studiehandbok@lith | ||
År: 2013 | ||||||||||||||||
Kandidatutbildning i flygtrafik och logistik, 180 hp | ||||||||||||||||
/ Air Traffic Management and Logistics / | ||||||||||||||||
Programmets syfte/vision
Kandidatprogrammet Flygtrafik och logistik syftar till att ge studenterna omfattande kunskaper inom logistik, design, planering och ledning av framtidens flygtrafiksystem, samt grundläggande kunskaper om den organisation och de regler som styr flygtrafiksektorn. Detta innefattar färdigheter i att kunna förstå synsätt, metoder och modeller som går att tillämpa inom tex flygtrafikledning, flygbolag, flygplatsdrift, handling-bolag och andra företag med logistikverksamhet i det globala flygtrafiksystemet. En student med examen från programmet Flygtrafik och logistik skall:
| ||||||||||||||||
Programmål
Matematiska, naturvetenskapliga och teknikvetenskapliga kunskaper Kandidater från programmet Flygtrafik och logistik ska ha en förståelse för de centrala begreppen inom logistik. De skall också ha en förståelse för hur flygtrafiksektorn organiseras och styrs. Studenterna skall kunna strukturera, formulera/modellera och lösa komplexa problem inom logistik. Fokus ligger på att tillämpa ett logistiskt synsätt samt modeller och metoder från logistik inom flygtrafiksektorn. Studenterna skall självständigt, individuellt såväl som i grupp kunna identifiera, formulera och lösa relevanta problem och uppgifter inom givna tidsramar. Studenterna skall dessutom ha viss kännedom om aktuell forskning inom delar av området. Kandidater från programmet Flygtrafik och logistik skall ha tillgodogjort sig:
Individuella och yrkesmässiga färdigheter och förhållningssätt
Förmåga att arbeta i grupp och kommunicera
Planering, utveckling och realisering av utvecklings- eller implementeringsprojekt med hänsyn till affärsmässiga och samhälleliga behov och villkor
| ||||||||||||||||
Gemensamma bestämmelser
Gemensamma bestämmelser avseende särskild behörighet, anstånd, studieuppehåll, studieavbrott samt antagning till del av utbildningsprogram finns sammanställda i avsnitten b1-b6. | ||||||||||||||||
Beaktande av särskilda perspektiv
Enligt styrelsens direktiv. | ||||||||||||||||
Programmets organisation
Kandidatprogrammet i Flygtrafik och logistik omfattar 180 hp och har gemensamma kurser under de tre första terminerna för alla studenter på programmet. I programplanen finns angivet vilka kurser som är obligatoriska (o) eller valbara (v) för respektive termin. Programnämnden bestämmer vilka kurser som skall vara obligatoriska och vilka som för skilda studerandegrupper inom utbildningen utgör valbara alternativ. Efter de tre första terminerna på programmet börjar studenterna sina specialiseringar inom två skilda profiler, en som inriktar sig på flyg- och transportlogistik och en som inriktar sig på flygledning.
| ||||||||||||||||
Programmets innehåll
De första tre terminerna innehåller matematik och ekonomi som ger en grund för att kunna analysera och utveckla logistisk verksamhet inom både flyget och andra sektorer. Kurser i flygtrafik och miljö ger insikt i hur flyget och logistiken samverkar med och påverkar samhället. Övriga kurser inkluderar samspelet mellan människa teknik och organisation, engelska, projektledning och geografiska informationssystem. Efter termin tre ska studenterna som läser på profilen Flyg- och transportlogistik fortsätta sina studier vid LiTH med vidare fördjupning inom bland annat air traffic management, flygplatslogistik, transportjuridik, simulering, produktion och distribution, och personalplanering. Studenterna som är antagna på profilen Flygledning gör uppehåll i sina studier vid LiTH och påbörjar Initial Training, som bland annat innehåller air traffic management, meteorologi, mänskliga faktorns psykologi och flygjuridik. Initial Training är det första steget i flygledarutbildningen i enlighet med ATCO-CCC och ges av en extern utbildningsleverantör. Initial Training tillgodoräknas inom examen med maximalt 60 hp. Efter Initial Training läser studenterna 14 hp distanskurser vid LiTH. Dessa kurser, liksom examensarbetet, behandlar avancerade koncept inom flygtrafikplanering och -ledning, och knyter samman studierna de första tre terminerna med den utbildning som erhållits under Initial Training. | ||||||||||||||||
Bestämmelser för uppflyttning till högre årskurs
För att studenten skall kunna tillgodogöra sig fortsatta studier på de senare terminerna gäller följande:
| ||||||||||||||||
Profiler/inriktningar
Efter två terminer på programmet erbjuds följande profiler (båda inom huvudområde Logistik):
Studenterna söker senast den 15 september i termin tre för att påbörja profilen på våren. Antalet platser på profilen Flygledning är begränsat till 30. Studenter som har slutfört minst 40 hp obligatoriska kurser från första året på programmet och innehar ett av LFV utfärdat lämplighetsintyg kan antas till profilen. Platserna fördelas efter följande rangordning:
1) antal högskolepoäng på fullgjorda obligatoriska kurser från första året på programmet Om studenterna inte går att särskilja enligt punkterna ovan används lottning. | ||||||||||||||||
Examensarbete
Examensarbetet avser att visa huruvida den studerande besitter förmåga att tillämpa sina under studietiden förvärvade kunskaper och självständigt eller tillsammans med annan studerande behandla förelagd uppgift. Det omfattar 16 högskolepoäng, vilket motsvarar en tid av ca 11 effektiva arbetsveckor. Egen opposition och närvaro vid två ytterligare presentationer av examensarbeten skall också genomföras. Examensarbetet ska göras inom huvudområdet logistik. | ||||||||||||||||
Examenskrav
För att uppfylla krav för kandidatexamen från programmet Flygtrafik och logistik inom huvudområdet logistik, 180 hp, skall studenten, med godkänt resultat, ha fullgjort:
| ||||||||||||||||
|