TEIM82 INTERNATIONELLT FÖRETAGANDE, 5 poäng
/International Business/

För: I4

Utbildningsområde: Teknik    Ämnesgrupp: Industriell ekonomi
Fördjupningsnivå: D

Mål:
Kursen skall ge kunskaper om och insikt i strategi-, organisations- och planeringsproblem för internationellt verksamma företag. Förståelse för sambandet mellan företagandets internationalisering och omgivningens ekonomiska och sociala struktur skall uppnås. Kursen skall även ge kunskap om de marknadsföringsproblem, som möter svenska företag utomlands.

Förkunskaper:
TEIE 04 Strategisk planering TEIE 79 Nationalekonomi. TEIM 06 Grundläggande marknadsföring

Organisation:
Under period 3 omfattar kursen föreläsningar och seminarier. I seminarierna belyses väsentliga problem med arbete och diskussion kring praktikfall, vilka utgör en del av examinationen och ger poäng som tillgodoräknas i tentamen. Under period 4 sker en fördjupning inom ett valt område i form av ett projektarbete. Projektarbetet genomförs i mindre grupper.

Kursinnehåll:
Företagets internationaliseringsprocess Exportdiagnos Val av marknadskanal Marknads- och etableringsstrategier Internationell handel och investeringar Multinationella företag Finansierings- och valutaproblem Politiska risker Internationella företags organisationsstruktur Systemförsäljning, projektexport Kompensationsaffärer, internationell samverkan EU och Östeuropa Exportteknik Förhandlingsteknik Affärskultur/Interkulturell kommunikation

Kurslitteratur:
Enligt senare anvisning.

Examination:
Viss del av examinationen kan fullgöras i form av två frivilliga praktikfall. Denna del skall dock ha fullgjorts före den skriftliga tentamen. Skriftlig rapport och muntlig presentation av projektarbete. Opposition på annat projektarbete. Slutbetyget på kursen är en sammanvägning av betygen på tentamen och projektarbetet.



Undervisningsspråk är svenska.




Engelsk kursplan



Gäller 2000, beslut av utbildningsnämnden