studiehandbok@lith
 

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet

 
 
År : 2016
 
TDDD23 Design och programmering av datorspel, 6 hp
/Design and Programming of Computer Games/

För:   CS   D   DAV   DI   I   Ii   IP   IT   U  

 

Prel. schemalagd tid: 52
Rek. självstudietid: 108

  Utbildningsområde: Teknik

Huvudområde: Datateknik, Datavetenskap, Informationsteknologi, Programmering   Nivå (G1,G2,A): A

  Datavetenskap Datavetenskap, datalogi

  Mål:  IUAE-matris
Målet med kursen är att du ska förvärva kunskaper i hur datorspel är uppbyggda, vilka designparametrar som finns och hur dessa påverkar spelbarheten, samt principer för hur datorspel programmeras.
  • Beskriva designparameterar i spel som game play, progression och variation, förmedling av spelets mekanismer, tempo, och perfektionism
  • Analysera, välja och använda högnivåspråk/högnivåverktyg för spelutveckling
  • Värdera högnivåverktyg för programmering av datorspel med avseende på utvecklingseffektivitet
  • Implementera en fungerande spelprototyp
  • Analysera och diskutera spelupplevelser


  Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan)
Programmering 10hp (varav minst 6hp objektorienterad programmering), Grundkurs i Användbara system eller liknande.

OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.

  Påbyggnadskurser
Teknik för avancerade datorspel, Människa-datorinteraktion, Interaktionsdesign

  Organisation:
Kursen innehåller en föreläsningsserie om designparametrar och tekniska frågeställningar om design och programmering av datorspel. I främsta hand fokuserar designdelen på progression, variation och utlärning av spelmekanismer genom spelet. Grafisk form eller ljud är i denna mening inte del av design utan det är själva game play vi behandlar. I övrigt handleds studenterna i ett eget utvecklingsprojekt med en spelprototyp, inklusive eget val av högnivåverktyg för spelutveckling. En analys av grundläggande spelidé och testning av prototyp samt reflektion och återkoppling på implementerat spel genomförs och ligger till grund för den slutliga reflektionen över spelets designparametrar samt värdering av den valda tekniska plattformen.

  Kursinnehåll:
  • Vad som kännetecknar spel
  • Olika typer av spelupplevelser
  • Drivkrafter i spel
  • Designparametrar
  • Spelanalys
  • Högnivåverktyg och programmeringstekniker för datorspel


  Kurslitteratur:
Kursliteratur presenteras på kurshemsidan.

  Examination:
PRA2
Projekt (U,3,4,5)
6 hp
 



Undervisningsspråk är Engelska.
Institution: IDA.
Studierektor: Jalal Maleki
Examinator: Erik Berglund
Länk till kurshemsida på kursgivande institution
Ansvarig programnämnd: Data&Medie

Engelsk kursplan

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.

Om inget annat anges ovan gäller betygsskala enligt avsnitt a8.5 i de gemensamma bestämmelserna.

Kursplanen gäller för 2016 enligt beslut av ansvarig programnämnd/fakultetstyrelse.

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet


Informationsansvarig: TFK , val@tfk.liu.se
Senast ändrad: 09/14/2015