UTBILDNINGSPROGRAMMET
FÖR INFORMATIONSTEKNOLOGI
/Master of Science in Information Technology/
c7 PROGRAMSPECIFIK UTBILDNINGSPLAN
c7.1 Mål
Informationsteknologi
är läran om tekniken för informationshantering. Utbildningsprogrammets
övergripande mål är att skapa civilingenjörer med
helhetssyn på tekniken. Förutom det tekniska kunnande som civilingenjören
traditionellt har ska det nya programmet ge honom eller henne en större
förmåga att sätta in tekniken i sitt sammanhang, att kommunicera
med yrkesmänniskor inom ekonomi, beteendevetenskap, samhällsvetenskap
och humaniora samt ge träning i ledarrollen. Ytterligare ett mål
är att öka andelen kvinnliga studerande.
c7.2 Gemensamma bestämmelser
Gemensamma
bestämmelser för samtliga program vid LiTH finns sammanställda
i avsnitt b1-b6.
c7.3 Uppläggning av utbildningen
I
utbildningen används framförallt problembaserad inlärning,
PBL, som arbetsform.
PBL
är en undervisningsfilosofi som har tre karakteristiska drag:
- Verklighetsanknutna
situationer utgör utgångspunkter för problembearbetningen
och är en bas för inlärningen.
- Självstyrt
lärande, gör att den studerande själv tar ansvar för
sin egen inlärning.
- Arbete i grupp
Kunskapsstoffet
delas in i ett antal teman. För varje tema finns formulerade övergripande
mål och relativt detaljerade kunskapsmål. Dessa mål
ska nås av varje student, men vägen dit bestämmer studenterna
själva. Ett tema omfattar 2-10 poäng, dvs ungefär lika
många veckor. Temana ersätter de kurser som utgör enheter
i den traditionella utbildningen. Till skillnad från konventionella
kurser är temana ofta tvärdisciplinära och de olika ämnen
som ingår i ett tema integreras så långt som möjligt.
När
det gäller centrala delar av utbildningen är målet att
de ska återkomma flera gånger under utbildningen. Ett exempel:
I ett tema i lägre årskurs introduceras ett ämne, exempelvis
en viktig del av matematiken, eller en aspekt på skriftlig presentation.
Därefter återkommer ämnet i en högre årskurs
för en mer utförlig behandling.
Till sist innefattas ämnet i ett tema i en av de högsta årskurserna
för att ge ytterligare djup i inlärningen.
Studenterna
är indelade i basgrupper som själva styr sin inlärning
för att uppfylla de angivna målen. Basgrupperna innehåller
6-8 studenter och de omformas varje termin; de skapas så att grupperna
blir varierade vad gäller bakgrund, ålder, kön och erfarenhet.
Varje grupp har en handledare vars uppgift är att underlätta,
stödja och stimulera samarbetet i gruppen. Handledaren i basgruppen
lär således inte ut; han eller hon styr istället varsamt
gruppens egna arbete så att det inte inriktas på triviala
eller oöverstigligt svåra problem eller riskerar att komma
utanför ämnet.
Basgruppen
utgår från situationer, beskrivna kortfattat i text. Situationerna
utgår från respektive temas huvudinnehåll och är
så långt det är möjligt sådana som civilingenjören
konfronteras med. Syftet med detta är att ge en uppfattning om civilingenjörens
yrkesroll.
PBL ställer krav på studenternas förmåga att arbeta
självständigt och i grupp; därtill ger arbetsformen träning
i att fortlöpande och kritiskt värdera inhämtade kunskaper.
Lärarnas - föreläsares och andra resurspersoners - roll
är mer att underlätta studenternas inlärningsprocess än
att förmedla en stor mängd fakta som går att söka
på annat sätt, t ex i kurslitteraturen.
Inom
PBL anges inte endast en kursbok per tema utan lärarna tillhandahåller
litteraturlistor. Informationssökning med hjälp av biblioteket,
och kraven på tillgänglig litteratur blir högre än
inom andra undervisningsformer.
Ytterligare
information om ITs organisation finns tillgängligt i ett av nämnden
fastställt organisationsdokument som finns tillgängligt på
http://www.lith.liu.se/civing/it/.
c7.4 Uppflyttning till högre årskurs
Den
som har mindre än 25 poäng godkända teman i årskurs
1 (avser obligatoriska, godkända kurser/teman i programmets årskurs
1) skall senast 1 oktober termin 3 söka upp studievägledningen
för studieplanering. Tillsammans avgör man om ett "kontrakt"
skall upprättas, kontraktet innebär att studenten förbinder
sig att följa den studieplanering som gjorts tillsammans med studievägledningen.
Önskar studenten inte upprätta ett kontrakt eller om kontraktet
inte följs går ärendet vidare till verkställande
avdelningen.
