studiehandbok@lith   Länk till universitetets hemsida
 

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet

Länk till universitetets hemsida
 
År: 2009
 
Kandidatutbildning i biologi - molekylärgenetik och fysiologi, 180 hp
/ Biology - Molecular Genetics and Physiology /
 
Programmets syfte/vision
Kandidatprogrammet i molekylärgenetik och fysiologi syftar till att ge studenterna de grundläggande kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som krävs för yrkesverksamhet inom molekylärgenetik och fysiologi eller för studier i ämnet på avancerad nivå. Utbildningsprogrammet svarar mot framförallt nationella men även internationella behov, samt behov från universitet, näringsliv och samhället i övrigt. Utbildningen bygger på fokusering i ämnesområdet som sedan utgör basen för fortsatt verksamhet. Detta ska innebära att studenterna efter avslutad examen ska
  • vara väl förberedda för naturvetenskaplig kommunikation med skilda målgrupper
  • kunna bidra till en hållbar utveckling av samhället
  • vara väl förberedda för fortsatta studier på avancerad nivå men också fungera väl på arbetsmarknaden såväl nationellt som internationellt
 
Programmål
Matematiska, naturvetenskapliga och teknikvetenskapliga kunskaper
Studenter från programmet i molekylärgenetik och fysiologi ska ha en förståelse för de centrala begreppen inom ämnesområdet och kunna strukturera, formulera och lösa komplexa problem inom dessa områden. Fokus ligger på frågeställningar inom eukaryot molekylärgenetik och fysiologi där den utexaminerade ska kunna visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt genomföra uppgifter inom givna tidsramar. De utexaminerade ska även ha viss kännedom om aktuell forskning inom delar av området. Studenter från programmet i molekylärgenetik och fysiologi ska ha tillgodogjort sig
  • matematiska verktyg för biologiska problemställningar
  • grundläggande kunskaper i kemi för förståelse av biologi på molekylär nivå.
  • kunskaper om evolutionen om livets mekanismer, såväl för växter som för djur
  • kunskaper som ger förmåga att kritiskt värdera kunskap och utsagor om biologiska sammanhang
  • kunskaper om vetenskapliga metoder och hur de tillämpas inom biologiämnet
  • kunskaper som ger förmåga att använda mät- och analysmetoder, samt att tolka och utvärdera mätresultat
Fördjupade kunskaper i något/några naturvetenskapliga ämnen.
  • ha förståelse för skillnader mellan de olika modellsystemens biologi och människans biologi
  • träning i olika experimentella modellsystem
Individuella och yrkesmässiga färdigheter och förhållningssätt
Studenter från programmet i molekylärgenetik och fysiologi ska besitta de individuella och yrkesmässiga färdigheter och förhållningssätt som krävs för att kunna söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt kunna kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer relaterade till ämnet.
Studenter från programmet i molekylärgenetik och fysiologi ska även ha förmåga att ta initiativ och vid behov tillägna sig ny kunskap. De utexaminerade ska ha förmåga att ta ansvar för sin egen roll i sitt arbete eller under sina fortsatta studier med avseende på yrkesetik, ansvar och pålitlighet. Dessutom ska de kunna göra relevanta bedömningar inom sitt område med hänsyn tagen till vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.

Förmåga att arbeta i grupp och kommunicera
Studenter från programmet i molekylärgenetik och fysiologi ska kunna samverka med andra personer. Detta innebär förmåga att på ett aktivt sätt medverka till ett väl fungerande arbete i gruppen med tydliga roller och fördelning av ansvar och uppgifter. De utexaminerade ska kunna initiera, planera, och utvärdera ett projektarbete.
Studenter från programmet i molekylärgenetik och fysiologi ska ha goda färdigheter i muntlig och skriftlig kommunikation. Detta innebär att kunna presentera information, problem och lösningar på ett strukturerat sätt, med relevanta tekniska hjälpmedel, i såväl tal som skrift. Studenterna ska också kunna tillgodogöra sig facklitteratur och förstå facktermer på engelska.

