studiehandbok@lith | |
År: 2016 | |||||||||||||||
Civilingenjörsutbildning i teknisk biologi, 300 hp | |||||||||||||||
/ Engineering Biology / | |||||||||||||||
Programmets syfte/vision
Teknisk biologi är ett tvärvetenskapligt kunskaps- och forskningsområde inom livsvetenskaperna. Detta innefattar såväl bred som detaljerad kunskap om biologiska och artificiella materials struktur och funktion samt växelverkan i större biomolekylära system och avancerade mättekniker för att studera dessa. Med bioteknikens hjälp kan mer specifika, effektiva och verkningsfulla biologiskt baserade produkter framställas. Dessa kunskaper kan exempelvis bidra till att modifiera och optimera bioprocesser, centrala inom läkemedels-, livsmedels- eller energisektorn, eller till att utveckla nya biomaterial för medicinsk behandling eller diagnostik. Exempel är framställning av rekombinanta tillväxtfaktorer, implantat och odlad hud för brännskadevård. Bioteknik är också en förutsättning för att samhälleligt nyttiggöra information om olika växt- och djurarters genetiska uppsättningar. Med bioteknikens hjälp kan mer specifika, effektiva och verkningsfulla biologiskt baserade produkter framställas. Bioteknik ger goda möjligheter till en bättre resurshushållning och hållbar utveckling. Civilingenjörsutbildningen i teknisk biologi syftar till att ge studenterna de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som krävs för deltagande i planering, produktion och utveckling av bioteknisk verksamhet i vid bemärkelse - från idéformulering, konstruktion och tillverkning till drift, utvärdering och underhåll av sådana produkter och system. Utbildningen förbereder också för andra sektorer av samhällslivet där kunskaper inom bioteknik är av betydelse såsom utbildning, samhällsplanering, vård och hälsa, samt forskning. Mot bakgrund av den snabba globaliseringen och kunskapsutvecklingen inom framför allt biologi och kemi expanderar de biotekniska tillämpningarna snabbt. Utbildningsprogrammet ska följaktligen svara mot såväl nationella som internationella behov inom området, framför allt från industri och universitet men också samhället i övrigt. Utbildningen avser att ge förståelse för och insikt i de tekniska utmaningar och möjligheter som uppstår i områdena mellan biologi, kemi, medicin, fysik, datateknik och matematik. Visionen är att:
| |||||||||||||||
Programmål
TB-ingenjören har en solid grund i matematik, naturvetenskap och teknik och kan, utgående från breda och djupa kunskaper inom dessa områden, strukturera, formulera och lösa komplexa tekniska problem. Efter genomgången utbildning förväntas en civilingenjör från TB-programmet ha följande kunskaper och färdigheter: Matematiska, naturvetenskapliga och teknikvetenskapliga kunskaper TB-ingenjören behärskar kombinationen av matematik, biologi, kemi, fysik, bioinformatik, genteknik ytvetenskaper, materialvetenskap, sensorvetenskap, signal- och bildbehandling, reglerteknik, bioprocessteknik samt laborativ metodik inom dessa områden. En TB-ingenjör kan, med denna kombination av kunskaper, strukturera, formulera och lösa komplexa tekniska problem, företrädesvis inom bioteknik. Fokus för TB-ingenjören är frågeställningar inom aktuella biotekniska områden, särskilt biologisk produktion, medicinska tillämpningar, bioteknisk mätteknik, ytvetenskap, sensorer och materialvetenskap, för att omsätta detta kunnande till praktiska tillämpningar inom industri och forskning/utveckling, och för att värdera tekniska lösningar. En TB-ingenjör har även en god förmåga att använda moderna datavetenskapliga verktyg för analys, beräkningar och visualisering av data inom sina kompetensområden.
