TEIO39 | Ledarskap och industriellt förändringsarbete, 2,5 poäng /Leadership and Organizational Change/ För: I4, Ii4 | |
Utbildningsområde: Teknik Ämnesgrupp: Industriell ekonomi | ||
Fördjupningsnivå: D | ||
Mål: Kursen skall öka kursdeltagarnas förståelse för ledarskap och styrning av företag. Särskilt fokuseras ledning av utvecklings- och förändringsprojekt i industriföretag. Betydelsen och konsekvenser av olika ledarskapsstilar, företagskulturer och ideologier som styrsystem, behandlas i syfte att ge kursdeltagarna insikter om ledningsprocessen i företag. Särskilt fokuseras ledning i temporära, projektorienterade och gränsöverskridande arbetsformer samt av förändringsarbetet där övergångar från funktionellt orienterat arbetssätt till flödes- och processorienterat arbetssätt problematiseras.Förkunskaper: En av kurserna TEIO 33 Industriell organisation eller TEIO 35 Industriell organisationPåbyggnadskurser: TEIO 38 Företagets processer och strukturer TEIO 50 Industriell projektledningOrganisation: Kursen inleds med en föreläsningsserie om klassiska ledarskaps- och motivationsteorier, utvecklingen av Human Relations perspektivet inom organisationsteorin samt olika perspektiv på förändringsarbete. Kursens tyngdpunkt ligger på ett två dagars internat där genomgångar av teorier och praktiska erfarenheter knyts samman under grupparbeten kring praktikfall. Här ges kursdeltagarna möjlighet att få insikter i teoriernas tillämpbarhet vid fallstudier. Gästföreläsare medverkar i kursen. Deltagare får också möjlighet att tillämpa teorierna på en egen fallstudie inom ledarskapsområdet. Som viktigt pedagogiskt inslag sker grupparbete i projektliknande former vilka tillämpas i näringslivet i allt större utsträckning. Med utgångspunkt i ett antal, för kursen relevanta, "teman" skapas en projektorganisation med ca 10-12 personer kring varje tema. Varje sådant projekttema består i sin tur av ca 2-4 mindre grupper vilka organiseras och får sina respektive arbetsuppgifter samt leds utifrån temat som helhet på ett organiserat och samordnat sätt. Härigenom får studenter möjlighet att inte enbart studera olika aspekter kring ledarskap, projektarbete och förändring utan även får möjlighet att praktiskt pröva och öva sina färdigheter i ledning och organiserandet av projektarbete i större grupper. Avrapportering sker i skriftlig och muntlig form där samtliga gruppers arbete syntetiseras i en temarapport.Kursinnehåll: Allt fler företag strävar efter att utveckla strukturer, ledningssätt och arbetsformer som fokuserar processer och flöden. Syftet med förändringar är att tydligare fokusera ledtider, kvalitet och ekonomi inom främst tjänstemannasidan. Lösningen i många fall är ett arbetssätt som allt mer har en gränsöverskridande karaktär såväl inom produktions- som produktutvecklingsverksamheten. Sådana arbetsformer ställer annorlunda krav på ledningsfunktion. Kursens övergripande syfte är att öka studenternas förmåga och kunskap att förstå vad sådana gränsöverskridande arbetssätt innebär för de anställda, för ledningsfunktionen såväl som för förändringsarbetet. För att nå detta kommer kursen särskilt att fokusera: Kunskaper om allmänna modeller och teorier om ledarskap. Insikter i organisationsstruktur och företagskultur som styrmekanismer. Belysa betydelsen av ledarskap för företagens utveckling. Insikter i betydelsen av ledarskap som symbolisk påverkan. Insikter i etikens betydelse för utövande av ledarskap. Belysa olika perspektiv på ledningsprocesser: underlydandeskap, förändringsarbete, etc. Gruppdynamiska processer som teambuilding blir centrala inslag i syfte att förstå sambandet mellan projektledningen, gruppens uppgift och dess omvärld för att skapa betingelser för ökad commitment bland medarbetarna. Kunna använda ledarskaps- och andra teorier till att analysera och lösa praktiska ledarskaps- och förändringsproblem.Kurslitteratur: Enligt senare anvisning. | ||
TENA | Individuell skriftlig litteraturkontroll, 0 p. | |
PRA1 | Aktiv medverkan underinternat, där litteratur-PM avrapporteras skriftligt och muntligt., 1 p. | |
UPG1 | Företagsstudie som avrapporteras skriftligt och muntligt., 1,5 p. | |
På kursen används en graderad betygsskala. |
Undervisningsspråk är svenska.
Studierektor: Oystein Fredriksen