studiehandbok@lith
 

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet

 
 
År : 2016
 
TCM041 Kunskapsproduktion, 6 hp
/Learning Creation/

För:   CM-DE   CM-KO   CM-SN   CM-TA  

 

Prel. schemalagd tid: 48
Rek. självstudietid: 112

  Utbildningsområde: Humaniora

Huvudområde: Övriga ämnen   Nivå (G1,G2,A): G2

  Mål:  IUAE-matris
Kursen syftar till diskussion, reflektion och insikter kring såväl vetenskapliga, praktiska som konstnärliga kunskapsområden. Fokus ligger på "kunskapsproduktion", dvs. metoder för att ta fram och kommunicera "ny kunskap".
Med kunskapsproduktion avses i denna kurs sÃ¥väl forskning som andra sätt att skapa kunskap. Det finns olika typer av kunskap, en del kunskapsformer är vetenskapliga. I vetenskapligt arbete eftersträvas objektivitet, medan teknikvetenskapen och skapande verksamheter ofta förväntas skapa subjektiva värden. Forskning karaktäriseras av att det är en kollektiv verksamhet där varje insats är ett bidrag i en oavslutad kedja av kunskapsbyggande. Kunskapsproduktion kan vara baserad pÃ¥ forskningsinsatser, men begreppet innefattar ocksÃ¥ andra sätt att ta fram ny kunskap. Nyckelord i detta sammanhang är "tyst kunskap" eller "intuition". Här antyds att värdefull kunskap redan finns i praktiken â?" utan att vara artikulerad.
Efter genomförd kurs ska den studerande kunna:
  • tillämpa olika metoder för att skapa kunskap och använda dessa för att reflektera, diskutera och redogöra för ditt eget arbete
  • diskutera, beskriva och argumentera för kvalitativa egenskaper hos, och nytta med, eget arbete i förhÃ¥llande till olika intressenter som t.ex. en tänkt beställare, professionen, den enskilda människan, samhället, näringslivet och utbildning
Efter genomförd kurs ska den studerande fått insikter i/om:
  • historisk användning av teknik och möbelforskning samt behov och drivkrafter bakom teknik- och kvalitetsutveckling
  • centrala frÃ¥geställningar och diskussioner om kunskapsproduktion som t.ex.: Vad är vetenskap? Vad är forsknings- och utvecklingsarbete inom fält som konst, design, kultur, teknik och vetenskap?
  • olika metoder för att skapa kunskap, sÃ¥väl kvalitativa som kvantitativa, samt använda dessa för att beskriva ett eget arbete


  Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan)


OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.

  Organisation:
Föreläsningar och seminarier.

  Kursinnehåll:
Teknik- och möbelforskningshistoria, drivkrafter förr och nu, framtidens utmaningar. Metoder att skapa kunskap, kvalitativ och kvantitativ metod. Produktupplevelser, beskrivningar och värden. Vetenskapsteori, hypotesprövning, experiment och förklaringar. Konstnärlig forskning och utvecklingsarbete. Några-ismer. Argumentationsteori. Kreativitet.

  Kurslitteratur:
Gustavsson, Bernt (2002). Vad är kunskap?: en diskussion om praktisk och teoretisk kunskap. Stockholm: Statens skolverk Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1840
Almevik, Gunnar (2004). Det sydgötiska husets (vetenskapliga) konstruktion. Rig. 2004:4, s. [193]-209
Harvard, Ã.sa & Ilstedt, Sara (red.) (2007). Under ytan: en antologi om designforskning / [redaktion: Ã.sa Harvard ... ; introduktionstexterna är skrivna av Sara Ilstedt Hjelm]. Stockholm: Raster (utvald artikel)
Referenslitteratur Berg, Per (2006). Möbelinstitutet: möbelforskning under ett halvt sekel. Stockholm: Montus
Føllesdal, Dagfinn, Walløe, Lars & Elster, Jon (2001). Argumentationsteori, språk och vetenskapsfilosofi. 3. uppl. Stockholm: Thales
Handlingsburen kunskap, Rapport från en nordisk konferens 17-18 april 2008
Mattsson, Matts (2010). Stenar under vattenytan [Elektronisk resurs] : forsknings- och utvecklingsarbete problematiserat. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
Molander, Bengt (1996). Kunskap i handling. 2., omarb. uppl. Göteborg: Daidalos
Molander, Bengt (2003). Vetenskapsfilosofi: en bok om vetenskapen och den vetenskapande människan. 2. uppl. Stockholm: Thales
Brülde, Bengt & Strannegård, Lars (2007). Den omätbara kvaliteten. Stockholm: Norstedts akademiska förlag
Ullmark, Peter (2004) Vad är det för speciellt med designforskning? http://www.designfakulteten.kth.se/sites/default/files/peter_ullmark2004.pdf


  Examination:
UPG1 UPG2
Inlämningsuppgift (essä) (U,G)
Seminarier (obligatorisk närvaro), (U,G)
4 hp
2 hp
 
På kursen ges betyg Godkänd/Underkänd



Undervisningsspråk är Svenska.
Institution: IEI.
Studierektor: Ulf Brunne
Examinator: Kersti Sandin Bülow
Ansvarig programnämnd: Maskin&Design

Engelsk kursplan

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.

Om inget annat anges ovan gäller betygsskala enligt avsnitt a8.5 i de gemensamma bestämmelserna.

Kursplanen gäller för 2016 enligt beslut av ansvarig programnämnd/fakultetstyrelse.

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet


Informationsansvarig: TFK , val@tfk.liu.se
Senast ändrad: 01/10/2013