LiTH


English
Studiehandbok 2000

Innehåll | Utbildningsplan Datateknik 120p



HÖGSKOLEINGENJÖRSUTBILDNING I DATATEKNIK 120 POÄNG

/Bachelor of Science in Computer Engineering/

c15 PROGRAMSPECIFIK UTBILDNINGSPLAN

c15.1 Mål

Utöver de allmänna målen för högskoleingenjörsexamen gäller följande särskilda mål:

Utbildningen syftar till att uppehålla och utveckla den kompetens, som fordras för att effektivt och tidsenligt utnyttja teknik i samhällets och individens tjänst. Den skall också ge förmåga att tillämpa och deltaga i utveckling av teknik med utgångspunkt från en matematisk naturvetenskaplig modellsyn.

Utbildningen skall ge kunskaper och färdigheter inom

  • matematik,
  • datorsystem och programmering,
  • digital elektronik,
  • datorers konstruktion och funktion,
  • datornät och distribuerade system,
  • konstruktion utveckling och underhåll av programvara,
  • olika slags programvarusystem såsom operativsystem, databaser, realtidssystem etc,
  • övriga tekniska och icke tekniska ämnen av betydelse för yrkesverksamheten.

Utbildningen skall ge kännedom om sambandet mellan den naturvetenskapliga och tekniska utvecklingen och människans livsmiljö.

Utbildningen skall ge träning i

  • att identifiera och formulera problem samt inhämta de ytterligare kunskaper som erfordras för dess lösning,
  • att samverka och kommunicera med såväl tekniker som icke tekniker,
  • att använda facklitteratur och facktermer på engelska.

Utbildningen skall förbereda för yrkesverksamhet inom många områden där man använder datorer. Exempel på områden är som konstruktör av datorsystem och datorbaserade system eller som ingenjör med ansvar för installation och drift av datorsystem.

c15.2 Gemensamma bestämmelser

Gemensamma bestämmelser för utbildningsprogrammen finns sammanställda i avsnitten b1-b6.

c15.3 Programmets uppläggning

Enligt gällande läro- och timplan.

c15.4 Bestämmelser för uppflyttning till de högre årskurserna

c15.4.1 Motivering till bestämmelserna

Erfarenheterna visar att det är av stor betydelse för framgångsrika studier i högre årskurser att vissa centrala moment i årskurs ett är avklarade. Av denna anledning finns det inom programmet vissa obligatoriska moment i form av kurser, laborationer och seminarier som måste vara godkända före uppflyttning till högre årskurs. Godkänt resultat på dessa sk spärrar medför också att CSN beviljar studiemedel för nästa läsår även om den ordinarie studiemedelsgränsen inte är uppfylld.

c15.4.2 Uppflyttning till årskurs 2

För att få påbörja studier i årskurs 2 (termin 3 och 4) skall den studerande vid registrering till termin 3 uppfylla följande krav:

  • Samtliga obligatoriska moment i årskurs 1 skall vara godkända. Med obligatoriska moment avses alla examinationsmoment, utöver tentamen (TEN), angivna i kursbeskrivningen.
  • Dessutom skall minst godkänt erhållits i följande kurser:
    • Analys i en variabel
    • Digitalteknik eller Datorteknik
    • Programmering i C

Kravet om uppflyttning är dessutom uppfyllt om studenten erhållit minst godkänt i kurser enligt punkt 2 och den sammanlagda poängsumman av punkt 1 och 2 blir minst 23 poäng.

c15.4.3 Uppflyttning till årskurs 3

För att få påbörja studier i årskurs 3 (termin 5 och 6) skall den studerande vid registrering till termin 5 uppfylla följande krav:

  • villkoren för studier i årskurs 2 enligt punkt c15.4.2
  • minst 50 poäng i kurser ur årskurs 1 och 2
  • utbildningsprogrammets samtliga obligatoriska matematikkurser skall vara godkända.

c15.5 Programmets inriktningar

Enligt gällande läro- och timplan.

c15.6 Examensarbete

Allmänna bestämmelser om examensarbete återfinns i avsnitt b3.

Ämnesområden för examensarbete Huvudämne för kandidatexamen
Datalogi Datateknik
Datorsystem Datateknik

c15.7 Praktik

För högskoleingenjörsexamen 120 poäng, gäller bestämmelserna under b4.