TNMK05 3D Datorgrafik med virtuell verklighet, 5 poäng
/3D Computer Graphics with Virtual Reality/

För: DE3

Utbildningsområde: Teknik    Ämnesgrupp: Medieteknik
Fördjupningsnivå: B

Mål:
Kursen avser att ge grundläggande kunskaper om principer och metoder för tredimensionell datorgrafik och virtuell verklighet.

Förkunskaper:
Datorgrafik

Organisation:
Föreläsningar, laborationer samt ett animeringsprojekt.

Kursinnehåll:
Tillämpningsområden för tredimensionell datorgrafik. Objektbeskrivningar och primitiver i 3D. Renderingsmetoder: polygon-rendering med z-buffring, scanline-rendering, raytracing, radiosity, hybridmetoder. Sampling och anti-aliasing. Belysningsmodeller. Interpolerad shading: Gouraud, Phong. Struktur- och texturmappning. Standarder och beskrivningsspråk för 3D-grafik. Animering: keyframing, fysikaliska modeller och bivillkor, motion capture. Tredimensionell grafik och animering för visualisering av komplexa system av vetenskapliga data. Virtuell verklighet: modellbeskrivning, komplexitet kontra realism, Interaktion med världen och andra användare, bandbredd kontra distribution av databasen, användargränssnitt, närvarokänsla och återkoppling - optisk, audiell och taktil.

Kurslitteratur:
Meddelas senare.

LAB1Obligatorisk laborationskurs, 2 p.
UPG1Obligatorisk projektuppgift, 3 p.


Undervisningsspråk är Svenska.



Kurshemsida: http://www.itn.liu.se/courses/index.php3?coursecode=TNMK05

Engelsk kursplan



Gäller 2000, beslut av utbildningsnämnden november 1999