studiehandbok@lith | ||
|
||
TAMS55 | Multivariat analys, 3 poäng // För: I4, Ii4 | |
Utbildningsområde: Naturvetenskap Ämnesgrupp: Matematik | ||
Fördjupningsnivå: C | ||
Mål: Kursen syftar till att ge en översiktlig kunskap om multivariata statistiska metoder med tillämpningar inom ekonomi och marknadsföring. Den ska ge förmåga att med hjälp av statistisk programvara analysera data, tolka och kritiskt granska resultaten samt dra slutsater av analyserna.Förkunskaper: TAMS15 och TAMS65 eller kurser med motsvarande innehåll.Påbyggnadskurser: TEIM23 Industriell marknadsanalys.Organisation: Undervisningen består av storseminarier och datorlaborationer. Storseminarierna ägnas både åt teorigenomgång och diskussion av exempel och övningsuppgifter. Aktiv medverkan från studenterna är en förutsättning. Datorlaborationerna ger träning i att genomföra analyser med hjälp av statistisk programvara.Kursinnehåll: Stokastiska vektorer och multivarial normalfördelning. Linjära transformationer av stokastiska vektorer. Fördelning för kvadratiska former. Inferens för väntevärdesvektorer; konfidensområden och test. Principalkomponent-, faktor-, diskriminant- och klusteranalys. Kanonisk korrelation. Orientering om några andra multivariata analysmetoder. Användning av statistisk programvara.Kurslitteratur: Manly, B.F.J.:Multivariate Statistical Mehods. A Primer. 2:d ed. Kompendium: Danielsson, S. Grunläggande inferens vid multivariat normalfördelning. Kompletterande kompendium i Multivariata metoder. |
Undervisningsspråk är Svenska.
|
|
||||||
|