studiehandbok@lith   Länk
 

Linköpings tekniska högskola

Länk
TEIE67 e-handel och logistik, 4 poäng
/Electronic Commerce and Logistics/

För: NK4, NE4, NM4

Utbildningsområde: Teknik    Ämnesgrupp: Industriell ekonomi
Fördjupningsnivå: C

Mål:
Kursen syftar till att ge en företagsstrategisk förståelse för hur internet och elektronisk handel kan påverka den framtida konkurrensen mellan företag.

Förkunskaper:
TEIE61 Industriell ekonomi (för NM), TPPE36 Produktionssystemets ekonomi (för NE, NK)

Organisation:
Kursen bygger på en föreläsningsserie samt ett större projektarbete där kursdeltagarna kopplar kurslitteraturen till ett företagsstrategiskt problem genom att kartlägga ett fallföretags e-handelsstrategi.

Kursinnehåll:
Fokus ligger på hur elektronisk handel kan möjliggöra supply chain management och effektiv logistik och vilken påverkan detta har på företags resultat och förmåga till strategisk uveckling. Det innebär studier i användningen av internet i affärsrelationer mellan företag, s k business to business, och mellan företag och konsumenter, s k business to consumer.

Kurslitteratur:
Någon av: Korper Steffano, Ellis, Juanita (2000), The Electronic Commerce Book: Building the E-Empire, San Diego: Academic Press. Reedy Joel, Schullo, Shauna, Zimmerman Kenneth (2000), Electronic Marketing: Integrating Electronic Resources into the Marketing Process, Orlando: The Dryden Press. Kursboken kompletteras med artiklar som kan ges i form av ett artikelkompendium, eller elektroniskt via kurswebben.

UPG1Skriftlig projektrapport, 2 p.
MUN1Muntlig tentamen, 2 p.


Undervisningsspråk är Svenska.




Engelsk kursplan



Gäller 2001, beslut av utbildningsnämnden november 2000

 
 

Linköpings tekniska högskola

Länk


Informationsansvarig: Info-LiTH, info-lith@tfk.liu.se
Senast ändrad: