studiehandbok@lith | ||
|
||
TNIU62 | Signalprocessorer, 4 poäng /Signal Processors/ För: DE3 | |
Utbildningsområde: Teknik Ämnesgrupp: Elektroteknik/Datateknik | ||
Fördjupningsnivå: C | ||
Mål: Föreläsningarna är främst inriktade på att ge kunskap om handhavandet av den processor vi kommer att använda (Sharc AD21061). En signalprocessor är specialiserad på extremt snabba numeriska beräkningar som lämpar sig för t.ex. realtidsbearbetning av ljud. Kursen som helhet skall förmedla känslan att realtidsbehandling av signaler är möjlig att utföra.Förkunskaper: Det teoretiska innehållet hämtas från tidigare kurser på DE-programmet, främst Tidsdiskret signalbehandling Organisation: Kursen Signalprocessorer (4p) består av tre delar: Föreläsningar, laborationer och projektarbete. Föreläsningarna utgör förberedelse inför de laborativa momenten. Projektarbeten av begränsad karaktär, sker som utviktningar från laborationsdelarna, men med individuellt vald inriktning. Arbetet sker lämpligen i grupper om två personer och redovisas med en teknisk rapport. Kursinnehåll: Vi går närmare in på signalbehandlingen med tonvikt på hur algoritmer implementeras i dessa beräkningsenheter. Vi arbetar med ett utvecklingsssystem där man på ett enkelt sätt kan ta in analoga signaler, behandla och skicka ut signalerna som ofta är audio. Vi återknyter bekantskap med FFT, DFT och olika Filter men studerar mer nogrannt hur sådana algoritmer implementeras i fungerande program. Laborationerna tar främst upp handhavandet av utvecklingsmiljön och implementeringen av filter. MATLAB används för att studera algoritmerna i samband med implementeringsarbetet. Kurslitteratur: Steiglitz K: A Digital Signal Proocessing Primer with applications to Digital audio and Computer Music (rekommenderas, men ej nödvändig) | ||
LAB2 | Laborationskurs, 2 p. | |
PRA2 | Självständigt projektarbete. , 2 p. | |
För kursen som helhet krävs godkänd laborationsdel och godkänd teknisk rapport. En demonstration av projektresultatet ingår även. |
Undervisningsspråk är Svenska.
|
|
||||||
|