TFMÄ05 Sensorteknik, 4 poäng
/Sensor Technology/

För: Y4

Utbildningsområde: Naturvetenskap    Ämnesgrupp: Fysik
Fördjupningsnivå: C

Mål:
All teknisk och naturvetenskaplig forskning, industriell produktutveckling och produktion baseras på mätningar. En mätning är en kedja från instorhet till presentation av mätvärdet på en display eller till en dator. Första steget i denna kedja är en sensor som, via ett eller flera fysikaliska fenomen, omvandlar instorheten till en analog spänning. Målet är att ge kunskap om fysikaliska fenomen som kan utnyttjas i sensorer för att mäta diverse storheter och hur de realiseras i en kommersiell sensor.

Förkunskaper:
Tidigare kurser i fysik, matematik och elektronik.

Påbyggnadskurser:
TFMÄ34 Aktuell mätteknik, TFMÄ12 Mätsystemteori, TFMÄ77 Mättekniskt projektarbete.

Organisation:
Föreläsningar och laborationer.

Kursinnehåll:
Klassificering av sensorer. Sensorkarakteristik, dynamiska modeller för sensorer. Genomgång av fysikaliska principer bakom sensorer med avsikt att ge förståelse för egenskaper och begränsningar. Utnyttjande av elektriska, magnetiska, mekaniska, akustiska, termiska, optiska (fibrer) och kemiska principer samt kombinationer därav. Översikt av sensorer för mätning/klassificering av läge, rörelse, hastighet, acceleration, kraft, töjning,tryck, flöde, temperatur, fukt, ljud, ljus, joniserande strålning, lukt, smak mm. Kemiska sensorer och biosensorer. Mikrosensorer och sensorarrayer. Något om hantering av primärsignaler från sensorer; anpassningselektronik, förstärkare, mätbryggor, A/D-omvandlare, överföring, brus.

Kurslitteratur:
Kompendium, särtryck, lab-pm.

TEN1 En skriftlig tentamen, 4 p.
LAB1 Obligatoriska laborationer, 0 p.
Den skriftliga hemtentamen kan ge betygen 3 eller 4. För betyget 5 krävs ett kompletterande rapport om en sensorteknik som ej tagits upp i kursen.



Undervisningsspråk är svenska.

Studierektor: Kenneth Järrendahl
Examinator: Bengt Sandell
Kurshemsida: http://www.ifm.liu.se/undergrad/mt
Epostadress: bsl@ifm.liu.se

Engelsk kursplan



Gäller 2000, beslut av utbildningsnämnden november 1999