studiehandbok@lith
 

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet

 
 
År : 2016
 
TDEI70 Ekonomiska perspektiv på IT-användning - för individ, organisation och samhälle, 6 hp
/Economic Perspectives on IT Use - for Individual, Organisation and Society/

För:   I   Ii  

 

Prel. schemalagd tid: 48
Rek. självstudietid: 112

  Utbildningsområde: Samhällsvetenskap

Huvudområde: Industriell ekonomi   Nivå (G1,G2,A): A

  Mål:  IUAE-matris
Kursens övergripande mål är ge studenter en bas för mer insiktsfull analys av konsekvenser av IT-användning på individ- organisations- och samhällsnivå. Hur påverkar IT-utvecklingen i samhället strukturen i branscher och förutsättningarna för organisationer? Hur utnyttjas IT i arbetet för ett mer hållbart samhälle? Ger IT-utnyttjandet produktivitetsförbättringar och ökad lönsamhet? Hur påverkar nya IT-lösningar organisationers styrning? Vilka konsekvenser ger IT-utnyttjandet på individnivå? Hur kan man analysera och bedöma föreslagna IT-satsningar? Vilka utmaningar och möjligheter finns det med IT-stödd kommunikation? Vad söker chefer för information för att hantera sin vardag, och hur?
Efter genomgången kurs ska deltagarna:
  • Självständigt och med ett kritiskt förhÃ¥llningssätt utveckla en förstÃ¥else av hur samspelet mellan informationsteknik, kommunikation och organisering pÃ¥verkar den nytta en organisation fÃ¥r av sina informationssystem (datorbaserade eller manuella), och se samhälls- och individkonsekvenser av organisatorisk användning.
  • Förvärvat en god kunskap om väsentliga begrepp och modeller inom omrÃ¥det EIS.
  • Se kopplingar mellan IT-utvecklingen i samhället och pÃ¥verkan pÃ¥ samhälle, branschstrukturer, pÃ¥ organisationer och pÃ¥ individer.
  • Ha förmÃ¥ga att delta i utveckling och nyttjande av informationssystem, genom att bättre kunna samspela med resultatansvariga chefer, controllers och andra om IT:s affärsnytta och ekonomiska betydelse.


  Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan)
Industriell ekonomi

OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.

  Organisation:
Kursen består av föreläsningar, seminarier samt ett större praktikfallsarbete.

  Kursinnehåll:
Dagens informationssystem ger en ökad flexibilitet i tid och rum och möjliggör nya sätt att organisera och utföra arbete. Det ger upphov till nya produkter, nya arbetssätt och sätt att kommunicera. Det påverkar branschstrukturer, enskilda organisationer och individer. Men nyckeln till ökad effektivitet och bättre resultat är inte IT i sig, det är hur man kombinerar nya arbetssätt, ny organisation och ny teknik med det befintliga.
Vi behandlar hur branscher förändrats de senaste decennierna, när arbetsmoment och produkter digitaliserats, när produktionsutrustning och vår fysiska vardag datoriserats och när spridning och utbyte av data blir allt enklare och billigare.
När arbetsuppgifter och roller förändras och nya organisationsformer uppstår är det viktigt att förstå hur kommunikation fungerar i en organisation. Vilka utmaningar och möjligheter finns det med IT-stödd kommunikation? Vad söker chefer för kommunikation för att hantera sin vardag, och hur? Hor påverkar nya IT-lösningar organisationers styrning? Och hur kan man analysera och bedöma föreslagna IT-satsningar? Vi diskuterar kommunikationsmöjligheter och lär oss handskas med analysmodeller.
Införande av nya informationssystem kan vara svÃ¥rt nog. Men det är i regel förändringarna av verksamheten som är den stora utmaningen â?" och som har störst potential att skapa nytta. Morgondagens chefer behöver förstÃ¥ och vÃ¥ga ta del i hur IT-utvecklingen pÃ¥verkar verksamheten. Och IT-ansvariga behöver kunna tala med ekonomer och resultatansvariga chefer. Kursen behandlar detta och betonar särskilt hur ansvar och styrning i en organisation kan pÃ¥verka om IT:s potential förverkligas.


