NFYA03 |
Mekanik, grundkurs, 6 hp
/Mechanics I/
För:
FyN
|
|
Prel. schemalagd
tid: 50
Rek. självstudietid: 110
|
|
Utbildningsområde: Naturvetenskap
Huvudområde: Fysik Nivå (G1,G2,A): G1
|
|
Mål:
IUAE-matris
Kursens syfte är att ge studenten grundläggande kunskaper inom
klassisk mekanik och att lägga en grund för fortsatta fysikstudier.
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- beskriva rörelse kinematiskt.
- lösa problem, förklara fenomen, och utföra beräkningar inom mekanik genom att använda Newton's rörelselagar och bevarandelagar.
- tillämpa teorin för att bestämma statik och dynamik hos partiklar, partikelsystem, stela kroppar, och fluider.
- utföra och analysera experiment inom mekanik, med tillhörande skriftlig redovisning
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan) Matematisk grundkurs, envariabelanalys
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Påbyggnadskurser Vågfysik, Mekanik fortsättningskurs, Analytisk mekanik
|
|
Organisation: Föreläsningar, lektioner och laborationer.
|
|
Kursinnehåll: Kinematik: läge, hastighet, acceleration, vinkelläge, vinkelhastighet, vinkelacceleration, och relativ rörelse.
Grundläggande fysikaliska begrepp: massa, kraft, rörelsemängd, rörelsemängdsmoment, kraftmoment, arbete, kinetisk energi, effekt, konservativ kraft, potentiell energi.
Newton's rörelselagar. Bevarandelagar för rörelsemängd, rörelsemängdsmoment och energi.
Statik och dynamik hos partiklar och partikelsystem. Masscentrum. Total rörelsemängd och totalt rörelsemängdsmoment. Partikelsystems kinetiska energi. Stela kroppars rotation. Tröghetsmoment. Jämvikt, statisk jämvikt. Newton´s gravitationsteori. Vätskors statik och dynamik.
|
|
Kurslitteratur: Young and Freedman, 'University Physics', 13th edition, Pearson, 2011.
|
|
Examination: |
TEN1
LAB1
|
En skriftlig tentamen (U,3,4,5) Laborationskurs (U,G) |
4,5 hp 1,5 hp
|
|
|
|
|