studiehandbok@lith | ||
|
||
TNM053 | VR-teknik , 5 poäng /Virtual Reality Techniques/ För: NM4 | |
Utbildningsområde: Teknik Ämnesgrupp: Medieteknik | ||
Fördjupningsnivå: C | ||
Mål: Ge en fördjupad insikt i vad VR är, dess möjligheter och begränsningar. Ge praktiska kunskaper och färdigheter vad gäller användningen av olika VR-system. Motivera användningen av VR i olika applikationsområden.Förkunskaper: TNM005 Datorgrafik, TNM008 3D-datorgrafik med virtuell verklighet, TNG002 Linjär algebraOrganisation: Föreläsningar, laborationer och ett projektarbete. Kursen kommer att utnyttja hårdvara och mjukvara för VR-system. Om möjligt, ett studiebesök på Kuben vid KTH.Kursinnehåll: Display-system (HMD, PowerWall, ImmersaDesk, CAVE, 1dots), manipulatorer (wand, 3D-mouse, gloves) tracking-system (mekaniska, optiska, magnetiska) haptics (forse-feedback), stereo. Immersion. Augmented reality. Design av användargränssnitt, speciellt belysa skillnader mot "vanliga" fönsterbaserade 2D-gränssnitt. Distibuerade virtuella omgivningar (DVEs). Applikationsområden för VR. Tillgänglig och användbar programvara. Tyngpunkten i kursen ligger på laborationer och projektarbete. Dessa består av stor del programmering, främst i programspråken C och C++. Programvaror såsom OpenGL, Inventor, IRIS Performer, Maverik och DIVE används för att lösa uppgifter på tillgängliga VR-system.Kurslitteratur: Enligt senare anvisning | ||
LAB1 | En laborationskurs, 3 p. | |
UPG1 | Hemtentamen med muntlig examination, 2 p. |
Undervisningsspråk är Svenska.
|
|
||||||
|