  Kurslitteratur:
Kurslitteraturen består av ett urval akademiska artiklar som successivt anpassas till utvecklingen och där kursdeltagarna har möjlighet att påverka artikelurvalet. Ett exempel på kurslitteratur är följande:
Leonardi, Paul M.; Huysman, Marlene & Steinfield, Charles (2013). Enterprise Social Media: Definition, History, and Prospects for the Study of Social Technologies in Organizations. Journal of Computer-Mediated Communication, 19.(1), 1-19.
Majchrzak, Ann; Faraj, Samer; Kane, Gerald & Azad, Bijan (2013) The Contradictory Influence of Social Media Affordances on Online Communal Knowledge Sharing. Journal of Computer-Mediated Communication, Vol. 19(1)
http://www.wwf.se/vrt-arbete/ekologiska-fotavtryck/1127697-ekologiska-fotavtryck
http://www.renaklader.se/material/rapport-om-hemtexilforetag
Fredrik Hedenus (2011) Method for estimation of the familyâ?Ts greenhouse gas emissions. Physical Resource Theory. Report prepared for â?oOne Tonne Life project" . Chalmers tekniska högskola.
Albert O. Hirschman (1970) Exit, Voice, and Loyalty: Responses to Decline in Firms, Organizations, and States. Cambridge, MA: Harvard University Press. ISBN 0-674-27660-4.
Hirschman, Albert O. (1974) Exit, voice, and loyalty : Further reflections and a survey of recent contributions. Social Science Information, Volume 13 (1)
Christofides, Emily, Amy Muise, and Serge Desmarais. 2009. â?oInformation Disclosure and Control on Facebook: Are They Two Sides of the Same Coin or Two Different Processes?" Cyberpsychology & Behavior 12 (3) 341â?"345.
Porebski, Leszek. 2002. â?oThree Faces of Electronic Democracy." In ECIS 2002, June 6-8, Gdansk, Poland, 1218â?"1227.
Collste, Göran. 2008. â?oGlobal ICT-Ethics: The Case of Privacy." Journal of Information, Communication and Ethics in Society 6 (1) 76â?"87.
Shirazi, Farid, Ojelanki Ngwenyama, and Olga Morawczynski. 2010. â?oICT Expansion and the Digital Divide in Democratic Freedoms: An Analysis of the Impact of ICT Expansion, Education and ICT Filtering on Democracy." Telematics and Informatics 27 (1) 21â?"31.
Alf Westelius & Erik Lundmark (2013) Education and competence - an edge in transition? ANZAM 2013 - 27th Australian and New Zealand Academy of Management Conference, Theme: Managing on the Edge, Hobart, Tasmania, 4-6 December 2013.
Sheen S. Levine, Michael J. Prietula (2013) Open Collaboration for Innovation: Principles and Performance. Organization Science, Published online in Articles in Advance 30 Dec 2013, 1-20.
Alf Westelius - The Internet and Entrepreneurship : The Entrepreneurial LEGO. Lecture at Macquarie University, 9 Dec 2013. http://www.youtube.com/watch?v=pyWKXWwbwck
Alessia Contu, Hugh Willmott, (2003) Re-Embedding Situatedness: The Importance of Power Relations in Learning Theory. Organization Science 14(3):283-296
Mengiste, Shegaw Anagaw; Aanestad, Margunn (2013) Understanding the Dynamics of Learning across social worlds : A case study from Implementing IS in the Ethiopian public health care system. Information & Organization, Oct 2013, s. 233-257.
Erik Lundmark and Alf Westelius (2014, available as "Early view" from 2013-01-16) Entrepreneurship as Elixir and Mutagen. Entrepreneurship Theory & Practice.
Erik Lundmark and Alf Westelius (2012) Exploring entrepreneurship as misbehaviour. In special issue Rethinking Misbehavior and Resistance in Organizations, Lucy Taksa & Alison Barnes (eds.) Advances in Industrial and Labor Relations, Vol. 19, 209 - 235, Emerald Group Publishing Limited, ISSN: 0742-6186.


  Examination:
KTR1 UPG1 UPG2
Skriftlig dugga (U,3,4,5)
Projektarbete med skriftlig rapport (U,3,4,5)
Seminarier (U,G)
3 hp
2 hp
1 hp
 
Slutbetyget sätts utifrån en sammanvägning av examinationsmomenten och en bedömning av den helhet de utgör.



Undervisningsspråk är Svenska.
Institution: IEI.
Studierektor: Johan Holtström
Examinator: Alf Westelius
Länk till kurshemsida på kursgivande institution
Ansvarig programnämnd: IndEk&Logistik

Engelsk kursplan

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.

Om inget annat anges ovan gäller betygsskala enligt avsnitt a8.5 i de gemensamma bestämmelserna.

Kursplanen gäller för 2016 enligt beslut av ansvarig programnämnd/fakultetstyrelse.

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet


Informationsansvarig: TFK , val@tfk.liu.se
Senast ändrad: 12/04/2014