studiehandbok@lith
 

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet

 
År: 2015
 
Masterprogram i fysik och nanovetenskap, 120 hp
/ Master's programme in Physics and Nanoscience /
 
Programmets syfte/vision

Masterprogrammet i fysik och nanovetenskap syftar till att ge studenterna kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som krävs för yrkesverksamhet eller för forskarutbildning inom fysikområdet. Utbildningsprogrammet svarar mot såväl nationella som internationella behov inom fysikområdet, samt behov från universitet, näringsliv och samhället i övrigt. Utbildningen bygger på en ämnesbas från relaterad kandidatutbildning och avser att ge fördjupad förståelse inom området och en grund till forskarutbildning inom fysikområdet.

Studenter från masterprogrammet i fysik och nanovetenskap ska:

  • ha genomgått en attraktiv fysikutbildning på avancerad nivå
  • vara väl förberedda för forskarstudier men också fungera väl på arbetsmarknaden såväl nationellt som internationellt
  • vara väl förberedda för avancerad naturvetenskaplig och matematisk kommunikation med skilda målgrupper
  • kunna bidra till en hållbar utveckling av samhället
 
Programmål

Matematiska, naturvetenskapliga och teknikvetenskapliga kunskaper

Studenter från masterprogrammet i fysik och nanovetenskap ska visa kunskap och förståelse inom fysikområdet inbegripet ett brett kunnande om området såväl som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området. Fokus ligger på avancerade frågeställningar inom fysikområdet där den utexaminerade ska kunna visa god förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt genomföra uppgifter inom givna tidsramar. De utexaminerade ska även ha övergripande kunskaper om den aktuella fysikrelaterade forskningen.
Utöver de mer generella målen ska studenterna från masterprogrammet i fysik och nanovetenskap ha tillgodogjort sig en:

  • djup förståelse för de centrala begreppen inom klassisk och modern fysik
  • förmåga att använda och skapa matematiska modeller för att beskriva fysikaliska företeelser samt förmåga att bedöma modellernas tillämpbarhet och begränsningar
  • förmåga att använda avancerade teoretiska modeller och metoder för att beskriva fysikaliska företeelser
  • förmåga att välja och använda metoder för fysikaliska experiment

Individuella och yrkesmässiga färdigheter och förhållningssätt

Studenter från masterprogrammet i fysik och nanovetenskap ska

  • besitta de individuella och yrkesmässiga färdigheter och förhållningssätt som krävs för att kunna kritiskt och systematiskt integrera kunskap samt analysera, bedöma och hantera komplexa frågeställningar även med begränsad information
  • kunna ta ansvar för sin egen roll i sitt arbete eller under fortsatta forskarstudier med avseende på yrkesetik, ansvar och pålitlighet
  • kunna göra relevanta bedömningar inom sitt område med hänsyn tagen till vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter

Förmåga att arbeta i grupp och kommunicera

Studenter från masterprogrammet i fysik och nanovetenskap

  • ska kunna samverka med andra personer.
    Detta innebär förmåga att på ett aktivt sätt medverka till ett väl fungerande arbete i gruppen med tydliga roller och fördelning av ansvar och uppgifter
  • kan initiera, planera, leda och utvärdera omfattande grupparbeten.
  • ska ha goda färdigheter i muntlig och skriftlig kommunikation.
    Detta innebär att kunna presentera information, problem och lösningar på ett strukturerat sätt, med relevanta tekniska hjälpmedel, i såväl tal som skrift, såväl på svenska som på engelska för olika målgrupper.

