studiehandbok@lith   Länk
 

Linköpings tekniska högskola

Länk
NBIC22 Våtmarker och rinnande vatten, ekologi och tillämpning, 10 poäng
/Wetland and Streaming Water, Ecology and Application/

För: För biologi år 3-4 och fristående kurs

Utbildningsområde: Naturvetenskap    Ämnesgrupp: Biologi
Fördjupningsnivå: C

Mål:
Kursen syftar till att ge fördjupade teoretiska och tillämpade kunskaper om ekologiska strukturer och funktioner hos våtmarker och rinnande vatten, särskilt mekanismer och processer som kan användas i natur- och miljövårdsarbetet.

Förkunskaper:
Genomgånget basblock i biologi med uppfyllda tröskelkrav (50p godkänt varav minst 25p teori). NBIB08 Ekologi 5p respektive NBIB22 Faunistik & Floristik 6p godkända eller motsvarande.

Organisation:
Kursen ges i samarbete med Kalmar Högskola och bedrivs i form av föreläsningar, litteraturstudier med diskussionsseminarier, laborationer, exkursioner och datorövningar. Laborationer, exkursioner, övningar och seminarier är obligatoriska moment och utgör en del av examinationen. Delar av undervisningen sker i Kalmar.

Kursinnehåll:
Utgångspunkten är att tillämpade biologiska kunskaper behövs för att utforma och upprätthålla önskvärda ekosystemfunktioner i landskapet. De kan t ex vara ökad biologisk mångfald, minskad spridning av miljöfarliga ämnen eller förbättrad vattenkvalitet. För att uppnå sådana mål är det ofta nödvändigt med en helhetssyn på vattnets väg i ett avrinningsområde. Kursen inriktas på våtmarker, dammar, grunda sjöar och rinnande vatten. Målsättningen är att ge en tydlig forskningsanknytning. Studierna är indelade i fem områden som även utgör kapitlen i en bok som deltagarna producerar (1) Hydrologi och vattenkvalitet (2) Växt- och djursamhällens struktur (3) Mikrobiella samhällen och processer (4) Trofisk reglering och styrning (5) Design och drift för behandling av förorenat vatten.

Kurslitteratur:
Brock, Madigan (eds) 1994. Biology of microorganisms . 7th edition. Chp. 1-3, 4, 16, 17, 19. Hansson L-A. 1998. Biomanipulering som restaureringsverktyg för näringsrika sjöar. Naturvårdsverket rapport 4851. Persson, J. 1998. Utformning av dammar. Rapport B:63. Inst. för Vattenbyggnad, Chalmers Tekniska Högskola, Göteborg. Kurskompendium och vetenskapliga artiklar.



Undervisningsspråk är Svenska.


Examinator: Karin S Tonderski

Engelsk kursplan



Gäller 2001, beslut av utbildningsnämnden november 2000

 
 

Linköpings tekniska högskola

Länk


Informationsansvarig: Info-LiTH, info-lith@tfk.liu.se
Senast ändrad: