studiehandbok@lith   Länk till universitetets hemsida
 

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet

Länk till universitetets hemsida
 
År: 2011
 
MASTERPROGRAMMET I MATEMATIK, 120 hp
/ Master’s Programme in Mathematics /
 
Programmets syfte/vision

Masterprogrammet i matematik syftar till att ge studenterna de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som krävs för yrkesverksamhet eller för forskarutbildning inom matematikområdet. Utbildningsprogrammet svarar mot såväl nationella som internationella behov inom matematikområdet, samt behov från universitet, näringsliv och samhället i övrigt. Utbildningen bygger på en ämnesbas från relaterad kandidatutbildning och avser att ge fördjupad förståelse inom området och en grund till forskarutbildning i matematik, men även andra ämnen som använder mycket matematik.

Studenter från masterprogrammet i matematik ska:

  • ha genomgått en av landets mest attraktiva matematikutbildningar på avancerad nivå,
  • vara väl förberedda för forskarstudier, men också fungera väl på arbetsmarknaden såväl nationellt som internationellt,
  • vara väl förberedda för avancerad matematisk, naturvetenskaplig och teknisk kommunikation med skilda målgrupper,
  • kunna bidra till en hållbar utveckling av samhället.
 
Programmål

Matematiska, naturvetenskapliga och teknikvetenskapliga kunskaper < /p>

Studenter från masterprogrammet i matematik ska visa kunskap och förståelse inom matematikområdet inbegripet ett brett kunnande om området såväl som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området. Fokus ligger på avancerade frågeställningar inom matematik, där den utexaminerade ska kunna visa god förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt genomföra uppgifter inom givna tidsramar. De utexaminerade ska även ha övergripande kunskaper om aktuell matematisk forskning.
Utöver de mer generella målen ska studenterna från masterprogrammet i matematik ha tillgodogjort sig en

  • djup förståelse för centrala begrepp inom klassisk och modern matematik,
  • förmåga att använda och skapa matematiska modeller för att beskriva och simulera företeelser inom exempelvis ekonomi, naturvetenskap och teknik samt förmåga att bedöma modellernas tillämpbarhet och begränsningar
  • förmåga att välja och använda lämpliga metoder för olika problemställningar.

Individuella och yrkesmässiga färdigheter och förhållningssätt < /p>

Studenter från masterprogrammet i matematik ska < /p>

  • besitta de individuella och yrkesmässiga färdigheter och förhållningssätt som krävs för att kunna kritiskt och systematiskt integrera kunskap samt analysera, bedöma och hantera komplexa frågeställningar även med begränsad information
  • kunna ta ansvar för sin egen roll i sitt arbete eller under fortsatta forskarstudier med avseende på yrkesetik, ansvar och pålitlighet
  • kunna göra relevanta bedömningar inom sitt område med hänsyn tagen till vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.

Förmåga att arbeta i grupp och kommunicera < /p>

Studenter från masterprogrammet i matematik

  • ska kunna samverka med andra personer.
    Detta innebär förmåga att på ett aktivt sätt medverka till ett väl fungerande arbete i gruppen med tydliga roller och fördelning av ansvar och uppgifter
  • kan initiera, planera, leda och utvärdera omfattande projektarbeten
  • ska ha goda färdigheter i muntlig och skriftlig kommunikation.
    Detta innebär att kunna presentera information, problem och lösningar på ett strukturerat sätt, med relevanta tekniska hjälpmedel, i såväl tal som skrift, såväl på svenska som på engelska för olika målgrupper.

Planering, utveckling, och realisering av forsknings- och utvecklingsprojekt med hänsyn till samhälleliga och ekonomiska behov och krav

Studenter från masterprogrammet i matematik ska

  • ha kunskaper om matematikerns och matematikens roll i samhället både ur ett historiskt och aktuellt perspektiv
  • ha förståelse för de samhälleliga och ekonomiska villkor som råder inom området och för relaterad forskningsverksamhet
  • kunna initiera, arbeta i och leda avancerade utvecklingsprojekt med de metoder som är vedertagna inom området.
  • kunna planera, genomföra och redovisa ett forskningsprojekt
  • ha förståelse för hur forskningsresultat kan överföras till företagsmässigt användande.
 
Gemensamma bestämmelser
Gemensamma bestämmelser avseende särskild behörighet, anstånd, studieuppehåll, studieavbrott samt antagning till del av utbildningsprogram finns sammanställda i avsnitten b1-b6.
 
Beaktande av särskilda perspektiv
Enligt styrelsens direktiv.
 
Programmets organisation

Masterprogrammet omfattar två års studier och ger en masterexamen i matematik.

  • Valfriheten i utbildningen är stor de endast ett fåtal av kurserna är obligatoriska
  • Kursutbudet framgår av programplanen
  • Undervisningen är upplagd så att man vanligtvis läser högst tre kurser parallellt
  • De flesta matematikkurserna är organiserade så att innehållet behandlas vid föreläsningar och lektioner
  • I vissa kurser ingår omfattande laborationer som skall redovisas muntligt och/eller skriftligt
  • Kurslitteraturen är ofta på engelska
  • Utbildningen avslutas med ett examensarbete på 30 hp
 
Programmets innehåll

Inom masterprogrammet läses kurser främst på avancerad nivå. I utbudet ingår både mer teoretiska och mer tillämpningsorienterade kurser. De flesta kurser är valbara vilket ger studenten en stor frihet att utforma sin masterutbildning. Det finns också utrymme för att komplettera matematikkurserna med kurser från andra ämnesområden som t.ex. ekonomi, datalogi och fysik samt tekniska ämnen. Inom programmet finns dessutom inriktningar mot finansiell matematik, produktionsekonomi, signal- och bildbehandling, teoretisk datalogi och vetenskapliga beräkningar.

För att säkerställa att studenten har en god matematisk grund på avancerad nivå finns obligatoriska kurser. Programmet avslutas med ett examensarbete som kan utföras på företag och myndigheter eller på universitetet.

Programansvariga rekommenderar gärna spår genom utbildningen. På så sätt kan profilering mot exempelvis något av universitets starka forskningsområden inom matematik erhållas vilket tillsammans med examensarbetet kan vara en god introduktion till vidare studier på forskarnivå.

 
Examenskrav

Programmet leder till "Filosofie masterexamen i Matematik 120 hp", översatt till " Master of Science (2 years) with a major in Mathematics ".

Examenskraven är

  • kandidatexamen specificerad i tillträdeskraven till programmet
  • godkänt resultat på alla obligatoriska kurser
  • godkänt resultat på valfria kurser så att kravet på 120 hp uppnås
  • 90 hp på avancerad nivå, inklusive examensarbete (30 hp) varav minst 60 hp (kurser + examensarbete) inom det huvudsakliga området
  • examensarbete omfattande minst 30 hp på avancerad nivå eller motsvarande examinerat vid Tekniska högskolan vid Linköpings universitet

En kurs som innehållsmässigt överlappar en annan kurs kan inte räknas med i examen. Kurser som ingår i kandidatexamen kan inte räknas med i masterexamen.

 

Linköpings tekniska högskola

Länk till sidans topp


Informationsansvarig: TFK , val@tfk.liu.se