Motsvarande
poäng för årskurs 2 är 50 poäng, (avser obligatoriska,
godkända kurser/teman i programmets årskurs 1-2).
c7.5 Profiler
Inom
utbildningsprogrammet för informationsteknologi/datateknik finns
elva profiler:
Ddav Datavetenskap /Computer Science/
Dpvp Programvaruproduktion /Software Engineering/
Ddas Datorsystem /Computer Systems Architecture/
Dsis Styr- och informationssystem/Control and Information Systems/
Delk Elektronik /Electronics/
Ddag Datorseende och grafik /Computer Vision & Graphics/
Dtmk Telematik /Telematics/
Dmed Medicinsk teknik /Biomedical Engineering/
Mein Medieinformatik/Media and Information Technology/
Dsid Säkra interaktiva datorsystem/Secure Interactive Computer Systems/
Dsoc Socware-Integrerade system för kommunikation och media/Socware-
Integrated Systems for Communication and Media
Profilerna
påbörjas under period 3 eller 4 i årskurs 3. En profil
omfattar kurser om ca 28 poäng. För att en profil skall ingå
i examen måste minst 20 poäng av profilkurserna läsas.
För några profiler gäller särskilda regler som framgår
av profilinformationsmaterialet.
Utöver
de elva profilerna har den studerande möjlighet att välja en
individuell inriktning. Ansökan om individuell inriktning lämnas
till Tekniska fakultetskansliet varefter beslut fattas av utbildningsnämnden.
Individuell inriktning skall ha teknisk karaktär.
c7.6 Examensarbete
Allmänna
bestämmelser om examensarbetet återfinns i avsnitt b3.
Examensarbetet
avser att visa, huruvida den studerande besitter förmåga att
tillämpa sina under studietiden förvärvade kunskaper och
att självständigt eller i undantagsfall tillsammans med annan
studerande behandla henne/honom förelagd uppgift och omfattar för
D-utbildningen 20 poäng, vilket motsvarar en tid av 20 effektiva
arbetsveckor.
Examinator
skall vara anställd vid LiTH samt verksam inom ett av följande
ämnesområden:
Bildbehandling |
Informatik
|
Bildkodning
|
Informationsteori |
Datalogi |
Kommunikationssystem
|
Datatransmission |
Kvalitetsteknik
|
Datorlingvistik |
Matematisk statistik |
Datorsystem |
Medicinsk infobehandling |
Ekonomiska informationssystem |
Medicinsk teknik |
Elautomatik och datamaskinteknik |
Mätteknik |
Elektroniksystem |
Numerisk analys |
Elektroniska komponenter |
Optimeringslära |
Energisystem |
Reglerteknik |
Fordonssystem |
Tillämpad matematik |
Industriell ergonomi
|
Tekniska informationssystem |
Efter
ansökan kan nämnden i undantagsfall besluta om annan examinator.
Studerande
bör välja sådant examensarbete som motsvarar studiernas
allmänna inriktning. Regler för examensarbete finns under de
gemensamma bestämmelserna avsnitt b3.
c7.8 Praktik
Bestämmelser
för den praktik som erfordras för avläggande av civilingenjörsexamen
finns i avsnitt b4.
c7.9 Examination
Examination
sker per tema i form av tentamen, rapporter eller andra färdighetsprov.
För varje tema i sin helhet ges betyget "Godkänd"
eller graderat betyg (3, 4 eller 5).
Studiepoäng
ges per avklarat tema. Delpoäng för enskilda examinationsmoment
i temat ges enligt särskilt beslut, se kursplan. Utöver detta
registreras för en del teman även betyg för i temana ingående
ämnen. Sådana betyg ges antingen per ämne inom ett tema
eller per ämne över en termin, och dessa ämnesbetyg kan
vara "Godkänd" eller graderade (3, 4 eller 5). För
överbetyg i enskilda ämnen som ingår i temana (högre
betyg än 3) krävs särskilda prestationer utöver avklarad
temaexamination. Det kan vara viss kvalitet på ämnesbehandlingen
i rapporter, tillräckligt bra svar på ämnesdelen i tentamensfrågor,
särskilda uppgifter som inte är obligatoriska för endast
godkänt på temat, o s v. Närmare information om detta
ges i god tid före examinationen. För ämnen med graderade
betyg, som ingår i godkänt tema, registreras betyg 3 fram till
dess att samtliga krav för högre betyg uppfyllts.
Temana
examineras även med avseende på arbetet i basgruppen. Gruppen
utvärderar sig själv senast inom två veckor från
temastart och därefter uppmanas de som inte i tillräckligt hög
grad bidragit till basgruppsarbetet att bli mer aktiva. Basgruppshandledaren
har ett utvecklingssamtal med varje student någon gång under
terminen. Basgruppsarbetet godkänns av Terminsansvarig.
Terminsansvariga
skall informera basgruppshandledarna om vad som gäller t.ex. förutsätts
att studenterna gör sitt bästa och endast om någon uppenbarligen
missköter arbetet i basgruppen eller inte kommer dit upprepade gånger
skall personen underkännas.
c7.10 Kurser som överlappar varandra Kurser
som överlappar varandra får ej ingå i examen samtidigt.
c7.11 Val av profil och kurser
När
det gäller tidpunkter för och information om val av profil och
kurser se avsnitt a 4. När det gäller regler för enskilda
profiler och vilka kurser som ingår i en särskild profil se
särskilt PM som finns tillgängligt inför valet.
När
det gäller regler för respektive profiler och vilka kurser som
ingår i dessa hänvisas till särskilt PM som tillhandahålls
före valet. Profilerna finns också beskrivna på http://www.lith.liu.se/civing/d/profiler/index.html
Den
som gör studieuppehåll skall deltaga i valet inför det
läsår som studierna skall återupptagas. Tidigare val
ogillas.
|