TRTE10 Etik och omdöme, 4 poäng
/Ethics and Judgment/

För: NE4, NK4, NM4

Utbildningsområde: Humaniora    Ämnesgrupp: Etik
Fördjupningsnivå: C

Mål:
Kursens mål är att främja färdigheter i att reflektera över och att diskutera moraliska problem. Med hjälp av en filosofisk introduktion belyses "etikens väsen", men det är deltagarna själv som får avgöra vilka konkreta problem och frågeställningar som skall tas upp för dialog. I en tid i vilken det verkar som att "allt som är fast förflyktigas" är det angeläget att kunna reflektera över moraliska problem, exempelvis i samband med omväxlande yrkesroller och den teknologiska utvecklingen, och att kunna föra en dialog med oliktänkande grupper och individer i samhället. Av stor vikt är därför att "ha ett gott omdöme" och att på ett kritiskt och väl genomtänkt sätt kunna ta ställning till moraliska problem.

Förkunskaper:
Årskurs 2 inom något av civilingenjörsprogrammen.

Organisation:
Kursen består av föreläsningar, gästföreläsningar och seminarier. Kursens form, mål och innehåll är starkt relaterade till varandra: det är reflektion över moraliska problem och dialog som står i fokus under seminarierna. Ett antal föreläsningar och seminarier ägnas åt en filosofisk introduktion i etiken. Kursen kräver ett genuint intresse och engangemeng i form av deltagande i grupparbete och seminarier. Deltagarna ges möjlighet till kontinuerlig utvärdering och reflektion under kursens gång.

Kursinnehåll:
Det pratas idag mycket om "etik om moral" men vilka betydelser ligger bakom dessa begrepp? Vad är ett moralisk problem? Hur hanterar man ambivalens på etikens område? Går det att "lösa" moraliska problem och konflikter rationellt? Även om det inte råder enighet om sådana frågor bland filosofer är det viktigt att man på ett välgrundat, kritiskt och argumentativt sätt försöker ta itu med moraliska problem. Denna introduktion är grunden på vilken kursen sedan kommer att vila. På ett antal gästföreläsningar berättar olika etiker om etiska aspekter på bl.a. genteknik, IT och globaliseringen. Sedan är det upp till kursdeltagarna själva att avgöra vilka problem som skall tas upp i de grupparbeten och seminarier som utgör huvudparten av kursen. Det kan exempelvis handla om moraliska problem relaterade till yrkespraktiken, den teknologiska utvecklingen, företagens agerande eller de stora samhällsfrågorna. Med hjälp av en "sokratisk dialog" kan ett moraliskt problem fördjupas genom att låta två personer, eller grupper, försvara och kritisera en viss uppfattning. Andra interaktiva metoder kommer också att användas

Kurslitteratur:
Furberg, M., Den första stenen. En moralitetsfenomenologisk undersökning. Daidalos, 2000 Collste, G., Inledning till etiken. Studentlitteratur, 1996. Kurskompendium med artiklar över aktuella etiska frågor (ex. genteknik, IT, globalisering)

UPG1Kursen examineras genom en större gruppuppgift. För denna uppgift ges poäng till gruppen som helhet. Gruppmedlemmarna får sedan fördela poängen sins emellan. , 4 p.



Undervisningsspråk är Svenska.




Engelsk kursplan



Gäller 2000, beslut av utbildningsnämnden november 1999