studiehandbok@lith   Länk
 

Linköpings tekniska högskola

Länk
TDDB61 Programvaruprojekt i ett helhetsperspektiv, 8 poäng
/Software Engineering Project from a Wide Perspective/

För: C3, C4, D4, IT4

Utbildningsområde: Teknik    Ämnesgrupp: Datalogi
Fördjupningsnivå: C

Klassning för datavetenskaplig examen: Datavetenskap, datalogi

Mål:
Att ge kunskap om hur större programmeringsprojekt organiseras och därigenom ge förmåga att effektivt deltaga i sådana projekt. Att få insikt i och lösa de problem som uppkommer då en grupp ställs inför uppgiften att genomföra ett större projekt inom området programvaruutveckling. Att få perspektiv på projekts påverkan på och beroende av såväl närmaste omgivningen

Förkunskaper:
Vara väl förtrogen med programmering i minst ett programspråk. Ha använt avancerade algoritmer och datastrukturer.

Organisation:
På föreläsningar behandlas teorin. Projektet genomföres på laborationstid och fritid. Det beräknas i genomsnitt ta 200 arbetstimmar per student. Storseminarier ägnas åt introduktion, diskussion och muntliga presentationer av projekten, inklusive deras samhällsaspekter.

Kursinnehåll:
Teoridel: Program som produkter och produktkvalitet. Projektarbete, projektfaser och livscykeln för programvara. Innehåll och ändamål med dokument som t ex kravspecifikation och funktionell specifikation. Specifikations- och utvecklingsmetodik för att uppnå tillförlitlighet. Testning och verifikationliksom kvalitetssäkring och konfigurationskontrollGenomgång av några programdesignmetoder. Projektdel: Att i en grupp med cirka 7 personer praktiskt genomföra ett programmeringsprojekt. Uppgifterna anknyter till verklighetsnära problem och skall genomföras under realistiska former. Under storseminarier redogör projektmedlemmarna för de resultat som uppnåtts under arbetets olika faser, som t ex kravspecifikation, tidsplan, systemskiss, detaljerad systembeskrivning samt gör också en demonstration. Att reflektera över vunna erfarenheter under projektet och förbättra utvecklingsprocesser och mallar. Grundläggande orientering om begrepp för analys av samhällsaspekter, t. ex. etik, juridik, genus. Att reflektera över det egna projektets eller ett annat projekts samhällsaspekter.

Kurslitteratur:
Projektdeltagarna väljer själva läroböcker. Kompletterande material utgivet av institutionen för datavetenskap.

TEN1Hemtentamen., 1,5 p.
PRA2Uppgift, 6,5 p.


Undervisningsspråk är svenska.


Examinator: Christian Krysander
Kurshemsida: http://www.ida.liu.se/~TDDB61

Engelsk kursplan



Gäller 2001, beslut av utbildningsnämnden november 2000

 
 

Linköpings tekniska högskola

Länk


Informationsansvarig: Info-LiTH, info-lith@tfk.liu.se
Senast ändrad: