studiehandbok@lith
 

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet

 
 
År : 2016
 
TNM091 Medieproduktion för immersiva miljöer, 6 hp
/Media Production for Immersive Environments/

För:   MT  

 

Prel. schemalagd tid: 42
Rek. självstudietid: 118

  Utbildningsområde: Teknik

Huvudområde: Medieteknik   Nivå (G1,G2,A): A

  Mål:  IUAE-matris
Att studera och utforska de tekniska och artistiska villkoren för medieproduktion för storskaliga immersiva miljöer som domdisplayer, VR-kuber och krökta panoramadisplayer.
Sådana miljöer erbjuder stora möjligheter att skapa spännande och ovanliga medieformer, men det innebär också särskilda utmaningar för att designa och skapa innehållet.

Efter genomgången kurs skall studenten ha:
  • deltagit i skapandet av en visualisering eller annat immersivt medieprojekt i samarbete med andra
  • tillämpat tidigare förvärvade kunskaper om design, medieproduktion och/eller medieteknik för att skapa ett immersivt innehåll
  • använt produktionsverktyg inom visualisering, immersiva medier och domformat
  • utvecklat ett kritiskt såväl som professionellt förhållningsssätt gentemot existerande praxis för produktion inom området
  • reflekterat över sin roll, sin kompetens och sina kunskaper i förhållande till projektet och med avseende på relevansen för framtida yrkesverksamhet.


  Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan)
Programmeringskunskaper i C++. Erfarenhet av 3D datorgrafik och videoproduktion.
Kunskaper i ljudteknik är nödvändiga om ljud också ska ingå i projektarbetet.


OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.

  Organisation:
Ett mindre antal föreläsningar ges för att presentera utrustning och teknik för produktionen, samt att föreslå inriktning och angreppssätt för medieproduktionen. Några laborationer kommer att ges för att bekanta deltagarna med utrustningen och några grundläggande produktionsmetoder. Kursens huvudsakliga fokus ligger dock på studentens egen inlärning och projektarbete i grupp. Projektet kan innebära samarbete med en externa producenter, artister och offentliga institutioner inom fälten vetenskaplig visualisering och kommunikation, samhällsinformation, pedagogik samt konst och underhållning. Projektet kan därför komma att utföras inom ramarna för en redan existerande produktionsprocess.

  Kursinnehåll:
Kursen baseras på konkret användning av tekniskt avancerad medieteknik, exempelvis en kombination av (stereo)video, datorgrafik (interaktiv eller förrenderad), audio samt eventuella andra medier som är lämpliga för presentationen.

  Kurslitteratur:
Området är förhållandevis nytt och saknar starkt stöd i läroböcker. Vissa referensverk kommer att användas, kompletterade med forskningsartiklar och lämpliga tutorials.

  Examination:
LAB1 PRA1
Laborationer (U,G)
Projekt (U,3,4,5)
1 hp
5 hp
 
Examinationen baseras på deltagande i de olika stegen i produktionsprocessen och studentens individuella bidrag, samt en bedömning av slutresultatet av projektet.



Undervisningsspråk är Engelska.
Institution: ITN.
Studierektor: Camilla Forsell
Examinator: KarlJohan Lundin Palmerius
Länk till kurshemsida på kursgivande institution
Ansvarig programnämnd: Data&Medie

Engelsk kursplan

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.

Om inget annat anges ovan gäller betygsskala enligt avsnitt a8.5 i de gemensamma bestämmelserna.

Kursplanen gäller för 2016 enligt beslut av ansvarig programnämnd/fakultetstyrelse.

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet


Informationsansvarig: TFK , val@tfk.liu.se
Senast ändrad: 11/05/2016