MÖBELSNICKERI 120 poäng
Organisation
Möbelsnickeriutbildningen är en treårig utbildning och ett av fem fristående program som administreras av Carl Malmsten - Centrum för Träteknik & Design. Utbildningen är yrkesförberedande och vilar på en såväl hantverksmässig som vetenskaplig grund. I relevanta delar samordnas undervisningen med centrumbildningens övriga utbildningsprogram. Utbildningen ges endast vid Linköpings universitet.
Förkunskapskrav
För att antas till möbelsnickarutbildningen krävs grundläggande behörighet för högskola och universitet. Därutöver fodras särskild behörighet i form av dokumenterad hantverksskicklighet och konstnärlig begåvning inom det område som utbildningen avser.
Utbildningens mål
Utbildningens mål är att frambringa grundligt skolade möbelsnickare med en bred erfarenhetsbaserad kunskapsbas. I syfte att lägga grunden för tvärvetenskapligt förankrad yrkespraxis avser utbildningen att utifrån såväl konstnärliga, tekniska, humanistiska och naturvetenskapliga kunskapsområden förmedla ett synsätt där stor vikt läggs på att tillvarata och utveckla det traditionella möbelhantverket.
Utbildningen skall hos den studerande utveckla förmåga att:
- identifiera, avgränsa och lösa problem inom verksamhetsområdet
- redovisa kunskaper och resultat i praktisk arbete, tal, skrift och visuella presentationsformer
- överblicka och förstå kulturhistoriska sammanhang och skeenden
- samverka och kommunicera med övriga yrkeskategorier inom möbelproduktionen
Utbildningen skall ge den studerande:
- kunskaper om det traditionella möbelhantverkets material och tekniker
- fördjupade kunskaper och färdigheter om möbelsnickeriets material, metoder och säkerhet och skydd
- insikter i relevanta konstnärliga, tekniska och naturvetenskapliga kunskapsområden
- insikter i vetenskaplig metodik och teoribildning
- insikter om konstnärligt arbete
Den studerande förväntas efter genomgången utbildning äga förmåga att självständigt kunna identifiera, avgränsa, planera och praktiskt lösa inom verksamhetsområdet förekommande arbetsuppgifter. Utbildningen avser att förbereda de studerande för såväl privatpraktiserande verksamhet som för anställning inom möbelsnickeri och möbelindustri.
Utbildningens innehåll och utformning skall kontinuerligt revideras så att nya tekniska och vetenskapliga rön integreras i kurserna. Vidare bör utbildningens forskningsanknytning stärkas i takt med att kunskapsbasen utvecklas.
Utbildningens innehåll och uppläggning
Programmet omfattar totalt 120 poäng. Studierna är uppdelade på tre årskurser.
- Möbelsnickeri I, 1-40poäng
- Möbelsnickeri II, 41-80poäng
- Möbelsnickeri III, 81-120poäng
Undervisningen förmedlas genom föreläsningar, lektioner, seminarier, studiebesök och praktik/projekt men framför allt genom tillämpningsövningar i form av laborationer och praktiskt möbelsnickeri. För att de studerande skall tillägna sig ett holistiskt perspektiv och därigenom insikter i tillverkningsprocessens tvärvetenskapliga karaktär är utbildningen uppbyggd kring ämnesintegrerade kunskapsområden.
Studierna är därför tematiskt organiserade vilket innebär att kurserna delvis ges parallellt samtidigt som den teoretiska undervisningen där så är möjligt integreras i de praktiska tillämpningsövningarna.
Årskurs I, 1-40 poäng
Utbildningens första år har karaktär av en basutbildning och syftar till att ge de studerande grundläggande kunskaper inom konstnärliga, tekniska, humanistiska och naturvetenskapliga kunskapsområden av relevans för möbelsnickeriområdet. I syfte att utveckla de studerandes manuella färdigheter och erfarenhetsbaserade kunskaper innehåller den praktiska delen av undervisning under första året delkurser i relevanta möbelhantverkstekniker.
Efter genomgången kurs ska de studerande ha tillägnat sig ett tvärvetenskapligt för hållningssätt gentemot områdets övergripande problemställningar. De ska äga insikter om etablerad grundprinciper och teorier samt traditionella för möbelhantverket förekommande tekniker och material.
Möbelsnickeri årskurs I, se läro och timplan.
Årskurs II, 41-80 poäng
Under utbildningens andra år ska de studerande framför allt beredas möjlighet till att under handledning utföra arbeten med varierande teknisk svårighetsgrad samt uppövande av känslan och förståelsen för möblers estetiska och funktionella kvaliteter.
Undersökning, analys och dokumentation av möblers alla relevanta dimensioner samt skriftlig redovisning som ligger till grund för vidtagna åtgärder bör samordnas med de teoretiska delen av undervisningen.
Efter att ha genomgått utbildningens andra årskurs ska de studerande självständigt kunna analysera, planera, rita, utföra och dokumentera inom området avancerade och vanligen förekommande möbelsnickeriarbeten.
Tillämpningskursen kan utföras som gesällprov av branschen fastställda regler.
Möbelsnickeri årskurs II, se läro och timplan.
Årskurs III, 81-120 poäng
Undervisningen under tredje årets första termin ska i forsknings- och yrkesförberedande syfte dels förläggas till extern verkstad/industri samt avsättas tid för studier i ekonomi, CAD-teknik och vetenskapsteori/forskningmetodik. Tredjeårets andra termin ska efter studier i CNC-teknik och material- och industriell tillverkningsteknik avsättas för ett examensarbete i form av en vetenskaplig undersökning med tillämpningsaspekter.
Examensarbetet ska syfta till att utveckla studenternas förmåga att såväl praktiskt som vetenskapligt bearbeta, lösa och dokumentera ett valt problem/problemområde alternativt en föregiven möbelsnickaruppgift. Metodutveckling samt tillämpad forskning kring såväl traditionella som moderna material/tekniker bör ges hög prioritet. Den skriftliga delen av examensarbetet ska baseras på såväl empiriskt förvärvade insikter som traditionell vetenskaplig källforskning. Examensarbetet ska således inrymma både teoretiska studier och en praktisk del med åtföljande muntlig och skriftlig avrapportering.
Efter examination förväntas de studerande äga erforderliga kunskaper för att bedriva professionell yrkesverksamhet alternativt tillträde till fortsatta studier inom området.
Möbelsnickeri årskurs III, se läro och timplan.
|