studiehandbok@lith
 

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet

 
 
År : 2016
 
TDDD95 Algoritmisk problemlösning, 6 hp
/Algorithmic Problem Solving/

För:   D   IT  

 

Prel. schemalagd tid: 48
Rek. självstudietid: 112

  Utbildningsområde: Teknik

Huvudområde: Datateknik, Datavetenskap   Nivå (G1,G2,A): A

  Mål:  IUAE-matris
Studentens lärandemål:
  • Att analysera effektiviteten hos olika möjliga lösningar på ett problem för att avgöra vilken som är tillräckligt effektivt för en given situation.
  • Att jämföra olika problem med avseende på svårighetsgrad.
  • Att använda teknik för algoritmdesign som giriga algoritmer, dynamisk programmering, söndra och härska samt sökning för att skapa algoritmer för att lösa givna problem.
  • Strategier för att testa och debugga algoritmer och datastrukturer.
  • Att snabbt och korrekt implementera algoritmer och datastrukturer.
  • Att kommunicera och samarbeta med andra studenter vid problemlösning i grupp.


  Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan)
Konstruktion och analys av algoritmer.

OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.

  Organisation:
Kursen består av seminarier och laborationer. Seminarierna används för att gå igenom hemuppgifter, algoritmer och algoritmisk problemlösning. Några av laborationerna är särskilda problemlösningssessioner där studenterna ska lösa så många problem som möjligt från en uppsättning problem.

  Kursinnehåll:
För att framgångsrikt lösa datavetenskapliga problem krävs en solid teoretisk grund samt förmågan att applicera teorierna vid praktisk problemlösning. Målet med den här kursen är att utveckla förmågan att lösa komplicerade algoritmiska problem genom att utnyttja kunskaper om algoritmer, data strukturer och komplexitetsteori. För att lösa den här typen av problem är det viktigt att kunna analysera problemet, välja eller designa en algoritm, avgöra hur mycket resursers (tid och minne) algoritmen kräver samt att implementera och testa algoritmen snabbt och korrekt. I den här kursen tränas detta genom att lösa uppgifter och att arbeta under tidspress under problemlösningstillfällen. Kursen innehåller också tävlingsmoment där studenterna enskilt eller i grupp ska lösa algoritmiska problem under tidspress och med begränsade resurser.
Syftet är att studenterna ska kunna använda programmering och algoritmer som ett effektivt verktyg för problemlösning samt få en möjlighet att tillämpa teoretiska kunskaper från andra kurser för att lösa praktiska problem.


  Kurslitteratur:
Competitive Programming 3 Steven and Felix Halim. https://sites.google.com/site/stevenhalim/
Följande böcker kan vara av intresse:
Introduction to Algorithms, Third Edition, Thomas H. Cormen, Charles E. Leiserson, Ronald L. Rivest and Clifford Stein
Algorithmic Problem Solving, R. Backhouse, http://algorithmicproblemsolving.org/
How to Solve It, G. Polya


  Examination:
LAB1 UPG1
Laborationer (U,3,4,5)
Hemuppgifter (U,3,4,5)
4 hp
2 hp
 
Kursen ger graderade betyg och betyget beror på kodkvalitet, resultat på problemlösningstillfällen samt antalet uppgifter som lösts. Slutbetyget är ett viktat medelvärde av de ingående momenten, avrundat uppåt.



Undervisningsspråk är Svenska.
Institution: IDA.
Studierektor: Peter Dalenius
Examinator:
Ansvarig programnämnd: Data&Medie

Engelsk kursplan

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.

Om inget annat anges ovan gäller betygsskala enligt avsnitt a8.5 i de gemensamma bestämmelserna.

Kursplanen gäller för 2016 enligt beslut av ansvarig programnämnd/fakultetstyrelse.

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet


Informationsansvarig: TFK , val@tfk.liu.se
Senast ändrad: 11/20/2015