TNMK05 | 3D Datorgrafik med virtuell verklighet, 5 poäng /3D Computer Graphics with Virtual Reality/ För: DE3 | |
Utbildningsområde: Teknik Ämnesgrupp: Medieteknik | ||
Fördjupningsnivå: B | ||
Mål: Kursen avser att ge grundläggande kunskaper om principer och metoder för tredimensionell datorgrafik och virtuell verklighet.Förkunskaper: DatorgrafikOrganisation: Föreläsningar, laborationer samt ett animeringsprojekt.Kursinnehåll: Tillämpningsområden för tredimensionell datorgrafik. Objektbeskrivningar och primitiver i 3D. Renderingsmetoder: polygon-rendering med z-buffring, scanline-rendering, raytracing, radiosity, hybridmetoder. Sampling och anti-aliasing. Belysningsmodeller. Interpolerad shading: Gouraud, Phong. Struktur- och texturmappning. Standarder och beskrivningsspråk för 3D-grafik. Animering: keyframing, fysikaliska modeller och bivillkor, motion capture. Tredimensionell grafik och animering för visualisering av komplexa system av vetenskapliga data. Virtuell verklighet: modellbeskrivning, komplexitet kontra realism, Interaktion med världen och andra användare, bandbredd kontra distribution av databasen, användargränssnitt, närvarokänsla och återkoppling - optisk, audiell och taktil. Kurslitteratur: Meddelas senare. | ||
LAB1 | Obligatorisk laborationskurs, 2 p. | |
UPG1 | Obligatorisk projektuppgift, 3 p. |
Undervisningsspråk är Svenska.