studiehandbok@lith | ||
|
||
NBIA08 | Humanekologi, 10 poäng /Human Ecology/ För: fristående kurs | |
Utbildningsområde: Naturvetenskap Ämnesgrupp: Biologi | ||
Fördjupningsnivå: A | ||
Mål: Kursen syftar till att de studerande skall förvärva ökad insikt och kunskap om de naturgivna förutsättningarna för mänskliga samhällens liv, om de traditioner, den organisation och den teknik som använts och används för samhällens fortlevnad och utveckling, och som kan komma till användning i framtiden. Kursen behandlar också den ekologiska miljö som människan själv skapar åt sig, med tyngdpunkt på de stora förändringar som det moderna samhället och den moderna teknologin fört med sig. Ett huvudmoment är diskussionen om konflikten mellan samhället och människans biologiska natur.Förkunskaper: Grundläggande behörighet.Organisation: Undervisningen omfattar föreläsningar, seminarier och exkursioner, jämte en självständig litteraturstudie (uppsats).Kursinnehåll: Människan och naturen: en orientering om de naturgivna förutsättningarna för mänsklig verksamhet, ekologiska sammanhang, människans evolution och förhistoria; naturresursanvändningen i olika samhällstyper, från jägare och samlare till herdekulturer, jordbrukskulturer och industrisamhällen behandlas; humanetologi där konflikten mellan människans biologiska kultur och de krav samhället/kulturen ställer behandlas; världsbilder och förhållningssätt till naturen. Människan och samhället: den globala naturresursanvändningen och de institutionella reglermekanismerna för resursutnyttjandet liksom de värderingar som ligger till grund för olika synsätt på naturresurserna; den moderna teknologins effekter, naturförstöringen, överbefolkningsproblematiken, vattenhushållning.Kurslitteratur: Abrahamsson m.fl. Humanekologi. Lester R Brown m.fl. Tillståndet i världen (Bruntland-rapporten). SNF. | ||
Som betyg på kursen ges godkänd eller underkänd. |
Undervisningsspråk är svenska.
|
|
||||||
|