Planering, utveckling, och realisering av forsknings- och utvecklingsprojekt med hänsyn till samhälleliga och ekonomiska behov och krav

Studenter från masterprogrammet i fysik och nanovetenskap ska

  • ha kunskaper om naturvetarens och naturvetenskapens roll i samhället både ur ett historiskt och aktuellt perspektiv.
  • ha förståelse för de samhälleliga och ekonomiska villkor som råder inom området och för relaterad forskningsverksamhet
  • kunna initiera, arbeta i och leda avancerade utvecklingsprojekt med de metoder som är vedertagna inom området
  • kunna planera, genomföra och redovisa ett forskningsprojekt
  • ha förståelse för hur forskningsresultat kan överföras till företagsmässigt användande
 
Gemensamma bestämmelser
Gemensamma bestämmelser avseende särskild behörighet, anstånd, studieuppehåll, studieavbrott samt antagning till del av utbildningsprogram finns sammanställda i avsnitten b1-b6.
 
Beaktande av särskilda perspektiv
Enligt styrelsens direktiv.
 
Programmets organisation

Masterprogrammet omfattar två års studier och ger en naturvetenskaplig masterexamen i fysik.

  • Valfriheten i utbildningen är stor då endast ett fåtal av kurserna är obligatoriska.
  • Kursutbudet framgår av programplanen.
  • Undervisningen är upplagd så att man vanligtvis läser högst tre kurser parallellt.
  • De flesta fysikkurserna är organiserade så att innehållet behandlas vid föreläsningar och lektioner.
  • I vissa kurser ingår omfattande laborationsarbeten som skall redovisas muntligt och/eller skriftligt.
  • Deltagandet i föreläsningar/lektioner och räkneövningar är i de flesta fall frivilligt medan laborationer, laborationsgenomgångar och anordnade seminarier är obligatoriska.
  • Kurslitteraturen är ofta på engelska.
  • Utbildningen avslutas med ett examensarbete på 30 hp.
 
Programmets innehåll

Inom masterprogrammet läses fysikkurser främst på avancerad nivå. I kursutbudet ingår både mer teoretiska och mer experimentella kurser. De flesta kurser är valbara vilket ger studenten en stor frihet att utforma sin masterutbildning. Det finns också utrymme för att komplettera fysikkurserna med kurser från andra ämnesområden som t.ex. matematik, biologi, kemi, medicin eller ekonomi.

För att säkerställa att studenten har en god naturvetenskaplig grund på avancerad nivå finns obligatoriska kurser. Här ingår en kurs i vetenskapsteori och ett omfattande forskningsprojekt där hela processen från att söka medel till att muntligt och skriftligt presentera resultaten på en konferens ingår. Programmet avslutas med ett examensarbete som kan utföras på ett företag eller på universitetet.

Programnämnden rekommenderar gärna kurspaket vilka ger studenten en inriktning mot något av våra starka forskningsområden inom fysik. Exempel på sådana områden är "Teori och modellering", "Organiska system" och "Material- och nanofysik". I samtliga fall utbildas studenten till fysiker i en stark forskningsmiljö där teoretiskt och experimentellt inriktade forskare samarbetar. Tillsammans med examensarbetet kan inriktningen vara en god introduktion till vidare studier på forskarnivå.

 
Examenskrav

Programmet leder till "Naturvetenskaplig masterexamen i fysik 120 hp", översatt till "Master of Science (2 years) with a major in Physics".

Examenskraven är

  • kandidatexamen specificerad i tillträdeskraven till programmet
  • godkänt resultat på alla obligatoriska kurser
  • godkänt resultat på valfria kurser så att kravet på 120 hp uppnås
  • 90 hp på avancerad nivå, inklusive examensarbete (30 hp) varav minst 60 hp (kurser + examensarbete) inom huvudområdet
  • examensarbete omfattande minst 30 hp på avancerad nivå eller motsvarande examinerat vid Tekniska högskolan vid Linköpings universitet

En kurs som innehållsmässigt överlappar en annan kurs kan inte räknas med i examen. Kurser som ingår i kandidatexamen kan inte räknas med i masterexamen.

Tillträdeskrav

Se Generella krav för antagning till masterprogram på svenska.

 

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet


Informationsansvarig: TFK , val@tfk.liu.se