NBIC49 |
Djurens fysiologiska funktioner och deras anpassning till miljön, 15 hp
/Animal Function and Environmental Adaptation/
För:
Bio
|
|
Prel. schemalagd
tid: 120
Rek. självstudietid: 280
|
|
Utbildningsområde: Naturvetenskap
Huvudområde: Biologi Nivå (G1,G2,A): G2
|
|
Mål:
IUAE-matris
Studenten kommer att öka sin förståelse för hur djur anpassats och anpassar sig till den miljö de lever i och till specifika situationer de möter under sitt liv. Detta kommer att uppnås genom att använda tillämpliga fysiologiska principer (från tidigare grundkurser t ex NBIB29 Fysiologiska principer). För varje given situation/frågeställning kommer studenten att få:
- identifiera de fundamentala koncepten genom diskussion med medstudenter
- förstå de fundamentala koncepten genom att muntligt förklara dem i basgrupper
- integrera alla mekanismer involverade i mångfasetterade responser hos hela organismen, genom att skriva en koncis rapport över alla steg i en fysiologisk respons.
Som konsekvens kommer studenten att förbättra sin förmåga att:
- formulera och förklara vetenskapliga koncept muntligt och spontant
- skriva kortfattat och precist om progression i biologiska processer
- kvantitativt beskriva resultat av fysiologiska responser.
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan) Avklarade grundläggande kurser i biologi (75 hp varav minst 45 hp teori).
Grundläggande kunskaper i statistik.
FörstÃ¥else av nödvändiga fysiologiska koncept som presenteras i â?oAnimal Physiology. From genes to organism" av Sherwood, Klandorf och Yancey 2005.
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Organisation: Kursen är organiserad kring ett antal ämnen relaterade till de miljöer olika djurarter lever i.
Varje ämne organiseras med samma struktur:
Dag 1. Presentation av ämnesspecifika problemställningar.
Dag 2. Föreläsning om veckoämne med presentation av varje specifikt problem
Dag 3 och 4. Individuellt eller grupparbete om problem. Praktiska aktiviteter inom veckoämnet.
Dag 5. Seminarier med olika studentgrupper. Artikeldiskussion och identifiering av andra frågeställningar för vidare studie.
Hemtenta kommer att ske sista under kursens sista vecka, i samband med frågeställningar från veckoseminarium.
|
|
Kursinnehåll: De veckovisa temana är följande:
1) höga och låga temperaturer,
2) hög höjd,
3) livet under vatten,
4) knappa resurser (fasta och svält),
5) stress (djurs välfärd),
6) miljögifter,
7) den embryonala miljön och
8) sjukdomar och parasiter.
På detta sätt kommer alla teman kräva integrering av två eller flera fysiologiska system. Till exempel innehåller tema 4 ämnen som gastrointestinal fysiologi, endokrinologi och njurfysiologi. Tema 5 är kopplat till det kardiovaskulära systemet men också till reproduktion och nervfysiologi. Tema 6 om hantering av miljögifter innehåller ämnen som reproduktiv fysiologi (tvåkönade fiskar), metabolism och njurfysiologi, osv
|
|
Kurslitteratur: Hill, R. W., Wyse, G. A. & Anderson, M. Animal Physiology 3rd edition (Sinauer, 2012). ISBN10: 0878936629. ISBN13: 9780878936625
|
|
Examination: |
UPG1
UPG2
UPG3
UPG4
|
Skriftlig uppgifter (U,3,4,5) Muntlig redovisning (U,3,4,5) Redovisning av laborationer (U,3,4,5) Hemtenta (U,3,4,5) |
4 hp 4 hp 4 hp 3 hp
|
|
|
Slutbetyget erhålls genom en viktad sammanräkning av de ingående momentens enskilda betyg enligt följande: 30% UPG1, 30 % UPG4, 20% UPG2 och 20% UPG3. |
|