studiehandbok@lith
 

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet

 
 
År : 2016
 
TNG022 Modellbygge och simulering, 6 hp
/Modelling and Simulation/

För:   ED   KTS   MT  


OBS!

I kursen ingår en del av kommunikationsstrimman i engelska


 

Prel. schemalagd tid: 48
Rek. självstudietid: 112

  Utbildningsområde: Teknik

Huvudområde: Elektroteknik, Medieteknik   Nivå (G1,G2,A): G2

  Mål:  IUAE-matris
Kursen skall ge kunskaper om metoder och principer att bygga matematiska modeller för dynamiska system (dvs system som beskrivs med hjälp av differential och/eller differensekvationer). Kursen skall också ge kunskaper om hur modellernas egenskaper studeras genom simulering. Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
  • definiera, beskriva och tillämpa grundläggande begrepp relaterade till modeller, identifiering och simulering
  • förenkla en given modell genom användande av statiska samband, ersättning av variabler med konstanter, försummande av små effekter/idealiseringar och aggregering av tillstånd
  • utifrån balans- och jämviktsekvationer och andra fysikaliska samband modellera mekaniska (i en dimension), elektriska och flödessystem, och kombinationer av dessa, på DAE- och (om möjligt) tillståndsform
  • ställa upp bindningsgrafer för tillämpliga system ur ovan nämnda klass, förenkla och analysera bindningsgrafen m a p kausalitetskonflikter, samt ur en given konfliktfri bindningsgraf ta fram en tillståndsmodell
  • beräkna index för en given DAE
  • modellera och simulera mekaniska (i en dimension) och elektriska system med hjälp av datorverktygen Simulink och 20Sim
  • identifiera en modell för ett verkligt system genom lämpligt val av experimentdesign, efterbehandling av data, modellstruktur och validering
  • beräkna asymptotiska bias- och variansegenskaper för ett givet linjärt identifieringsproblem
  • avgöra om en given simuleringsmetod är implicit eller explicit och vilket antal steg den har, samt beräkna lokala och globala felet och stabilitetsområdet för enkla simuleringsmetoder
  • presentera och opponera samt skriva rapporter på engelska


  Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan)
Statistisk och sannolikhetslära grundkurs, Reglerteknik grundkurs, Grundläggande teknisk engelska.

OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.

  Organisation:
Undervisningen förmedlas i form av föreläsningar, lektioner, laborationer samt opposition med återkoppling.
I kursen ingår en del av kommunikationsstrimman i engelska för ED, KTS och MT


  Kursinnehåll:
Modeller och modellbegreppet. Differentialekvationer, differensekvationer. Att beskriva statiska och dynamiska förlopp. Fysikaliska grundekvationer för modellbygget: energibalans, flödesbalans, Newtons rörelselagar, strömningslagar och dylikt. Principer för modellbygget. Bindninggrafer. Modellförenkling. Differentialalgebraiska ekvationer. Identifiering av dynamiska system: metoder att konstruera modeller baserat på mätdata från processer. Blackboxmodeller. Parameterskattning i linjära dynamiska modeller. Systemidentifiering som modellbyggesverktyg. Modellvalidering. Simulering: numerisk noggrannhet och stabilitet. Simuleringsspråket: Simulink. Rapportskrivning på engelska samt muntlig redovisning och opposition. Enskild rapportskrivning. Alternativa rapportstrukturer diskuteras.

  Kurslitteratur:
L. Ljung och T. Glad: "Modellbygge och simulering", Studentlitteratur 2004,
L. Ljung och T. Glad: "Modellbygge och simulering Övningsbok", Studentlitteratur 1997


  Examination:
TEN2 LAB2 UPG1
En skriftlig tentamen (U,3,4,5)
En laborationskurs (U,G)
Rapportskrivning och opposition på engelska (U,G)
4 hp
1 hp
1 hp
 
Enskilt skriven laborationsrapport på engelska ingår.



Undervisningsspråk är Engelska.
Institution: ITN.
Studierektor: Adriana Serban
Examinator: Anna Lombardi
Länk till kurshemsida på kursgivande institution
Ansvarig programnämnd: Elektro&Fysik

Engelsk kursplan

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.

Om inget annat anges ovan gäller betygsskala enligt avsnitt a8.5 i de gemensamma bestämmelserna.

Kursplanen gäller för 2016 enligt beslut av ansvarig programnämnd/fakultetstyrelse.

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet


Informationsansvarig: TFK , val@tfk.liu.se
Senast ändrad: 02/09/2017