UTBILDNINGSPROGRAMMET FÖR DATAVETENSKAP
/Master of Science in Computer Science/
c8 PROGRAMSPECIFIK UTBILDNINGSPLAN
c8.1 Mål
En
datavetenskaplig magister utgår från en fast teoretisk grund
i logik, matematik och teoretisk datalogi, är väl orienterad
i kognitionsvetenskap och behärskar ett brett spektrum av programmeringsparadigmer
och har god kännedom om och erfarenhet av programmeringsmetodiker.
c
8.2 Gemensamma bestämmelser
Gemensamma
bestämmelser för samtliga program vid LiTH finns sammanställda
i avsnitt b1-b6 i studiehandboken.
c8.3 Uppläggning av utbildningen
Utbildningsprogrammet
består av kurser som framgår av läro- och timplanen.
Läro- och timplanen anger en lämplig ordning att läsa kurserna
i. Vid schemaläggning tas i första hand hänsyn till hur
kurserna är placerade i programmet. Kurserna får läsas
om förkunskapskraven är uppfyllda. Frivilliga kurser får
ej räknas med i de 160 poäng som fordras för examen.
c8.3.1 Magisterexamen - allmänna krav
Magisterexamen
uppnås efter fullgjorda kursfordringar om sammanlagt minst 160 poäng.
I huvudämnet krävs fördjupade studier på 80-poängsnivån
med godkänt resultat. För att erhålla magisterexamen skall
studenten ha fullgjort ett självständigt arbete om minst 20
poäng eller två om vardera minst 10 poäng. Detta/dessa
skall ingå i huvudämnet. I huvudämnet får 40 poäng
från forskarutbildningen tillgodoräknas.
c8.3.2 Datavetenskaplig magisterexamen
Förutom
de allmänna kraven på magisterexamen krävs 80 poäng
kurser i huvudämnet datavetenskap varav minst 30 poäng på
C- och D-nivån, varav minst 5 poäng på D-nivån.
Datavetenskap
omfattar kunskapsområdena datalogi och kognitionsvetenskap.
Inom
huvudämnet datavetenskap krävs
minst 10 poäng i kognitionsvetenskap
minst 60 poäng i datalogi
30 poäng i matematik varav
minst 10 poäng i analys och linjär algebra
minst 10 poäng i diskret matematik
minst 10 poäng inom tillämpad matematik
10 poäng i datorteknik
Kursernas
nivå och klass anges i kursplanerna. Samtliga kurser inom Elautomatik
och datamaskinteknik betecknade med TSEA i läro- och timplanen, Informationsteori
betecknade med TSIT i läro- och timplanen samt Datorsystem betecknade
med TDTS i läro- och timplanen samt TSDT01 Kodningsteori klassas
som datorteknik.
Vid
dubbel klassificering får kurserna räknas med i båda
grupperna.
c8.4 Uppflyttning till högre årskurs
Den som har mindre än 25 poäng godkända kurser i årskurs
1 (avser godkända kurser i programmets årskurs 1) skall senast
1 oktober termin 3 söka upp studievägledningen för studieplanering.
Tillsammans avgör man om ett "kontrakt" skall upprättas,
kontraktet innebär att studenten förbinder sig att följa
den studieplanering som gjorts tillsammans med studievägledningen.
Önskar studenten inte upprätta ett kontrakt eller om kontraktet
inte följs går ärendet vidare till verkställande
avdelningen.
Motsvarande
poäng för årskurs 2 är 50 poäng, (avser godkända
kurser i programmets årskurs 1-2).
Reglerna
gäller från och med 1 juli 1997. Antagna före 1 juli 1997
kan välja att följa antingen de nya eller de gamla reglerna.
c8.5 Profiler
Möjlighet
till profilering i slutet av utbildningen finns inom fyra olika profiler:
Ctda
Teoretisk datalogi /Theoretical Computer Science/
Caik Artificiell intelligens/ Kognitionsvetenskap /AI/Cognitive Science/
Cpvk Programvarukonstruktion /Software Design/
Mein Medieinformatik/Media and Information Technology/
För
att en profil skall ingå i examen måste minst 20 poäng
profilkurser lästs.
