NBIC08 FARMAKOLOGI, 10 poäng
/Pharmacology/

För: biologi år 3-4 och fristående kurs.

Utbildningsområde: Naturvetenskap    Ämnesgrupp: Biologi
Fördjupningsnivå: C

Mål:
Kursen syftar till att öka förståelsen för hur olika fysiologiska och biokemiska processer kan påverkas av läkemel. Studier av verkningsmekanismer och biverkningar för olika farmaka är viktigt på denna kurs men kursen belyser även den praktiska användningen av olika läkemedel. Kursen är lämplig för den som ämnar genomgå forskarutbildning eller vara yrkesverksam inom det medicinska området.

Förkunskaper:
Genomgånget basblock i biologi med uppfyllda tröskelkrav (50p godkända varav minst 25p teori). Rekommendation: NBIC05 Cellbiologi 10p och NBIC07 Humanfysiologi 10p.

Organisation:
Kursen består av föreläsningar och laborationer. Gruppvis arbete med patientfall enligt grunden för problembaserad inlärning genomförs också i syfte att belysa den kliniska användningen av läkemedel samt att ge inblick i vanliga sjukdomar, patogenes och olika diagnostiska metoder samt ett gruppvis arbete som redovisas i form av en posterpresentation.

Kursinnehåll:
Föreläsningar omfattande: allmän farmakologi, receptorteori, farmakokinetik, autonoma och centrala nervsystemens farmakologi, kardio-vaskulär farmakologi, blodets farmakologi, endokrin farmakologi, antibakteriella och antiinflammatoriska medel, molekylär farmakologi, cytostatika och immunirepressiva medel. Laborationer omfattande olika in vitro modeller, t ex receptorbindning och karakterisering av glattmuskelkontraktion. Även datorsimuleringsförsök förekommer. Gruppvis arbete med patientfall utföres parallellt med övriga moment under kursen enligt givna instruktioner.

Kurslitteratur:
Rang H P, Dale M M and Ritter M. 1994. Pharmacology (3rd ed) Läkemedelsboken, aktuell årgång (erhålles gratis vid kursstart)

TEN1Skriftlig examination. 5 p
LAB1Godkänd laborationskurs. 5 p


Undervisningsspråk är svenska.

Studierektor: Per Arne Björklid


Epostadress: pabjo@ifm.liu.se

Engelsk kursplan



Gäller 2000, beslut av utbildningsnämnden november 1999