studiehandbok@lith | ||
|
||
TNK070 | Kör- och krocksäkerhet i vägtrafik, 2 poäng /Active and Passive Safety in Road Traffic / För: NK4 | |
Utbildningsområde: Teknik Ämnesgrupp: Kommunikations- och transportteknik | ||
Fördjupningsnivå: C | ||
Mål: Kursen avser att ge insikter om hur vägtrafikolyckor och personskador kan förebyggas, när man ser förloppen som naturvetenskapliga fenomen med många orsaker. Eftersom olyckor och åtföljande trafikskador är lika oavsiktliga som sjukdomar, behöver adekvata kunskaper spridas om uppkomstmekanismerna. Kursen visar därför hur schablonmässiga 'förklaringar' (t.ex. slarv och fortkörning) kan nyanseras, så att förståelsen ökar för vad som gör farten farlig. Utomvetenskapliga resonemang i trafikantutbildningen om exempelvis 'levande kraft', 'krockvikt' och 'vridningscentrum' ersätts med vedertagna begrepp och generaliserbara modeller från fysiken. Med sådan teknikvetenskaplig systematik har fordonsindustrin de senaste decennierna åstadkommit markanta förbättringar av olycksförebyggande (aktiv) och skadeförebyggande (passiv) säkerhet. Detta exemplifieras i kursen.Förkunskaper: TNG012 Fysikaliska modeller eller motsvarande kunskaper i stelkroppsmekanik Organisation: Föreläsningar, lektioner och en laboration med G-kraftsbestämning i bromsande fordon. Studiebesök. Kursinnehåll: Olycksorsaker, trafikbrott och naturlagar. Olycksrisker i individens och samhällets perspektiv. Olika aktörer och deras åtgärdsarsenal vid utveckling av aktiv och passiv säkerhet. Enkla matematiska beskrivningar av vägfordons rörelser i kritiska situationer. Däckens väggrepp. Stabilitet, styrbarhet och bromsförmåga med olika fördelning av däckutrustning, last, broms- och drivkrafter. Vindkänslighet. Säkerhetsrelevanta skillnader mellan olika system för bromsning och för två- eller fyrhjulsdrift. Manövrerbarhet och stabilitet för ledade fordonskombinationer. Exempel på fordonsåtgärder och körteknik som kan öka säkerhetsmarginalerna i olika situationer. Människokroppens tolerans mot accelerationer (G-krafter), skademekanismer och mått på krockvåld. Skadepreventiv funktion hos hjälmar, bilbälten, bältesförsträckare, krockkuddar, sidokrock- och nackskydd. Dimensionering av deformationszoner. Tunga fordons aggressivitet i krock med personbilar. Krockprov med olika syften och utrustning. Exempel på förbiseenden i olycksanalyser och i säkerhetstester, som kan snedvrida säkerhetsarbetet.Kurslitteratur: Dokumentation tillhandahålls under kursen. Litteraturtips för bredvidläsning och relevanta hyperlänkar läggs ut på Internet. Ytterligare litteratur anges senare. | ||
LAB1 | Obligatorisk laboration i bromsande fordon (kan bytas mot utvärderingsuppgift vid force majeure), 0 p. | |
MUN1 | Muntlig tentamen, 2 p. |
Undervisningsspråk är Engelska.
|
|
||||||
|