TANA01 Numeriska metoder för TB, 4,5 poäng
/Numerical Methods/

För: TB2

Utbildningsområde: Naturvetenskap    Ämnesgrupp: Matematik
Fördjupningsnivå: B

Mål:
Kursen avser att ge grundläggande kunskaper om numeriska metoder för lösning av matematiska problem med tillämpningar inom teknik och naturvetenskap. Kursen skall ge färdighet i att utföra numeriska beräkningar med hjälp av räknedosa och dator.

Förkunskaper:
Grundkurser i Analys, Linjär algebra och Programmering

Påbyggnadskurser:
TANA25 Numeriska metoder II, TANA 70 Fortran

Organisation:
Teorin presenteras i huvudsak på föreläsningarna. På lektionerna övas problemlösning med hjälp av räknedosa. Laborationerna består av övningar i att lösa numeriska problem med hjälp av dator.

Kursinnehåll:
Felanalys: Felkällor och felfortplantning vid numeriska beräkningar. Kancellation. Talrepresentation i datorer. Numeriska resttermsuppskattningar. Ekvationslösning: Intervallhalvering. Newton-Raphsons metod. Sekantmetoden. Allmän teori för iterationsmetoder. Interpolation: Polynominterpolation. Splineinterpolation. Numerisk derivering: Differensapproximationer. Richardsonextrapolation. Numerisk integration: Rombergs metod. Generaliserade integraler. Linjär algebra: Gausselimination med tillämpningar. LR-faktorisering. Störningsanalys. Överbestämda linjära ekvationssystem (minsta kvadratmetoden). Begynnelsevärdesproblem: Eulers metod. Runge-Kuttas klassiska metod. Randvärdesproblem: Finita differensmetoden.

Kurslitteratur:
L Eldén, L Wittmeyer-Koch: Numerisk analys - en introduktion (med formelsamling), tredje upplagan. Studentlitteratur. T Elfving, J Eriksson, U Ouchterlony, I Skoglund: Numerisk analys - en exempelsamling, andra upplagan . Studentlitteratur. Laborationsmaterial från institutionen.

TEN1En skriftlig tentamen, 3 p.
LAB1En laborationskurs, 1,5 p.


Undervisningsspråk är Svenska.

Studierektor: Tommy Elfving
Examinator: Ingegerd Skoglund
Kurshemsida: http://www.mai.liu.se/kurser/TANA01-civingtb.html
Epostadress: insko@mai.liu.se

Engelsk kursplan



Gäller 2000, beslut av utbildningsnämnden november 1999