uppfyller kraven för att börja år 3 skall i samråd med studievägledare lägga upp
ett individuellt studieprogram. Se gemensamma bestämmelser b6.2.
c23.5 Examensarbete
c23.5.1
Allmänt
Examensarbetet avslutar utbildningen och avser att ge den studerande
möjlighet att tillämpa sina under studietiden förvärvade kunskaper genom att
självständigt behandla och redovisa en uppgift av forskningskaraktär.
Arbetsuppgifterna hämtas från pågående forskningsverksamhet vid universitetet eller
utvecklingsarbete vid något företag eller myndighet. Projektarbetet sker inom
ett område som ansluter till kemiutbildningens mål och innehåll. Valet av
innehåll sker i samråd med en examinator i god tid före kursstart. Examinatorn, dvs
den som slutligen godkänner arbetet, skall vara en lärare som tjänstgör vid
kemi avdelningen och väljs med tanke på examensarbetets inriktning.
Innan den studerande påbörjar sitt examensarbete skall examensarbetet
anmälas till kursexpeditionen på särskild blankett.
Då examensarbetet utförs på annan plats än vid kemiavdelningen måste
en examinator enligt ovan ge sitt godkännande innan arbetet påbörjas. Vidare
ska en kontaktperson (handledare) finnas tillgänglig där examensarbetet
utförs.Examensarbetet för magisterexamen skall redovisas skriftligt i en rapport
och muntligt i form av ett seminarium. För kandidatexamen är muntlig
redovisning inte obligatorisk. För godkänt examensarbete på D-nivå krävs det också att
den studerande genom opposition vid framläggning av annat examensarbete pĀ D-nivĀ
visat sin förmåga att kritiskt granska och diskutera en i tal och skrift
presenterad teknisk eller vetenskaplig rapport. För närmare information om
examensarbetets utförande och rapportens omfattning och utformning hänvisas
till särskilda anvisningar från resp. examinator.
Reglerna om tid för påbörjande av examensarbete gäller också för opposition på examensarbete.
c23.5.2 Tröskelregler för examensarbete
För att få påbörja ett examensarbete om 10 poäng för kandidatexamen skall
den studerande ha godkänts i kurser om minst 80 poäng, inkluderande alla
kemikurser inom basblockets A- och B-nivå.
För att få påbörja ett examensarbete för magisterexamen om 20 poäng
(alternativt 10 poäng, om 10 poängs examensarbete för kandidatexamen
redan godkänts) skall den studerande ha godkänts i kurser om minst 110 poäng,
inkluderande alla kemikurser inom basblockets A- och B-nivå, samt
kurser inom huvudämnet kemi på C/D-nivån motsvarande minst 20 poäng.
Inom ramen för dessa poäng kan specifika kurser krävas beroende på
examensarbetets inriktning.
c23.6 Examensförordning.
Utbildningsprogrammet avslutas med
filosofie magisterexamen eller
filosofie kandidatexamen med kemi som huvudämne. Examina regleras
av högskoleförorningen, se allmänt avsnitt i studiehandboken. I
examensbeviset kan den som önskar få en vald profilering angiven och ingående
kurser uppräknade under förutsättning att för profilen rekommenderade kurser,
eller motsvarande omfattande minst 20 poäng kurser på C/D nivå, är godkända
samt att examensarbetet gjorts inom profilens ämnesområde (se även
utbildningens innehåll ovan). De inriktningar inom kemi som för närvarande kan ges
som profiler är: analytisk kemi, biokemi, fysikalisk/oorganisk kemi och
organisk kemi.
c23.7 Särskild behörighet
För att antas till kemiprogrammet krävs, förutom villkoren för
grundläggande behörighet, följande standardbehörighet:
Standardbehörighet E.1:
Matematik D, Fysik B, Kemi B och Biologi B dispens ges för Biologi B och Kemi B 2001.
|