studiehandbok@lith | ||
|
||
NBIC02 | TERRESTRISK EKOLOGI, 10 poäng /Terrestrial Ecology/ För: biologi år 3-4 och fristående kurs. | |
Utbildningsområde: Naturvetenskap Ämnesgrupp: Biologi | ||
Fördjupningsnivå: C | ||
Mål: Att ge kunskaper om markorganismer, vegetation och fauna i framför allt nordiska länder och hur faunan och floran fungerar i populationer, samhällen och landskap, interagerar med sin omvärld och utformar markprofiler och vegetation. Att ge erfarenheter av självständigt arbete och egen planering av fält- och laboratorieverksamhet.Förkunskaper: Genomgånget basblock i biologi med uppfyllda tröskelkrav (50p godkända varav minst 25p teori) samt godkända NBIB08 Ekologi 5p och NBIB22 Faunistik & Floristik 6p (motsv).Organisation: Kursen bygger mycket på självständigt arbete, både teoristudier och fält- och laboratorieverksamhet. Arbetet sker till stor del i grupp, även litteraturstudierna, som redovisas i form av skriftliga sammanfattningar och på seminarier. En obligatorisk fältvecka med verksamhet i andra biotiska regioner ingår. I fält och på laboratoriet arbetar varje grupp med en självständigt vald och utformad arbetsuppgift under handledning. Föreläsare belyser ett antal olika problem och den aktuella forskningsverksamheten. Fält- och laboratoriearbetet redovisas skriftligt och på ett seminarium. Obligatorisk närvaro på seminarier, grupparbeten och föreläsningar.Kursinnehåll: Generell ekologisk teori. Processer på olika organisationsnivåer i terrestra ekosystem. Landskapsekologi och uppdelade populationers ekologi. Ekologisk biogeografi, klimat, jordens biotiska regioner. Biotiska regioner och växtsamhällen i Sverige och Nordeuropa. Markens organismer, kemi och fysik. Markekologi och marklära. Den terrestra ekologins tillämpningar i de viktigaste miljövårdsproblemen.Kurslitteratur: Kompendiematerial i form av vetenskapliga uppsatser och utdrag ur annan litteratur enligt separat lista. | ||
Kursen betygsättes enbart med betyget godkänd eller underkänd. |
Undervisningsspråk är svenska.
|
|
||||||
|