TEIO50 | Industriell projektledning, 4 poäng /Industrial Project Management/ För: I4, Ii4 | |
Utbildningsområde: Teknik Ämnesgrupp: Industriell ekonomi | ||
Fördjupningsnivå: D | ||
Mål: Kursen skall ge grundläggande förståelse för organisation, ledning och styrning av olika typer av industriella projekt - produktutvecklingsprojekt, installationsprojekt, anläggningsleveranser, etc. Vidare skall den förmedla insikt om samspelet mellan projekt och företagets basorganisation, och hur detta påverkar möjligheter att nå projektmål och generera långsiktigt organisatoriskt lärande.Förkunskaper: TEIO 33 eller 35 Industriell organisation. Endera av kurserna TEIO 39 Ledarskap och industriellt förändringsarbete eller TEIO 38 Företagets processer och struktur.Organisation: Kursen bygger dels på föreläsningar och seminarier, dels på att studenterna i smågrupper under kursens gång följer och analyserar utvalda projekt. Undervisningen och kurslitteratur är temabaserad. Den har gemensam grunddel, medan den övriga delen tematiseras efter de industrifall som ingår i den aktuella kursomgången. På detta sätt sker ett nära samspel mellan de industriella projekten som studeras, de problem och frågeställningar som studenterna där möter, och den genomgång och analys som sker på föreläsningar och seminarier. Denna uppläggning innebär att studenterna delvis själva styr valet av kurslitteratur och innehåll på föreläsningar, etc.Kursinnehåll: 1) Industriell organisation och projektorganisation: jämförelse av permanenta och temporära organisationer. Projektarbetsformens specifitet: "task, time, team, threat". Samspel projekt - linjeorganisation. 2) Att organisera och leda industriella projekt. Projektledarrollen, olika teamroller, planering och styrning. Fältstudie löpande under hela kursen. 3) Projektledningslärans grunder: projektbegreppet, målformulering, projektekonomi, projektadministration. 4) Olika typer av industriella projekt - produktutvecklingsprojekt, leveransprojekt, anläggningsprojekt, installationsprojekt, mm. Miljöns, objektets, och professionens betydelse. 5) Från projekt till projekt, från projekt till linje. Erfarenhetsöverföring och organisatoriskt lärande.Kurslitteratur: A. Grunddel: Meredith, J., & S. Mantel, 1992, Project management - A managerial approach. Sehlin, G., 1985, Praktisk projektledning. Engwall, M., 1994, Jakten på det effektiva projektet. Clark, K. B., & S. C. Wheelwright, 1994, The product development challenge. B. Temabaserad litteratur: Väljs ut under kursens första del. | ||
TEN1 | Individuell litteraturredovisning - hemtentamen eller motsvarande., 4 p. | |
PRA1 | Godkänd rapport från projektstudien, samt opposition på andra studenters arbeten, 0 p. | |
UPG1 | Genomförda gruppuppgifter under seminarierna, inkl. ansvar för projektpresentation med företagsmedverkan under kursens öppna projektdag., 0 p. | |
På kursen används en graderad betygsskala. |
Undervisningsspråk är svenska.
Studierektor: Oystein Fredriksen