studiehandbok@lith
 

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet

 
År: 2017
 
Kandidatutbildning i grafisk design och kommunikation, 180 hp
/ Graphics Design and Communication /
 
Programmets syfte/vision
Kandidatprogrammet Grafisk design och kommunikation ska ge studenten helhetsförståelse för den visuella kommunikationens roll genom fördjupade kunskaper i visuell kommunikation, medieproduktion och design, samt grundläggande kunskaper i projekt- och produktionsledning. Programmet ska integrera teoretiska kunskaper med praktisk tillämpning inom dessa områden. Kunskaperna ska kunna tillämpas inom olika verksamheter inom kommunikations- och mediesektorn som t.ex. byråer av olika slag, marknadsavdelningar och informationsavdelningar – både som anställd och egen företagare. En kandidat med examen från programmet Grafisk design och kommunikation ska:
  • Medvetet kunna välja och värdera olika medieplattformar, samt självständigt kunna utforma och kommunicera med visuella uttryck för dessa
  • Utifrån en god teoretisk kunskap om kommunikation och hur marknader fungerar kunna ta sig an olika roller såsom t.ex. kreatör, produktionsledare och projektledare
  • Kunna vara verksam på både en nationell och en internationell arbetsmarknad.
 
Programmål

Ämnesmässiga kunskaper i design, kommunikation och teknik
Kandidater från programmet Grafisk design och kommunikation ska ha en mycket god förståelse för de centrala begreppen inom grafisk kommunikation och hur och när dessa kan tillämpas. De ska också ha en mycket god förståelse för hur visuell kommunikation produceras och används. Detta innefattar färdigheter i hur budskap bäst formges och förmedlas utifrån val av kommunikationsform och medieplattform, med såväl avsändare som mottagare och omvärld i åtanke.

En kandidat från programmet Grafisk design och kommunikation ska, såväl självständigt som i grupp, inom givna tidsramar, kunna identifiera, formulera, analysera, strukturera, och lösa komplexa problem inom grafisk design och kommunikation. Kandidaten ska dessutom ha viss kännedom om aktuell forskning inom delar av området.
En kandidat från programmet Grafisk design och kommunikation ska ha tillgodogjort sig:

  • Grundläggande kunskaper om retorik, visuell retorik, presentations- och berättarteknik.
  • Grundläggande kunskaper inom företagsekonomi
  • Grundläggande kunskaper inom immaterialrätt, projektledning och gruppdynamik samt förvärvat insikter i hur dessa aspekter påverkar aktörer inom grafisk design och kommunikation.
  • Grundläggande kunskaper inom marknadskommunikation med fördjupad kunskap om olika aspekter såsom varumärkesdesign och varumärkesledning, internationell kommunikation, kampanj och event samt förmåga att tillämpa dessa på relevanta problemställningar.
  • Fördjupade kunskaper inom designmetodik och dess tillämpning inom interaktionsdesign och informationsdesign.
  • Fördjupade kunskaper inom visuell kommunikation, innefattande bl.a. kommunikationsteori, och färgkommunikation samt kognition och perception.
  • Fördjupad kunskap inom grafisk design, innefattande bl.a. typografi, skissering, färglära och grafisk formlära.
  • Fördjupad kunskap inom medieproduktion, bl.a. färghantering, grafisk teknik och webbteknik.

Individuella och yrkesmässiga färdigheter och förhållningssätt
Kandidater från programmet skall ha de individuella och yrkesmässiga färdigheter och förhållningssätt som krävs för att kunna söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning, samt kunna kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer relaterade till verksamheter inom kommunikations- och mediesektorn. Kandidater från programmet ska även ha en god förmåga att ta initiativ och vid behov tillägna sig ny kunskap och nya färdigheter. Kandidaterna skall ha en förmåga att ta ansvar i sitt arbete, med avseende på t.ex. yrkesetik och normkritik. Kandidaterna skall också kunna göra relevanta bedömningar inom sitt område med hänsyn taget till vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.

Förmåga att arbeta i grupp och kommunicera
Kandidater från programmet skall kunna samverka med andra personer med skilda kompetenser och erfarenheter. Det innebär att de ska ha en förmåga att på ett aktivt sätt medverka till ett väl fungerande arbete i grupp med tydliga roller och fördelning av ansvar och uppgifter. Kandidaterna kan även initiera, planera och utvärdera ett grupparbete. Kandidater från programmet skall ha goda färdigheter i muntlig och skriftlig kommunikation. Detta innebär att kunna presentera information, problem, lösningar och färdiga produktioner på ett strukturerat sätt, anpassat till målgruppen och med relevanta tekniska hjälpmedel

 
Gemensamma bestämmelser
Gemensamma bestämmelser avseende särskild behörighet, anstånd, studieuppehåll, studieavbrott samt antagning till del av utbildningsprogram finns sammanställda i avsnitten b1-b6.
 
Beaktande av särskilda perspektiv
Enligt styrelsens direktiv.
 
Programmets organisation
Utbildningsprogrammet omfattar tre års studier och leder till en kandidatexamen i grafisk design och kommunikation.

Ett flertal parallella kurser bygger upp programmet. Olika undervisningsformer förekommer på programmet, bland annat projektarbeten. Programmet avslutas med ett examensarbete, omfattande 16 högskolepoäng, som presenteras och försvaras vid ett förannonserat seminarium.

 
Programmets innehåll
Programmet innehåller kurser inom grafisk design, kommunikation och teknik som varvas med ekonomi, juridik, kultur, projektmetodik och språk.
 
Bestämmelser för uppflyttning till högre årskurs
För tillträde till examensarbetet krävs minst 135 högskolepoäng inom programmet.
 
Examensarbete
Examensarbetet väljes i samråd med en av programmets examinatorer. Examinator skall godkänna valet av examensarbete. Examensarbetet redovisas såväl skriftligt som muntligt vid en framläggning. För godkänt examensarbete krävs även att den studerande genom opposition vid framläggning av annat examensarbete visat sin förmåga att kritiskt granska och diskutera i tal och skrift. För tillträde till examensarbete, se Bestämmelser för uppflyttning till högre årskurs.
 
Examenskrav
För att uppfylla kraven för kandidatexamen inom huvudområdet Grafisk design och kommunikation, 180 hp, skall studenten ha fullgjort
  • kursfordringar med godkänt resultat innefattande samtliga obligatoriska kurser och valfria kurser ur programplanen inklusive examensarbete så att 180hp uppnås. Efter särskilt beslut av programnämnden kan andra kurser inräknas.
  • kursfordringar om 90 hp inom huvudområdet grafisk design och kommunikation. Däri skall ingå:
    • kurser på minst 18 hp på G2-nivå.
    • examensarbete på minst 15 hp på G2-nivå.
  • kraven för godkänt examensarbete examinerat vid Tekniska högskolan vid Linköpings universitet
Kurser som överlappar varandra innehållsmässigt får ej ingå i examen samtidigt. Om kurser delvis överlappar varandra kan del av kurs få räknas in. Beslut av dessa fall görs av programnämnden.

Examensbenämningen är Kandidatexamen i Grafisk Design och Kommunikation.

 

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet


Informationsansvarig: TFK , val@tfk.liu.se