studiehandbok@lith   Länk
 

Linköpings tekniska högskola

Länk
TETS22 Logistikanalys, 3 poäng
/Logistics Analysis/

För: I4, Ii4

Utbildningsområde: Teknik    Ämnesgrupp: Industriell ekonomi
Fördjupningsnivå: D

Mål:
Det övergripande målet med kursen är att &ounl;ka kunskapen om analys och förändring av logistik. Analysen avser tillämpning av teoretiska modeller/samband och datoriserade verktyg. Kunskap om logistikförändringar inriktas på implementering av logistiklösningar och att se förändringsarbete som kontinuerliga processer i logistikkedjor.

Förkunskaper:
TETS15 Grundläggande logistik M eller TETS07 Grundläggande logistik I.
TETS11 Integrerad logistik är ej förkunskapskrav men rekommenderas för att få största utbyte av kursen.

Organisation:
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och laborationer med inlämningsuppgifter.

Kursinnehåll:
Kursinnehållet kan temamässigt delas in i fem delar:
1) Moderna logistikkoncept
2)Tredjepartslogistik
3) Elektronisk handel
4) Logistikförändringar
5) Analysmetoder och datorverktyg
Moderna logistikkoncept behandlar koncept för effektivare materialförsörjning och distribution, t.ex. crossdocking, kontinuerlig försörjning, gemensam planering, och leverantörsstyrda lager. Fokus ligger på att analysera alternativa lösningar ur ett totalkostnads- och serviceperspektiv.
Tredjepartslogistik, outsourcing av logistik, inriktas främst på varuägande företag, dvs företag som köper logistiktjänster, men även logistikföretagets perspektiv diskuteras. Frågor kring beslut om outsourcing, drivkrafter, hinder och effekter diskuteras liksom förberedelse, planering och styrning, uppföljning och kontroll av relationen.
Elektroniska handel och dess logistikkonsekvenser behandlar både logistik till konsument och handel mellan företag. Dessa områden är ofta logistikmässigt komplicerade, t.ex. med avseende på frågor som logistikplattformars skalbarhet vid expansion och tillväxt.
Logistikförändring är en mycket viktig del inom logistiken och denna kurs behandlar därför HUR-frågan, dvs inte bara VAD som ska göras utan hur logistiklösningar ska genomföras. Hur skapas en bra förändringsprocess? Hur skapas effektiva logistiska lärprocesser?

Kurslitteratur:
Kompendium

TEN1Skriftlig tentamen, 3p.
UPG1Godkända inlämningsuppgifter och duggor, 0p 2002-01-21


Undervisningsspråk är svenska.




Engelsk kursplan



Gäller 2001, beslut av utbildningsnämnden november 2000

 
 

Linköpings tekniska högskola

Länk


Informationsansvarig: Info-LiTH, info-lith@tfk.liu.se
Senast ändrad: