LiTH


English
Studiehandbok 2000

Innehåll | Utbildningsplan Elektronikdesign 180p



UTBILDNINGSPROGRAMMET FÖR CIVILINGENJÖRSUTBILDNINGEN ELEKTRONIKDESIGN

/Master of Science in Electrical Engineering/

c9 PROGRAMSPECIFIK UTBILDNINGSPLAN

c9.1 Mål för programmet Elektronikdesign

Programmet elektronikdesign har som mål att utbilda civilingenjörer med en bred kunskapsbas i matematiska och naturvetenskapliga samt grundläggande tekniska ämnen.

Ett helhetsperspektiv skall förmedlas vad gäller framtagning av elektronikprodukter och system där elektronik ingår som en viktig del. Detta täcker frågeställningar rörande bl.a. marknad, produktspecifikation, koncept, konstruktion, produktion, test, drift och återvinning.

Vidare skall utbildningen erbjuda möjligheter till individuell specialisering och profilering inom områdena konstruktion och produktutveckling samt inom process- och produktionsteknik.

Undervisningen skall i tillämplig utsträckning bedrivas i projektform för att förbereda den blivande civilingenjören på den arbetssituation som råder i industrin. Den studerande skall därför bibringas goda färdigheter i muntlig och skriftlig kommunikation. I utbildningen kommer de studerande även att beredas möjligheter till externa kontakter med företag och med andra studerande såväl nationellt som internationellt.

c9.2 Gemensamma bestämmelser

Gemensamma bestämmelser för utbildningsprogrammen NE, NK, NM och NO finns sammanställda i avsnitten b1-b6.

c9.3 Bestämmelser för uppflyttning till de högre årskurserna

Följande villkor gäller för deltagande i undervisning och examination

i programtermin tre och fyra

Utöver kraven om registrering gäller för de fortsatta studierna att den studerande inför programtermin tre skall ha fullgjort minst en av matematikkurserna TNG001 Envariabelanalys eller TNG002 Linjär algebra. Denna uppflyttningsregel gäller för studenter som påbörjar sina programstudier fr o m höstterminen 1999.

i termin fem och följande programterminer

Utöver kraven om registrering gäller för de fortsatta studierna att den studerande inför progamtermin 5 i årskurs 3 skall ha fullgjort med godkänt resultat samtliga ingående kurser och övriga moment i utbildningsplanen för termin 1 och 2 samt ha fullgjort med godkänt resultat 30 poäng av ingående kurser och övriga moment i utbildningsplanen för termin 3 och 4. För deltagande i undervisning och examination i termin 7 och följande terminer gäller att uppflyttingskraven för termin 5 skall vara uppfyllda och att därefter utbildningsplanen för termin 5 och 6 följts med godkänt resultat till minst 75%. För studenter som ej uppfyller kraven skall individuella studieåtaganden upprättas för de nästföjande två terminerna. Huvudsyftet med det individuella studieåtagandet är att studenten skall fullgöra de resterande momenten under nästkommande två terminer. Finns ytterligare utrymme inom normalåtagandet 40 poäng under ett läsår, får kurser från termin 5 och 6 respektive 7 och 8 ingå i studieåtagandet. Särskild hänsyn skall härvid tas till kursernas förkunskapskrav.