NMXD10 EXAMENSARBETE, 10 poäng
/Final Thesis/

För: Matematik och fristående kurs.

Utbildningsområde: Naturvetenskap    Ämnesgrupp: Matematik
Fördjupningsnivå: D

Mål:
Målet är att - ge fördjupade kunskaper inom det matematiska ämnesområdet, - ge erfarenhet av självständigt matematiskt arbete, - utveckla förmågan att redovisa kunskaper och uppnådda resultat i skriftlig form.

Förkunskaper:
För att få påbörja examensarbetet skall den studerande ha godkänts på ett examensarbete om 10 poäng samt godkänts i kurser om minst 110 poäng, varav minst 75 poäng skall ligga inom huvudämnet matematik. Speciellt skall följande kurser (eller motsvarande) vara godkända: . Matematisk grundkurs, 5p - Algebra, 5 p - Linjär algebra, 5 p - Matematisk analys I och II, 20 p - Linjär analys, 5 p - Komplex analys, 5 p . Kurser om minst 20 p sammanlagt på B-nivå inom matematisk statistik, optimeringslära eller numerisk analys. Utöver de ovan uppräknade kurserna skall kurser om minst 10 p sammanlagt på C/D nivå i matematik, matematisk statistik, optimeringslära eller numerisk analys vara godkända. Fördjupade studier utöver villkoren ovan kan krävas beroende på examensarbetets inriktning.

Organisation:
Kursen utgörs av ett självständigt arbete. För varje studerande utses en handledare och en examinator. Examinator skall vara lärare vid matematiska institutionen. Arbetets uppläggning beskrivs i en skriftlig arbetsplan, som skall godkännas av examinator. Arbetet redovisas i en skriftlig rapport och muntligt vid ett seminarium.

Kursinnehåll:
Bestäms individuellt för varje studerande i samråd med handledare och examinator.

Kurslitteratur:
Bestäms individuellt.

Examination:
EXAREn skriftlig och muntlig framläggning. 10 p
OPPOOpponering.
Arbetet redovisas i form av en skriftlig rapport och presenteras vid ett seminarium. Den studerande skall dessutom opponera på minst ett examensarbete. Som betyg på kursen används underkänd eller godkänd.



Undervisningsspråk är svenska.




Engelsk kursplan



Gäller 2000, beslut av utbildningsnämnden november 1999