NMAB06 MATEMATISK STATISTIK, grundkurs, 10 poäng
/Probability and statistics, first course/

För: matematik år 2 och fristående kurs.

Utbildningsområde: Naturvetenskap    Ämnesgrupp: Matematik
Fördjupningsnivå: B

Mål:
Kursen avser att lära den studerande förstå och utnyttja dels grundläggande sannolikhetslära, dvs teorin för försök som påverkas av slumpmässiga faktorer, dels grundläggande statistisk teori, dvs metoder att utgående från observerade data dra slutsatser om intressanta parametrar samt bedöma säkerheten i slutsatserna.

Förkunskaper:
Genomgången NMAA12 Linjär algebra, NMAA13 Matematisk analys I och NMAB13 Matematisk analys II med minst 15 p godkända (motsv).

Organisation:
Undervisningen består av föreläsningar och lektioner samt obligatoriska datorövningar.

Kursinnehåll:
Kursen består av två delkurser om vardera 5p. Del 1: Utfallsrum och händelser. Sannolikhetsaxiomen. Betingad sannolikhet. Oberoende händelser. Stokastisk variabel. Fördelningar av diskret och kontinuerlig typ. Funktioner av stokastiska variabler. Väntevärde, varians och momentgenererande funktion. Binomial-, Poisson- och normalfördelning samt hypergeometrisk fördelning. Stora talens lag och centrala gränsvärdessatsen. Del 2: Beskrivande statistik. Punktskattning. Väntevärdesriktighet, effektivitet och konsistens. Skattning enligt maximum-likelihood-, minstakvadrat- och momentmetoden. Intervallskattning. Hypotesprövning. Tillämpning på normalfördelning m fl. Chitvå-test. Linjär regression. Några icke-parametriska metoder.

Kurslitteratur:
Blom, G: Sannolikhetsteori med tillämpningar (bok A). Studentlitteratur. Blom, G: Statistikteori med tillämpningar (bok B). Studentlitteratur. Exempelsamlingar utgivna av institutionen. Institutionens formelsamling.

TEN1Skriftlig teoritentamen, del 1; betyg G eller U. 1 p
TEN2Skriftlig problemtentamen, del 1. 4 p
TEN3Skriftlig teoritentamen, del 2; betyg G eller U. 1 p
TEN4Skriftlig problemtentamen, del 2. 3,5 p
LAB1Laborationer. 0,5 p


Undervisningsspråk är svenska.




Engelsk kursplan



Gäller 2000, beslut av utbildningsnämnden november 1999