studiehandbok@lith   Länk
 

Linköpings tekniska högskola

Länk
TNM053 VR-teknik , 5 poäng
/Virtual Reality Techniques/

För: NM4

Utbildningsområde: Teknik    Ämnesgrupp: Medieteknik
Fördjupningsnivå: C

Mål:
Ge en fördjupad insikt i vad VR är, dess möjligheter och begränsningar. Ge praktiska kunskaper och färdigheter vad gäller användningen av olika VR-system. Motivera användningen av VR i olika applikationsområden.

Förkunskaper:
TNM005 Datorgrafik, TNM008 3D-datorgrafik med virtuell verklighet, TNG002 Linjär algebra

Organisation:
Föreläsningar, laborationer och ett projektarbete. Kursen kommer att utnyttja hårdvara och mjukvara för VR-system. Om möjligt, ett studiebesök på Kuben vid KTH.

Kursinnehåll:
Display-system (HMD, PowerWall, ImmersaDesk, CAVE, 1dots), manipulatorer (wand, 3D-mouse, gloves) tracking-system (mekaniska, optiska, magnetiska) haptics (forse-feedback), stereo. Immersion. Augmented reality. Design av användargränssnitt, speciellt belysa skillnader mot "vanliga" fönsterbaserade 2D-gränssnitt. Distibuerade virtuella omgivningar (DVEs). Applikationsområden för VR. Tillgänglig och användbar programvara. Tyngpunkten i kursen ligger på laborationer och projektarbete. Dessa består av stor del programmering, främst i programspråken C och C++. Programvaror såsom OpenGL, Inventor, IRIS Performer, Maverik och DIVE används för att lösa uppgifter på tillgängliga VR-system.

Kurslitteratur:
Enligt senare anvisning

LAB1En laborationskurs, 3 p.
UPG1Hemtentamen med muntlig examination, 2 p.


Undervisningsspråk är Svenska.



Kurshemsida: http://www.itn.liu.se/courses/index.php3?coursecode=TNM053

Engelsk kursplan



Gäller 2001, beslut av utbildningsnämnden november 2000

 
 

Linköpings tekniska högskola

Länk


Informationsansvarig: Info-LiTH, info-lith@tfk.liu.se
Senast ändrad: