NKEC42 | Kemisk koordination och jämvikt, 10 poäng /Chemical Coordination and Equilibrium/ För: För kemi år 2 och fristående kurs | |
Utbildningsområde: Ämnesgrupp: Kemi | ||
Fördjupningsnivå: C | ||
Mål: Kursen avser * att belysa hur olika typer av koordinationsföreningar komplex är uppbyggda, vilka egenskaper de har samt hur spektroskopiska metoder kan användas för att karakterisera komplexföreningar. * att betona kemin som en kvantitativ vetenskap. Detta sker främst genom beräkningar som behandlar komplexjämvikter. Kursen har således ett markerat matematiskt inslag, där datorer används som ett viktigt hjälpmedel. * att träna studenterna i muntlig och skriftlig framställning genom att ge tillfälle att presentera en kemisk rapport i seminarieform. Förkunskaper: Oorganisk Kemi 2 (NKEB 21), Organisk Kemi 2 (NKEB 22), Fysikalisk Kemi 2 (NKEB 33), Matematik och Statistik (NMAA 30), eller motsvarande. Organisation: Kursen läses på heltid. Föreläsningar, lektioner och tentamina är koncentrerade till de första delarna av kursen medan den sista delen upptas av ett projektarbete samt utarbetandet av en projektrapport. Parallellt med föreläsningarna utförs ett antal laborationer, bl a av datorkaraktär. Kursen innehåller två skriftliga tentamina, där den första (deltentamen I, 2 p) omfattar punkterna 2-4 nedan och den andra (deltentamen II, 3 p) punkterna 5-8. Kursinnehåll: 1. introduktion till litteratursökning via databas(er) 2. användning av beräkningsprogrammet MATLAB 3. elementär felanalys med linjär regression och minsta kvadratmetoden 4. jämviktsberäkningar på kemiska komplex 5. d-blockselementens komplexkemi, strukturer och egenskaper 6. metallorganiska komplex 7. komplexföreningars symmetrier och kvalitativ molekylorbitalteori för komplex 8. spektroskopiska metoder (IR, NMR, UV-VIS) 9. laborationer (2 p) 10. ett projektarbete (3 p) Kurslitteratur: Kompendium framställt vid institutionen. Mark J. Winter, d-Block Chemistry, Oxford, 1994 Manfred Bochmann, Organometallics 1, Oxford, 1996 P.W. Atkins, Physical Chemistry (valda delar), Oxford, 1998 |
Undervisningsspråk är Svenska.