Vilka
kurser som ingår i profilerna framgår av
profilbeskrivningarna.
c
8.6 Val av kurser och profiler
Val
av profil och kurser sker under höstterminen.
Den
som gör studieuppehåll ska deltaga i valet inför det läsår
som studierna skall återupptagas. Tidigare inlämnat val ogillas.
c8.7 Examensarbete
Allmänna
bestämmelser om examensarbetet återfinns i avsnitt b3. För
C -programmet ingår ett examensarbete om 20 poäng på
D-nivå, vilket motsvarar en tid av 20 effektiva arbetsveckor. Alternativt
kan två examensarbeten om vardera 10 poäng fullgöras,
ett på C-nivå och ett på D-nivå. Om två
10-poängs examensarbeten utföres varav ett på C-nivå
skall ytterligare kurser på D-nivå omfattande minst 5 poäng
läsas.
Examinator
skall vara anställd vid LiTH samt vara verksam inom huvudämnet
datavetenskap. Utbildningsnämnden kan efter ansökan besluta
om examinator verksam inom annat område. Studerande bör välja
examensarbete som följer studiernas allmänna inriktning.
c8.8 Praktik
Bestämmelser
för den praktik som erfordras för avläggande av datavetenskaplig
magisterexamen finns i avsnitt b4.
c8.9 Forskarutbildningskurser
Vissa
forskarutbildningskurser är öppna för teknologer. Följande
forskarstudierektorer kan kontaktas för närmare information
om dessa kurser:
Lars-Gunnar
Ekedahl IFM
Torkel Glad ISY
Ulf Nilsson IDA
Kaj Holmberg MAI
Magnus Borga IMT
För
att få räkna med dessa kurser i examen lämnas en ansökan
in till Tekniska fakultetskansliet varefter utbildningsnämnden beslutar
om kursplaner med avseende på datavetenskaplig magisterexamen.
c8.10 Överlappande kurser
Kurser
som överlappar varandra får ej ingå i examen samtidigt.
c8.11 Kurser utanför programmet
Ansökan
om att få räkna med kurser i datavetenskaplig magisterexamen
lämnas till tekniska fakultetskansliet varefter utbildningsnämnden
beslutar om
kursplanerna
med avseende på datavetenskaplig magisterexamen.
c8.12 Frivilliga kurser inom LiTH
Frivilliga
kurser kan delas in i två kategorier:
De
som är markerade som frivilliga i C-utbildningens läro- och
timplan och är att betrakta som servicekurser. Dessa kurser får
ej räknas med i de 160 poäng som krävs för examen.
Frivilligt
kan - i den mån resurserna tillåter och plats finns tillgänglig
- läsas samtliga kurser, som förekommer i läro- och timplanerna
för samtliga utbildningsprogram (avser kurser på civilingenjörutbildningarna).
Kurserna kan i många fall räknas som valfria efter ansökan
hos och beslut från utbildningsnämnden.
c8.13 Valfria kurser
Utöver
de särskilda krav om kurser som anges i examenskraven kan samtliga
kurser i läro- och timplanen för C läsas som valfria för
att 160-poängskravet skall uppnås. I många fall kan kurser
på civilingenjörutbildningarna räknas som valfria efter
beslut från utbildningsnämnden, se under rubriken frivilliga
kurser.
c8.14 Vartannatårskurser
Några
kurser i C-utbildningen ges som vartannatårskurser.
Följande
kurser ges eller planeras att ges år 2002
TDDB41 Komplexitetsteori
TDDA18 Databehandling naturligt språk
TDDA16 AI-kunskapsrepresentation
Följande
kurser ges 2001
TATA03 Kombinatorik
och grafteori
TATM54 Talteori
TDDA99 Kognitionsvetenskapliga kommunikationsmodeller
TDDB40 Omskrivningssystem
TDDB08 Logik fördjupningskurs
c8.15 Betyg
Som
betyg på kurser inom C-programmet används något av uttrycken
underkänd (U), godkänd (G) och väl godkänd (VG).
|