Individuella och yrkesmässiga färdigheter och förhållningssätt
Förmåga att arbeta i grupp och kommunicera
Planering, utveckling, realisering och drift av tekniska system med hänsyn till affärsmässiga och samhälleliga krav
| |||||||||||||||
Gemensamma bestämmelser
Gemensamma bestämmelser avseende särskild behörighet, anstånd, studieuppehåll, studieavbrott samt antagning till del av utbildningsprogram finns sammanställda i avsnitten b1-b6. | |||||||||||||||
Beaktande av särskilda perspektiv
Enligt styrelsens direktiv. | |||||||||||||||
Programmets organisation
Utbildningen är huvudsakligen upplagd i kurser om 6 hp med som mest tre parallella obligatoriska kurser. Vissa moment, speciellt laborationer, kan schemaläggas under kvällstid. Under de tre inledande åren är kurserna obligatoriska. Termin 6 avslutas med ett kandidatprojekt som är obligatoriskt för studenter som är antagna ht2011 eller senare. Inför termin 7 väljs inriktning som avslutas termin 10 med examensarbete om 30 högskolepoäng. Under de två avslutande åren finns utrymme för valbara kurser. I programplanen anges vilka kurser som är obligatoriska (o), valbara (v) eller frivilliga (f) under respektive termin. Även noteringen o/v kan förekomma och innebär att man någon av ett antal kurser ska väljas. Andra kurser kan efter beslut av programnämnden räknas som valbara. Frivilliga kurser får ej inräknas i examen. I examen får en individuell projektkurs omfattande max 6 hp inräknas. Undervisningen kan vara problem- och projektbaserad, innehålla moment av skriftlig framställning, litteratursökning och litteraturstudier. Utöver dessa undervisningsformer kan utbildningen också bedrivas i grupper med handledning. I utbildningen ingår även flera laborativa kurser, inklusive datorlaborationer. Kurser kan ges på engelska och kurslitteraturen är ofta på engelska. | |||||||||||||||
Programmets innehåll
Programmet inleds med grundläggande kurser i matematik, kemi, biologi och fysik, vilka samläses med andra utbildningsprogram. Under det tredje året läses fördjupade kurser med tydligare teknikfokus såsom genteknik, immunologiska tekniker och reglerteknik. Under de två avslutande åren sker ytterligare fördjupning inom vald profilering. Ämneskunskaperna fördjupas och kompletteras med mer tillämpade kurser inom främst matematik och bioteknikområdet. I utbildningen ingår projektkurser där studenterna får tillämpa teoretiska kunskaper på ett professionellt sätt, samt att det även ingår skriftlig och muntlig kommunikation på svenska och engelska. Även moment av gruppdynamik och styrning och ledning av projekt ingår i dessa. | |||||||||||||||
Bestämmelser för uppflyttning till högre årskurs
För att den studerande ska kunna tillgodogöra sig fortsatta studier på de senare terminerna gäller följande:
| |||||||||||||||
Profiler/inriktningar
På programmet kan följande masterprofiler väljas:
Det finns även möjlighet att läsa kurser utifrån en individuell masterprofil. Individuell masterprofil upprättas i samråd med studievägledningen och beslut fattas av programnämnd efter ansökan. Observera att en individuell masterprofil ska ha en annorlunda inriktning än de ordinarie profilerna. Individuell masterprofil i samband med utlandsstudier upprättas i samråd med utbildningsledaren.
Forskarutbildningskurser
| |||||||||||||||
Examensarbete
Tillåtet huvudområde för examensarbete på avancerad nivå är teknisk biologi om inte annat individuellt beslut fattats av programnämnden. Vid vilka institutioner/ämnesområden/forskarutbildningsområden vid LiU ett examensarbete inom ovanstående huvudområde kan utföras framgår av gemensamma regelverket för examensarbete. Utöver vad som står i regelverket samt i kursplanen för examensarbetet bör en processanalys inkluderas i examensarbetsrapporten. Examensarbetet utgör det avslutande momentet på utbildningen och genomförs under termin 10. För tillträde till examensarbete, se Bestämmelser för uppflyttning till högre årskurs. | |||||||||||||||
Examenskrav
För att uppfylla krav för civilingenjörsexamen i teknisk biologi, 300 hp, skall studenten ha fullgjort:
När kraven för civilingenjörsexamen i teknisk biologi är uppfyllda är även kraven för teknologie masterexamen inom relevant huvudområde uppfyllda och därmed utfärdas två examina. Examensbenämningar är Civilingenjör i teknisk biologi och Teknologie master i huvudområdet. Uppfylls kraven för en profil anges detta i examensbeviset. Kurser som överlappar varandra innehållsmässigt får ej ingå i examen samtidigt. Om kurser delvis överlappar varandra kan del av kurs få räknas in. Beslut i dessa fall tas av programnämnden. För studier inom LiTHs utbytesprogram görs en helhetsbedömning att motsvarande ovan specificerad nivå uppnåtts. Detta innebär inga specifika kurskrav, men kurserna skall läsas i linje med programmets inriktning. Särskilda kurskrav för individuell profil
| |||||||||||||||
Övrigt om examen
Från och med 2014 ingår obligatoriskt kandidatprojekt under termin 6. | |||||||||||||||
|