studiehandbok@lith   Länk
 

Linköpings tekniska högskola

Länk
TEIO56 Ledarskap och industriellt förändringsarbete, 3 poäng
/Leadership and Organizational Change/

För: I4, Ii4

Utbildningsområde: Teknik    Ämnesgrupp: Industriell ekonomi
Fördjupningsnivå: D

Mål:
Kursen ska öka kursdeltagarnas förståelse för ledarskap och styrning av företag. Beydelsen och konsekvenser av olika ledarskapsstilar, företagskulturer och ideologier som styrsystem, behandlas i syfte att ge kursdeltagarna insikter om ledningsprocessen i företag. Särskilt fokuseras ledning i temporära, projektorienterade och gränsöverskridande arbetsformer samt av förändringsarbetet där övergångar från funktionellt orienterat arbetssätt till flödes- och processorienterat arbetssätt problematiseras.

Förkunskaper:
TEIO60 eller TEIO33 Industriell organisation

Påbyggnadskurserr:
TEIO38 Företagets processer och strukturer

Organisation:
Kursen inleds med en föreläsningsserie om klassiska ledarskaps- och motivationsteorier, utvecklingen av Human Relations perspektivet inom organisationsteorin samt olika perspektiv på förändringsarbete. Kursens tyngdpunkt ligger på ett två dagar långt internat där genomgång av teorin och praktiska erfarenheter knyts samman under grupparbeten kring praktikfall. Här ges kursdeltagarna möjlighet att få insikter i teoriernas tillämpbarhet vid fallstudier. Gästföreläsare medverkar i kursen. Deltagare får också möjlighet att tillämpa teorierna på en egen fallstudie inom ledarskapsområdet. Som viktigt pedagogiskt inslag sker grupparbet i projektliknande former vilka tillämpas i näringslivet i allt större utsträckning. Med utgångspunkt i ett antal, för kursen relevanta, "teman" skapas en projektorganisation med ca 10-12 personer kring varje tema. Varje sådant projekttema består i sin tur av ca 2-4 mindre grupper vilka organiseras och får sina respektive arbetsuppgifter samt leds utifrån temat som helhet på ett organiserat och samordnat sätt. Härigenom får studenter möjlighet att inte enbart studera olika aspekter kring ledarskap, projektarbete och förändring utan får även möjlighet att praktiskt öva sina färdigheter i ledning och organiseradet av projektarbete i större grupper. Avrapportering sker i skriftlig och muntlig form där samtliga gruppers arbete syntetiseras i en temarapport.

Kursinnehåll:
Allt fler företag strävar efter att utveckla strukturer, ledningssätt, och arbetsformer som fokuserar processer och flöden. Syftet med förändringar är att tydligare fokusera ledtider, kvalitet och ekonomi inom främst tjänstemannasidan. Lösningen i många fall är ett arbetssätt som allt mer har en gränsöverskridande karaktär såväl inom produktions- som produktutvecklingsverksamheten. Sådana arbetsformer ställer annorlunda krav på ledningsfunktion. Kursens övergripande syfte är att öka studenternas förmåga och kunskap att förstå vad sådana gränsöverskridande arbetssätt innebär för de anställda, för ledningsfunktionen såväl som för förändringsarbetet. För att nå detta kommer kursen särskilt att fokusera:
Kunskaper om allmänna modeller och teorier om ledarskap
Insikter om organisationsstruktur och företagskultur som styrmekanismer
Belysa betydelsen av ledarskap för företagens utveckling.
Insikter i ledarskap som symbolisk påverkan.
Insikter i etikens betydelse för utövande av ledarskap.
Belysa olika perspektiv på ledningsprocesser: underlydandeskap, förändringsarbete, etc.
Gruppdynamiska processer som teambuilding blir centrala inslag i syfte att förstå sambandet mellan projektledningen, gruppens uppgift och dess omvärld för att skapa betingelser för ökad commetment bland medarbetarna.
Kunna använda ledarskaps- och andra teorier till att analysera och lösa praktiska ledarskaps- och förändringsproblem.

Kurslitteratur:
Bolman, L. och Deal, T., Nya perspektiv pe organisation och ledarskap

UPG1Egna reflektioner av föreläsningar och vissa övningar, 0 p.
UPG2Aktiv medverkan vid konferensen, där litteratur-PM avrapporteras skriftligt och muntligt, 1p
UPG3Fördjupningsuppgift som avrapporteras skriftligt och muntligt, 2 p.
UPG1Slutbetyg som består av sammanvägning av projekt och muntlig tentamen, 3 p. Ändringsdatum 2002-01-21


Undervisningsspråk är svenska.




Engelsk kursplan



Gäller 2001, beslut av utbildningsnämnden november 2001

 
 

Linköpings tekniska högskola

Länk


Informationsansvarig: Info-LiTH, info-lith@tfk.liu.se
Senast ändrad: