studiehandbok@lith | ||
|
||
TBMT35 | Bio-optik, 4 poäng /Bio Optics/ För: Y4, D4, IT4 | |
Utbildningsområde: Medicin Ämnesgrupp: Medicinsk teknik | ||
Fördjupningsnivå: D | ||
Mål: Kursen skall ge insikt och kännedom om ljuset speciella natur och dess inverkan samt samverkan med biologisk vävnad. Dessutom skall studenten kunna modellera och simulera ljus-vävnadsmodeller för att värdera och verifiera olika tillämpningars relevans. Insikt och kännedom om optiska tillämpningar som avspeglar fysiologiska förlopp. Insikt om sjukvårdens framtida behov av avbildande teknik samt hur resultaten kan komma att lagras och distribueras. Förkunskaper: TBME 50 Medicin och teknik eller TBME 02 Anatomi och fysiologi TBMT 01 Analys av bioelektriska signaler eller TBMT 02 Bildgenererande teknik inom medicinen Organisation: Kursen baseras på problembaserad inlärning. Kursen innehåller följande moment: basgruppsarbete, seminarier, föreläsningar och övningar samt laborationer. Pedagogisk profil: Kursen kommer att förmedlas enligt den pedagogiska inriktningen som benämns ProblemBaserat Lärande (PBL). Navet är studentcentrerat lärande i basgrupp, som består av 5-7 elever, och som m h a situationsbeskrivningar identifierar mål och problemområden som söker sin lösning och understöder lärprocessen. Till hjälp för att lösa kursmålen finns resurser i form av basgruppshandledare, föreläsningar, laborationer, resurstillfällen, bibliotek etc. Kursinnehåll: Kursen består av ett flertal teman. Här innefattas bl.a.: Vävnaders optiska egenskaper. Ljustransport i vävnad. Det terapeutiska fönstret. Modeller och simulering av ljusspridning i vävnad. Mäta vävnadens optiska parametrar. Tillämpningar såsom: optisk koherencetomografi, spektral radar, multifotonexcitering, laser Doppler, etc. Resurser: Kursen kommer att erbjudas resurser i form av ett utökat bibliotek, fler lärare/mentorer, labutrustningar, videoteknik, multimedia samt övriga resurser som kan anskaffas inom rimlig tid och kostnadsram. Även extra föreläsningar, lektioner och seminarier förekommer men i mindre omfattning. Kurslitteratur: En PBL-kurs är inte lärarstyrd på samma sätt som vår traditionella utbildning utan självstyrd av basgruppen med avseende på de kursmål/temamål som ska uppnås. Av naturliga skäl saknas därför preciserad kurslitteratur eftersom gruppen själv söker sin information. För att underlätta sökandet har dock ett urval av litteratur införskaffats som kan visa sig värdefull vid kursens genomförande. | ||
TEN1 | En skriftlig tentamen, 3 p. | |
LAB1 | En laborationskurs om 16 timmar, 1 p. | |
En PBL-kurs är inte lärarstyrd på samma sätt som vår traditionella utbildning utan självstyrd av basgruppen med avseende på de kursmål/temamål som ska uppnås. Av naturliga skäl saknas därför preciserad kurslitteratur eftersom gruppen själv söker sin information. För att underlätta sökandet har dock ett urval av litteratur införskaffats som kan visa sig värdefull vid kursens genomförande. |
Undervisningsspråk är Svenska.
Studierektor: Göran Salerud |
|
||||||
|