Planering, utveckling, och realisering av forsknings- och utvecklingsprojekt med hänsyn till ekonomiska och samhälleliga behov och krav
Studenter från programmet i molekylärgenetik och fysiologi ska ha kännedom om naturvetarens och naturvetenskapens roll i samhället både ur ett historiskt och aktuellt perspektiv. Speciellt ska den utexaminerade ha kännedom om naturvetenskapens roll i utvecklingen mot ett hållbart samhälle. Studenter från programmet i molekylärgenetik och fysiologi ska vidare vara introducerande i hur ett forskningsprojekt planeras, genomförs och redovisas.
 
Gemensamma bestämmelser
Gemensamma bestämmelser avseende särskild behörighet, anstånd, studieuppehåll, studieavbrott samt antagning till del av utbildningsprogram finns sammanställda i avsnitten b1-b6.
 
Beaktande av särskilda perspektiv
Enligt styrelsens direktiv.
 
Programmets organisation
Kandidatprogrammet i molekylärgenetik och fysiologi omfattar tre års studier och ger en naturvetenskaplig kandidatexamen i biologi. Under de två första åren kombineras grundläggande biologikurser inom biologins delområden med kemi, matematik och statistik. Under det tredje året läses programspecifika kurser. Obligatoriska och valbara kurser framgår av programplanen. De flesta kurserna är organiserade så att innehållet behandlas vid föreläsningar, seminarier, laborationer och fältstudier. I många kurser inom programmet ingår omfattande arbeten som skall redovisas muntligt och/eller skriftligt. Deltagandet i föreläsningar/lektioner och räkneövningar är i de flesta fall frivilligt medan laborationer, laborationsgenomgångar och anordnade seminarier är obligatoriska. Kurslitteraturen är ofta på engelska och vissa kurser ges på engelska. Utbildningen avslutas med ett examensarbete om minst 15 hp.

Kurser kan innehålla obligatoriska moment som medför kostnader för studenten.

 
Programmets innehåll
Inom kandidatprogrammet i molekylärgenetik och fysiologi läses grundläggande kurser inom alla biologins områden. Under den första terminen läses kurser i kemi, matematik samt en grundkurs i biologi. Därefter under termin 2, 3 och 4 läses kurser inom biologins delområden. Parallellt med biologikurserna läses kurser i vetenskaplig metodik, analys och statistik. I dessa kurser ingår moment som vetenskaplig metodik, kritisk tänkande, problemlösningsstrategier, muntlig och skriftlig kommunikation, presentationsteknik och informationssökning. Dessa kurser är avsedda att öka den examinerade studentens anställningsbarhet.

Under det tredje året profilerar sig studenten genom att läsa fördjupningskurser inom molekylärgenetik och i fysiologi samt ett examensarbete. Det finns här möjlighet att få en bra grund för vidare biologistudier på avancerad nivå eller för att specialisera sig inför ett arbete redan efter kandidatexamen.

 
Bestämmelser för uppflyttning till högre årskurs
För att studenten ska kunna tillgodogöra sig fortsatta studier på de senare terminerna gäller följande:
Inför termin 4 skall 45 högskolepoäng vara avklarade. Av dessa skall följande kurser ingå:
  • Biokemi
  • Cellbiologi
  • Genetik
De studenter som inte uppfyller poäng- eller kurskrav kommer att sökas upp av studievägledaren och ges möjlighet till stöd och planering så att studierna kan fullföljas.
 
Examenskrav
Programmet leder till Naturvetenskaplig kandidatexamen i biologi, 180 hp, översatt till "Bachelor of Science with a major in Biology".

Examenskraven är:

  • godkänt resultat på alla obligatoriska kurser
  • godkänt resultat på valbara kurser samt examensarbete så att kravet på 180 hp uppfylls
  • 90 hp med successiv fördjupning inom huvudområdet varav 15hp på G2-nivå utöver examensarbete på G2-nivå
  • examensarbete omfattande minst 15 hp på G2-nivå eller motsvarande examinerat vid Tekniska högskolan vid Linköpings universitet
En kurs som innehållsmässigt överlappar en annan kurs kan inte räknas med i examen.
 

Linköpings tekniska högskola

Länk till sidans topp


Informationsansvarig: TFK , val@tfk.liu.se