studiehandbok@lith | ||
|
||
NMAB19 | Diskret optimering, 5 poäng /Discrete Optimization/ För: matematik åk 2, fristående kurs | |
Utbildningsområde: Naturvetenskap Ämnesgrupp: Matematik | ||
Fördjupningsnivå: B | ||
Mål: Kursen ska tillsammans med NMAB18 Linjär och ickelinjär optimering, ge grundläggande kunskaper i optimeringslära. Kursen behandlar i huvudsak problem med diskreta variabler. Såväl teori som metodik för lösning av optimeringsproblem behandlas. Kursen avser att ge de studerande (I) en exemplifierad orientering av viktiga klasser av optimeringsproblem (II) färdighet i analys och formulering av verkliga problem från teknisk och ekonomisk verksamhet med hjälp av matematiska modeller (III) kunskap om uppbyggnad av effektiva metoder för att med hjälp av dator lösa uppkomna matematiska modeller (IV) färdighet i lösning av optimeringsproblem, såväl manuellt som med dator. Förkunskaper: NMAB18 Linjär och ickelinjär optimering. Påbyggnadskurser: NMAD05 Optimering av stora system, NMAD06 Optimering inom produktion och logistik.Organisation: Undervisningen består av föreläsningar och laborationer. Laborationerna är obligatoriska.Kursinnehåll: Heltalsoptimering: Problemformulering, lösningsmetoder baserade på plansnittning, trädsökning och implicit uppräkning, algoritmer för speciella heltalsproblem såsom kappsäcksproblem, övertäcknings- och uppdelningsproblem. Nätverksoptimering: Problemtyper med graf- och nätverksstruktur, linjärprogrammering med heltalsegenskap, transportproblemet, billigaste vägproblem, flöden i nätverk. Dynamisk programmering: Problemområden, problemformulering, optimalitetsprincipen. I kursen ingår ett flertal praktiska övningar/dator laborationer, en av större format.Kurslitteratur: Bazaraa MS, Jarvis JJ, Sherali HD: Linear Programming and Network Flows, John Wiley & Sons 1990 (ALAB). Holmberg K: Heltalsprogrammering och dynamisk programmering, LiTH 1989. Exempelsamling Diskret optimering. |
Undervisningsspråk är Svenska.
|
|
||||||
|